Jump to content

Er dette dieseldyr?


ROV77

Recommended Posts

Har tømt tanken i dag, tenkte det var greit å være føre var. Da tanken var tømt fant jeg ganske mye brun guffe i bånn, er dette dieseldyr? .bilde

Dieseldyr eller ikke.

Er ikke det bare og få guffa over på en plast kanne, fylle på en liter diesel og en liter vann sette kanna varmt, og se hva som skjer.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

God tankhygiene er bra.

 

Pri en er å se til at påfyllingslokket tetter. Skift gjerne o-ring en gang i året. Skift før den blir dårlig. Klin den inn med noe.

 

Inspiser tankene, drener, tøm tanken, om mulig. Sug opp rester med oljesugepumpe om annet ikke er mulig.

 

Jeg er i utgangspunktet imot at noe annet enn diesel skal på tanken. Godt mulig at tilstelninger funker, men ren tank er best.

 

I fjor vinter slet jeg plutselig med noe urenheter. Så da tok jeg ut den 33 år gamle tanken og rengjorde den, samt tettet tæring.

-nå viste det seg senere at det var falsk luft via lufteskruen på finfilteret som var hovedårsaken til motorfusk. Men men, ren tank ble det.

Link to post

Biosid må tilsettes urytmisk, Med dette menes at en ikke skal gjøre det annenhver tirsdag feks.

Da lærer dieseldyrene seg rutinene og overlever faktisk.

 

Selv tilsetter jeg en gang eller tre i året, da iforbindelse med fylling.

 

Akkurat den skjønte jeg ikke.

Biosider dreper diseldyrene som er på tanken og da kan jeg ikke skjønne hvordan de skal lære noe som helst.

 

Bortsett fra det er vi enige. En dæsj hver fylling. (To tre ganger i sesongen er ca maks fyllinger for en seilbåt)

Den dæsjen tar knekken på de dyrene som eventuelt er tilkommet ved siste fylling og det er intet poeng i å helle på mer neste tirsdag.

 

Er man helt sikker på kvaliteten der man fyller, er biosider helt unødvendig så fremt man ikke har en koloni basatt i tanken.

Vel, jeg gidder ikke analysere alle tankstasjoner jeg vurderer å fylle fra, så jeg har en flaske biosider jeg slumper innpå fra ved hver fylling.

 

Funker for meg.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Ikke bare må man tilsette til ulike tidspunkt, men man må også snike seg innpå tanken/ tanklokket, lydløst forsiktig. Skru av lokket varsomt, deretter må man være veldig kjapp, kjyl flaska raskt og momentant nedpå tanken.

 

- du har ikke mye dieseldyr på tanken, før du kan høre det kryper og romsterer i tanken, og de roper " vi vil ha loff".

 

:)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Akkurat den skjønte jeg ikke.

Biosider dreper diseldyrene som er på tanken og da kan jeg ikke skjønne hvordan de skal lære noe som helst.

 

Bortsett fra det er vi enige. En dæsj hver fylling. (To tre ganger i sesongen er ca maks fyllinger for en seilbåt)

Den dæsjen tar knekken på de dyrene som eventuelt er tilkommet ved siste fylling og det er intet poeng i å helle på mer neste tirsdag.

 

Er man helt sikker på kvaliteten der man fyller, er biosider helt unødvendig så fremt man ikke har en koloni basatt i tanken.

Vel, jeg gidder ikke analysere alle tankstasjoner jeg vurderer å fylle fra, så jeg har en flaske biosider jeg slumper innpå fra ved hver fylling.

 

Funker for meg.

 

RSL

Dieselbiocid hindrer vekst av dieseldyr, men bruk av middelet kan medføre at enkelte dieseldyr blir resistente mot biocider, og at man får en enda større oppblomstring av dieseldyr. Derfor ikke regelmessig tilsetning, men dette er nok mer aktuelt på større lagertanker enn de vi normalt har i fritidsbåter.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post

Har hørt lignende før, det rådet kommer nok av at dieseldyr kan bli resistente mot enkelte biocider. Selv kjører jeg Alron hver tanking og biocider før og etter sesong. Prøvde meg også med Hammerdown, men merket ikke forskjell som kunne forsvare prisen i forhold til Alron.

 

Hadde en skikkelig tanksjau for et par tre år siden da jeg spadde ut mye dieseldyrbæsj, det lå i flere centimeter langs hele bunn av tanken. Ikke noen kosejobb akkurat :giggle: Måtte lage fire hull i tanken og laget til mannlokk i akryl/plexi (eller lignende, husker ikke navnet) slik at jeg kan lyse ned i bunn av tanken med jevne mellomrom. Ser jeg antydning til vann (og dieseldyrbæsj) pumpes dette ut med en gang så det ikke skal få ligge og godgjøre seg lengre enn nødvendig.

 

Red.: der var HAIK var kjappere :smiley:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Ikke bare må man tilsette til ulike tidspunkt, men man må også snike seg innpå tanken/ tanklokket, lydløst forsiktig. Skru av lokket varsomt, deretter må man være veldig kjapp, kjyl flaska raskt og momentant nedpå tanken.

 

- du har ikke mye dieseldyr på tanken, før du kan høre det kryper og romsterer i tanken, og de roper " vi vil ha loff".

 

:)

bør gjøres midt på natten.sist gang jeg skulle gjør det var i 3 tiden på natten.klarte selfølgelig og knuse en blomstervase rett før jeg skulle angripe,noe som resulterte i at jeg vekket alle dieseldyrene og måtte avbryte oppdraget.

Dieseldyrene har en hissig væremåte,så jeg ble regelrett kastet ut av båten.Resten av natten festet de i båten med høylytt musikk. Noe dritt og få de der ombord :lol:

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

.... Med fare for å spore av denne tråden helt... TS har jo løst dette nå på beste mulige måte... Og det er lenge til de fleste starter sesongen... For og mot tilsetningsstoffer blir vi aldri enig om uansett...

 

En bra avledningsmanøver er også å snakke høylydt til tilfeldig passerende på dieselbrygga om at man ikke har dieseldyr på tanken. Dersom du da lurer nedpå tilsetningsstoffer samtidig med fersk og deilig fossil diesel, ikke sånn fornybar greie, så ligger dyra der klar, med åpen kjeft.

 

:)

 

Åhhhh det er lenge til st. Hans... Skal vi snakke om plastpest med det samme?

Det er nemlig en slektning av dieseldyra, en mutasjon, og konsekvensen av at dieseldyr har blitt resistente. Så ved er uhell har man sølt diesel ned i kjølsvinet ved et filterskifte, og du har det gående, plastpest all over. Men pass på, presser du på blærene i skroget, så spruter plastpestdyra ut, du påfører epoxy, den blir en ny mutasjon som angriper drev, propeller, skroggjennomføringer og kjølbolter. -galvanisk tæring du liksom, nei det er evolusjonen som startet med dieseldyr.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Jeg har hatt samme dårlige erfaring ved bunkring som flere andre her. Fikk minst en liter vann og masse brun guffe på hver av tankene ved siste bunkring en høst. Hos meg resulterte det i havari på høytrykkspumpa og fem injektorer da motoren stod over vinteren med vann i dieselen. Jeg hadde desverre også gjort den kardinalfeilen å tilsette emulgator (Hammerdown) som dro med seg vann gjennom filterene og inn i motoren. Nå har jag montert rør for avsuging fra laveste punkt i tanken og sjekker etter hver bunkring. Så lenge det ikke er vann på tanken trenges heller ingen biocider. Og emulgator ("kondensfjerner") er totalt bannlyst hos meg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Et godt tips!

Fyll diesel der RS fyller. De tar dieselprøver omtrent hver måned og dermed er du også sikret god drivstoffkvalitet. RS får analysert diselkvaliteten som sikrer RS alltid rent drivstoff.

Jeg fyller kun på Sætre marina og kun der da tankene ombord har stor kapasitet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Fikk minst en liter vann og masse brun guffe på hver av tankene ved siste bunkring en høst. Hos meg resulterte det i havari på høytrykkspumpa og fem injektorer da motoren stod over vinteren med vann i dieselen. Jeg hadde desverre også gjort den kardinalfeilen å tilsette emulgator (Hammerdown) som dro med seg vann gjennom filterene og inn i motoren. Nå har jag montert rør for avsuging fra laveste punkt i tanken og sjekker etter hver bunkring. Så lenge det ikke er vann på tanken trenges heller ingen biocider. Og emulgator ("kondensfjerner") er totalt bannlyst hos meg.

Det tipset er bra. 

En skal  bunkre  diesel kun på de stasjonene som er åpene hele året og der hvor kystfiskerne fyller  diesel..

Sommerstasjoner bør en skygge unna.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Og selv ikke da kan man være sikker. Jeg fylte på en stasjon der svenske politiet fyller. Men ikke fra samme pumpen. Og jeg fikk tanken full av slim som tettet grovfilteret. Prøve tatt noen dager etter fyllingen, ved første filterskifte.

1454315641.jpg

 

Men når det gjelder trådstarter, så har han en større bekymring. Jeg vil anta at flekkene som er igjen i bunnen av tanken er 'pitting corrosion'. Begynte å få mistanke, se tidligere innlegg helt i starten. Om man har tank i aluminium, bør man være ekstra forsiktig. Når dritt blandet med fuktighet legger seg på bunnen av tanken dannes lokalt sure miljøer. Under slike sure miljøer dannes korrosjonspunkter. Når en slik prosess har startet, er den selvdrivende. Uansett hva man gjør, eller ikke gjør, korrosjonen vil fortsette til det er hull i tanken. Kan skje i år, eller om fem år, ikke mulig å si når. Så derfor anbefales trådstarter å sjekke slik som jeg foreslo i begynnelsen av tråden. Tanker av plast, AISI 316L eller vanlig karbonstål håndterer slike forhold utmerket, det gjør ikke aluminium.

Link to post

I forrige båten vår fikk vi samme type punkt-korrosjon med lekkasje i bunnen av dieseltanken (aluminium). Da dette skjedde i våren 2007, var båt og tank 25 år. Jeg tok ut tanken og fikk sveiset på ny bunn. Båten ble solgt sist sommer, og reparasjonen fungerte helt fint så lenge vi hadde den.  

 

Her er historien om dette:
https://baatplassen.no/i/topic/29284-dieseltanken-lekker/

Link to post

Glad jeg har bensin når jeg ser dette!

Må vel si det samme i dag. Har nå alikevel selv hatt mange snekker med dieselmotorer, men aldri hatt problem med tette filtre eller dieseldyr overhode. Hadde en Marex på 80-tallet med en 110l dieseltank(plast) som jeg brukte veldig mye. Hadde av mannelokket etter flere år for å sjekke tanken. Fantes overhode ingen forurensning i bunn, ikke et "støvkorn", bare ren diesel. Det som var den tiden, at jeg aldri fyllte diesel på marinaer, men kun autodiesel på vanlige landbaserte  bensinstasjoner. Dette var jo før biotilsetningen kom i vanlig autodiesel.

Link to post

Dette har ingen ting med bensin eller diesel å gjøre. Dette har med aluminiumets generelle svakhet når det gjelder 'pitting corrosion' (groptæring kan det vel oversettes med). Gitt rette betingelser går det hull i en slik tank i løpet av et par år. Holder man tanken ren, slik at det ikke danner seg 'sure miljøer' på overflaten, vil en slik tank holde i 'hundrevis' av år. Hva som er skummelt, er at slike 'sure miljøer' kan være så små at man må ha minst 200 ganger forstørrelse for å se angrepet. Og som skrevet, det spiller ingen rolle om det er bensin, smøreolje, diesel eller hva som helst.

Link to post

. . . vil en slik tank holde i 'hundrevis' av år. . . .

Takk og pris for den setningen. Jeg har to lange diesel aluminiumstanker fra 1986 på 180 liter hver i min Saga 27, og skal de ut for reparasjon eller bytte, må "halve båten" demonteres. Tankene ligger under dørken mellom motorrommet og skutesidene med en solid vegg av glassfiber mot motorrommet. De må være plassert der før overdelen av båten ble montert. Skal jeg få de tankene ut, regner jeg med at motoren må ut, veggene i motorrommet mot tankene skjæres bort og tankene trekkes ut den veien!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...