Mix Svart 30.Januar.2016 Del på Facebook Svart 30.Januar.2016 Du kan ha vært uheldig og ha fått dritten servert når du tanket. Dette har jeg opplevd selv. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Januar.2016 Del på Facebook Svart 31.Januar.2016 (redigert) Har tømt tanken i dag, tenkte det var greit å være føre var. Da tanken var tømt fant jeg ganske mye brun guffe i bånn, er dette dieseldyr? .Dieseldyr eller ikke.Er ikke det bare og få guffa over på en plast kanne, fylle på en liter diesel og en liter vann sette kanna varmt, og se hva som skjer. Redigert 31.Januar.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Eureka Svart 31.Januar.2016 Del på Facebook Svart 31.Januar.2016 God tankhygiene er bra. Pri en er å se til at påfyllingslokket tetter. Skift gjerne o-ring en gang i året. Skift før den blir dårlig. Klin den inn med noe. Inspiser tankene, drener, tøm tanken, om mulig. Sug opp rester med oljesugepumpe om annet ikke er mulig. Jeg er i utgangspunktet imot at noe annet enn diesel skal på tanken. Godt mulig at tilstelninger funker, men ren tank er best. I fjor vinter slet jeg plutselig med noe urenheter. Så da tok jeg ut den 33 år gamle tanken og rengjorde den, samt tettet tæring. -nå viste det seg senere at det var falsk luft via lufteskruen på finfilteret som var hovedårsaken til motorfusk. Men men, ren tank ble det. Sitér dette innlegget Link to post
ROV77 Svart 31.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2016 Da har jeg gjort ren tanken, kjører på med chemi når jeg fyller tanken igjen. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 31.Januar.2016 Del på Facebook Svart 31.Januar.2016 Biosid må tilsettes urytmisk, Med dette menes at en ikke skal gjøre det annenhver tirsdag feks. Da lærer dieseldyrene seg rutinene og overlever faktisk. Selv tilsetter jeg en gang eller tre i året, da iforbindelse med fylling. Akkurat den skjønte jeg ikke. Biosider dreper diseldyrene som er på tanken og da kan jeg ikke skjønne hvordan de skal lære noe som helst. Bortsett fra det er vi enige. En dæsj hver fylling. (To tre ganger i sesongen er ca maks fyllinger for en seilbåt) Den dæsjen tar knekken på de dyrene som eventuelt er tilkommet ved siste fylling og det er intet poeng i å helle på mer neste tirsdag. Er man helt sikker på kvaliteten der man fyller, er biosider helt unødvendig så fremt man ikke har en koloni basatt i tanken. Vel, jeg gidder ikke analysere alle tankstasjoner jeg vurderer å fylle fra, så jeg har en flaske biosider jeg slumper innpå fra ved hver fylling. Funker for meg. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Eureka Svart 31.Januar.2016 Del på Facebook Svart 31.Januar.2016 (redigert) Ikke bare må man tilsette til ulike tidspunkt, men man må også snike seg innpå tanken/ tanklokket, lydløst forsiktig. Skru av lokket varsomt, deretter må man være veldig kjapp, kjyl flaska raskt og momentant nedpå tanken. - du har ikke mye dieseldyr på tanken, før du kan høre det kryper og romsterer i tanken, og de roper " vi vil ha loff". :) Redigert 31.Januar.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 31.Januar.2016 Del på Facebook Svart 31.Januar.2016 Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
KARILLA Svart 31.Januar.2016 Del på Facebook Svart 31.Januar.2016 Akkurat den skjønte jeg ikke. Biosider dreper diseldyrene som er på tanken og da kan jeg ikke skjønne hvordan de skal lære noe som helst. Bortsett fra det er vi enige. En dæsj hver fylling. (To tre ganger i sesongen er ca maks fyllinger for en seilbåt) Den dæsjen tar knekken på de dyrene som eventuelt er tilkommet ved siste fylling og det er intet poeng i å helle på mer neste tirsdag. Er man helt sikker på kvaliteten der man fyller, er biosider helt unødvendig så fremt man ikke har en koloni basatt i tanken. Vel, jeg gidder ikke analysere alle tankstasjoner jeg vurderer å fylle fra, så jeg har en flaske biosider jeg slumper innpå fra ved hver fylling. Funker for meg. RSL Dieselbiocid hindrer vekst av dieseldyr, men bruk av middelet kan medføre at enkelte dieseldyr blir resistente mot biocider, og at man får en enda større oppblomstring av dieseldyr. Derfor ikke regelmessig tilsetning, men dette er nok mer aktuelt på større lagertanker enn de vi normalt har i fritidsbåter. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Hakkannen Svart 31.Januar.2016 Del på Facebook Svart 31.Januar.2016 (redigert) Har hørt lignende før, det rådet kommer nok av at dieseldyr kan bli resistente mot enkelte biocider. Selv kjører jeg Alron hver tanking og biocider før og etter sesong. Prøvde meg også med Hammerdown, men merket ikke forskjell som kunne forsvare prisen i forhold til Alron. Hadde en skikkelig tanksjau for et par tre år siden da jeg spadde ut mye dieseldyrbæsj, det lå i flere centimeter langs hele bunn av tanken. Ikke noen kosejobb akkurat Måtte lage fire hull i tanken og laget til mannlokk i akryl/plexi (eller lignende, husker ikke navnet) slik at jeg kan lyse ned i bunn av tanken med jevne mellomrom. Ser jeg antydning til vann (og dieseldyrbæsj) pumpes dette ut med en gang så det ikke skal få ligge og godgjøre seg lengre enn nødvendig. Red.: der var HAIK var kjappere Redigert 31.Januar.2016 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 31.Januar.2016 Del på Facebook Svart 31.Januar.2016 Ikke bare må man tilsette til ulike tidspunkt, men man må også snike seg innpå tanken/ tanklokket, lydløst forsiktig. Skru av lokket varsomt, deretter må man være veldig kjapp, kjyl flaska raskt og momentant nedpå tanken. - du har ikke mye dieseldyr på tanken, før du kan høre det kryper og romsterer i tanken, og de roper " vi vil ha loff". :) bør gjøres midt på natten.sist gang jeg skulle gjør det var i 3 tiden på natten.klarte selfølgelig og knuse en blomstervase rett før jeg skulle angripe,noe som resulterte i at jeg vekket alle dieseldyrene og måtte avbryte oppdraget. Dieseldyrene har en hissig væremåte,så jeg ble regelrett kastet ut av båten.Resten av natten festet de i båten med høylytt musikk. Noe dritt og få de der ombord Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Eureka Svart 31.Januar.2016 Del på Facebook Svart 31.Januar.2016 (redigert) .... Med fare for å spore av denne tråden helt... TS har jo løst dette nå på beste mulige måte... Og det er lenge til de fleste starter sesongen... For og mot tilsetningsstoffer blir vi aldri enig om uansett... En bra avledningsmanøver er også å snakke høylydt til tilfeldig passerende på dieselbrygga om at man ikke har dieseldyr på tanken. Dersom du da lurer nedpå tilsetningsstoffer samtidig med fersk og deilig fossil diesel, ikke sånn fornybar greie, så ligger dyra der klar, med åpen kjeft. :) Åhhhh det er lenge til st. Hans... Skal vi snakke om plastpest med det samme? Det er nemlig en slektning av dieseldyra, en mutasjon, og konsekvensen av at dieseldyr har blitt resistente. Så ved er uhell har man sølt diesel ned i kjølsvinet ved et filterskifte, og du har det gående, plastpest all over. Men pass på, presser du på blærene i skroget, så spruter plastpestdyra ut, du påfører epoxy, den blir en ny mutasjon som angriper drev, propeller, skroggjennomføringer og kjølbolter. -galvanisk tæring du liksom, nei det er evolusjonen som startet med dieseldyr. Redigert 31.Januar.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Jeg har hatt samme dårlige erfaring ved bunkring som flere andre her. Fikk minst en liter vann og masse brun guffe på hver av tankene ved siste bunkring en høst. Hos meg resulterte det i havari på høytrykkspumpa og fem injektorer da motoren stod over vinteren med vann i dieselen. Jeg hadde desverre også gjort den kardinalfeilen å tilsette emulgator (Hammerdown) som dro med seg vann gjennom filterene og inn i motoren. Nå har jag montert rør for avsuging fra laveste punkt i tanken og sjekker etter hver bunkring. Så lenge det ikke er vann på tanken trenges heller ingen biocider. Og emulgator ("kondensfjerner") er totalt bannlyst hos meg. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Astor Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Et godt tips! Fyll diesel der RS fyller. De tar dieselprøver omtrent hver måned og dermed er du også sikret god drivstoffkvalitet. RS får analysert diselkvaliteten som sikrer RS alltid rent drivstoff. Jeg fyller kun på Sætre marina og kun der da tankene ombord har stor kapasitet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Roger jo Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 (redigert) Fikk minst en liter vann og masse brun guffe på hver av tankene ved siste bunkring en høst. Hos meg resulterte det i havari på høytrykkspumpa og fem injektorer da motoren stod over vinteren med vann i dieselen. Jeg hadde desverre også gjort den kardinalfeilen å tilsette emulgator (Hammerdown) som dro med seg vann gjennom filterene og inn i motoren. Nå har jag montert rør for avsuging fra laveste punkt i tanken og sjekker etter hver bunkring. Så lenge det ikke er vann på tanken trenges heller ingen biocider. Og emulgator ("kondensfjerner") er totalt bannlyst hos meg. Det tipset er bra. En skal bunkre diesel kun på de stasjonene som er åpene hele året og der hvor kystfiskerne fyller diesel.. Sommerstasjoner bør en skygge unna. Redigert 1.Februar.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Og selv ikke da kan man være sikker. Jeg fylte på en stasjon der svenske politiet fyller. Men ikke fra samme pumpen. Og jeg fikk tanken full av slim som tettet grovfilteret. Prøve tatt noen dager etter fyllingen, ved første filterskifte. Men når det gjelder trådstarter, så har han en større bekymring. Jeg vil anta at flekkene som er igjen i bunnen av tanken er 'pitting corrosion'. Begynte å få mistanke, se tidligere innlegg helt i starten. Om man har tank i aluminium, bør man være ekstra forsiktig. Når dritt blandet med fuktighet legger seg på bunnen av tanken dannes lokalt sure miljøer. Under slike sure miljøer dannes korrosjonspunkter. Når en slik prosess har startet, er den selvdrivende. Uansett hva man gjør, eller ikke gjør, korrosjonen vil fortsette til det er hull i tanken. Kan skje i år, eller om fem år, ikke mulig å si når. Så derfor anbefales trådstarter å sjekke slik som jeg foreslo i begynnelsen av tråden. Tanker av plast, AISI 316L eller vanlig karbonstål håndterer slike forhold utmerket, det gjør ikke aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
ROV77 Svart 1.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Har sjekket tanken, og punktene i bunnen er korrosjons punkter. Små tærings punkter, så det finnes ingen muligheter til å få stoppet dette? Er tank bytte eneste mulighet? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Bytte tank, eller sveise inn ny bunn er eneste mulighet. Sikkert mange meninger her inne, men slik er det. Sitér dette innlegget Link to post
ROV77 Svart 1.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Takk for god hjelp:-) Da river jeg ut tanken i dag, så får vi se om det blir ny tank eller ny bunn. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 I forrige båten vår fikk vi samme type punkt-korrosjon med lekkasje i bunnen av dieseltanken (aluminium). Da dette skjedde i våren 2007, var båt og tank 25 år. Jeg tok ut tanken og fikk sveiset på ny bunn. Båten ble solgt sist sommer, og reparasjonen fungerte helt fint så lenge vi hadde den. Her er historien om dette:https://baatplassen.no/i/topic/29284-dieseltanken-lekker/ Sitér dette innlegget Link to post
ROV77 Svart 1.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Det som er litt spesielt her er at tanken kun er rundt seks år gammel, jeg kjøpte båten i august i fjor. Eier før meg skiftet motor og tank rundt 2010 da den ble bygget om fra bensin til diesel. Synes dette har gått rimelig raskt. Sitér dette innlegget Link to post
Powerboat Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Glad jeg har bensin når jeg ser dette! Sitér dette innlegget Gal etter fart og moro på sjøen! Link to post
LM 605 Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Glad jeg har bensin når jeg ser dette! Må vel si det samme i dag. Har nå alikevel selv hatt mange snekker med dieselmotorer, men aldri hatt problem med tette filtre eller dieseldyr overhode. Hadde en Marex på 80-tallet med en 110l dieseltank(plast) som jeg brukte veldig mye. Hadde av mannelokket etter flere år for å sjekke tanken. Fantes overhode ingen forurensning i bunn, ikke et "støvkorn", bare ren diesel. Det som var den tiden, at jeg aldri fyllte diesel på marinaer, men kun autodiesel på vanlige landbaserte bensinstasjoner. Dette var jo før biotilsetningen kom i vanlig autodiesel. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Dette har ingen ting med bensin eller diesel å gjøre. Dette har med aluminiumets generelle svakhet når det gjelder 'pitting corrosion' (groptæring kan det vel oversettes med). Gitt rette betingelser går det hull i en slik tank i løpet av et par år. Holder man tanken ren, slik at det ikke danner seg 'sure miljøer' på overflaten, vil en slik tank holde i 'hundrevis' av år. Hva som er skummelt, er at slike 'sure miljøer' kan være så små at man må ha minst 200 ganger forstørrelse for å se angrepet. Og som skrevet, det spiller ingen rolle om det er bensin, smøreolje, diesel eller hva som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 . . . vil en slik tank holde i 'hundrevis' av år. . . . Takk og pris for den setningen. Jeg har to lange diesel aluminiumstanker fra 1986 på 180 liter hver i min Saga 27, og skal de ut for reparasjon eller bytte, må "halve båten" demonteres. Tankene ligger under dørken mellom motorrommet og skutesidene med en solid vegg av glassfiber mot motorrommet. De må være plassert der før overdelen av båten ble montert. Skal jeg få de tankene ut, regner jeg med at motoren må ut, veggene i motorrommet mot tankene skjæres bort og tankene trekkes ut den veien! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Vi skal ikke dramatisere mer enn nødvendig. Men det er et godt poeng å holde tanken fri for skitt, vann, biodiesel etc. Jeg pumper ut en fem-liter et par ganger i året fra tankens laveste punkt med drillpumpe for å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.