Jump to content

Baugpropell Bavaria 41

Olaf Lingjærde

Recommended Posts

Jeg hadde også vurdert en nedfellbar løsning hvis jeg vant i Lotto:) Men takk for tipset. Det blir nok en tunnel med en Sleipner 80 eller 100. Jeg har vært å målt litt og jeg er godt innenfor målene i manualne (dybde og avstand fra baug) Så setter jeg inn et batteri i baugen med feite kabler rett på, da får jeg betydelig bedre effekt. Holder ikke dette så får jeg kjøpe meg motorbåt:) Jeg har jo brukt båten masse uten propell, jeg ønsker bare å være friere til å seile helt alene inn i trange havner og legge til og fra uten å være så pirkete på vind. Knude har gitt gode råd om støping, så dette må løse seg. Fikk forøvrig et tilbud på innstøpning 9000.- + moms. Ikke så ille, men 9000.- er 9000.- og det er enda mere med moms...

Hvis en proff gjør jobben, blir det vanligvis gjort skikkelig med avrunnede kanter og med god kvalitet på støp! Arbeidet som skal utføre blir avtalt med båteier i forkant, både når det gjelder avrunding av kanter, evt. "spoiler", batteriopplegg osv. Slutt å henge henge ut alle oss som driver i bransjen! Hadde det ikke vært for at det er så tungvint å laste inn bilder her kunne jeg godt delt endel av bildene jeg har tatt oppigjennom årene av forskjellige "profesjonelle" amatørinstallasjoner og "profesjonelle" proff-reparasjoner.

-JA, det finnes mange FLINKE AMATØRER SOM ER UTROLIG DYKTIGE. MEN DET FINNES FAKTISK FORBAUSENDE MANGE AMATØRER SOM OVERHODET IKKE FORSTÅR HVA DE HOLDER PÅ MED, VERKEN NÅR DE DRIVER MED PLASTARBEID, FOR IKKE Å SNAKKE OM ELEKTRISK! HER ER DET EN STOR GRUPPE SOM FAKTISK IKKE FORSTÅR FARENE DE UTSETTER SEG, FAMILIEN SIN OG NESTE BÅTEIERE FOR!

-JA, det finnes noen plastverksteder som ikke er så nøye på avrunding av kanter. Dette har også gjerne sammenheng med gjerrige båteiere som ikke skjønner at det blir dyrere dersom reparatøren må reise ut flere ganger og støpe flere lag (bl.a. pga tørketid), MEN DE FLESTE PROFESJONELLE, I HVERTFALL I OSLOFJORDOMRÅDET GJØR GODT OG AVTALT ARBEID TIL AVTALT PRIS! 

Når det gjelder flere av de bildeseriene som er lagt ut her av forskjellige installasjoner oppgjennom årene, så er flere av disse bilder de fleste profesjonelle tar sterk avstand fra. Selv om det ikke er noen fare for at trusterne faller ut, så er det ofte ganske stor forskjell på hvordan det hadde sett ut om en profesjonell hadde gjort det, både mtp omfang, finish og materialvalg.

Det er absolutt ingen automatikk i at alt alle båteiere gjør selv er bedre enn det profesjonelle gjør, men i en travel hverdag har det faktisk blitt slik at de fleste av oss velger å kjøpe forskjellige tjenester som vi fint kunne gjort selv fordi tiden ikke trekker til. Det gjelder alt fra husvask, barnepass, forskjellige håndtverkertjenester, service på bil og BÅT! Ekte handy-folk klarer selvsagt å gjøre alle disse tingene selv, men det er ikke alltid tiden strekker til og da er spørsmålet hvilke ting man foretrekker å gjøre selv og hvilke jobber man setter bort. Når resultatet i værste fall kan bli at hele båten synker så fort at en ikke rekker å sende ut en nødmelding før batteriene er under vann (2x185 mm hull føre ganske mange tusen liter vann i minuttet), med både kone, barn og barnebarn ombord så er det ofte at det å skjære to 185 mm store hull i båten, ofte i bærende konstruksjoner, timesvis med heftig eksponering av helseskadelig glassfiberstøv og gasser, er en av de tjenestene mange velger å sette bort. Det er selvsagt helt legitimt!  Akkurat som vi ikke fordømmer folk som velger å sette bilen på verksted når den ikke starter, istedet for å dra på seg kjeledressen og legge seg under bilen i 20 kuldegrader og feilsøke

Jeg er enig at det var stygt gjort av meg å skjære alle over en kam, og det kan jeg gjerne beklage. Men før jeg installerte min egen, gikk jeg rundt og så på endel baugpropellinstallasjoner og jeg ble litt forskrekket over å se at (nesten) alle tunneller hadde skarp overgang i endene. Min forskrekkelse ble ikke mindre etter at jeg leste Sleipners installasjonsbeskrivelse som beskriver minimumsradius for overgangene. I tillegg har jeg registrert at endel nye båter med baugpropell ferdigmontert har skarpe overganger. Men da konstaterer jeg at det finnes profesjonelle installatører som gjør en god jobb. Jeg forstår at en skikkelig avrunding krever endel mer arbeid enn en installasjon med skarpe kanter. Men da er jo problemet blitt litt belyst, og jeg er ganske sikker på at det er mange som ikke er klar over hvor viktig avrundingen er. For egen del: Sleipner SP55 (ca. 10 år gammel) med Maxxima batteri forut og 70 mm2 kabel med totalt mindre enn 2 m lengde. Båten er en seilbåt på ca. 6 tonn og den som står i baugen må holde seg fast når baugpropellen starter.

Eivind

Jeg hadde også vurdert en nedfellbar løsning hvis jeg vant i Lotto:.

Jo, de er noe dyrere.

Men du kan gå ned på motorstørrelse fordi de er mer effektive.

Drop-down thrusteren gir 30% mer skyv sammenlignet med en tunnellthruster hvor tunnell lengde er lik tunell diameter.

Lengre tunnell gir enda mer tap.

Mindre motor gir mindre krav til batterier.

Den gir også effekt over større fartsregister.

Og fordi den henger under båten er den alltid nedi vannet.

Hvis du ønsker å spare noen kroner anbefaler jeg deg å sette vekk selve plastringen, men gjøre mest mulig av fresing,sliping,og elektro selv.  Jeg hadde en slik avtale. Fresen man bruker for å lage hull er en lang stang som man borer og trer igjennom båten i senter av "tunnel" Det er dermed mulig å justere noe om man vil flytte hullet noen cm før man starter fresen. Bruk byggplast på innsiden for å unngå at støvet sprer seg over hele båten. Så etter fresingen ble det slipt på innside og utside for å gi plass til nye lag med glassfiber. Deretter ble tunnel plassert i hull, tegnet rundt fra utsiden, og kappet. Fagmannen var hele tiden i området, og jobbet på andre båter, slik at jeg fikk nødvendig veiledning. Plast støpingen stod han 100% for da jeg liker å vite at slikt er fagmessig utført. (+spoilere etc.)

Anbefaler at du leser bruksanvisningen med lupe, og tenker nøye igjennom plassering slik at tunnel ikke kommer for høyt i vannet. På min Bavaria 38 fikk jeg justert tunnelen helt ned på bunnstokken like aktenfor vanntanken. Han hadde ikke noen problemer med å plastre så lavt for meg.  Jeg var veldig pirkete, og fikk tunnel helt ned på bunnstokk. Ett søsterskip jeg kjenner til fikk samme type thruster noe høyere plassert, og han er ikke fornøyd. Man må også ha ett forhold til hvor dypt båten pleier å ligge i vannet, og ikke bare hvor vannlinja er. I følge Sleipner sin manual skal thruster plasseres med senter av tunnel minimum 20cm under vannflaten (ikke vannlinjen på båten). Dypere gir bedre funksjon når du trenger thruster, dvs. i litt halvdårlig vær på vei ut fra en fjellvegg. Det er da den nedsenkbare thrusteren er suveren.... Forøvrig blir tunnellen nødvendigvis endel lenger enn anbefalt lengde på en Bavaria 41, i likhet med de fleste turseilere. Det er derfor viktig å kompensere dette med kraftig nok thruster. SE100 er det største du kan plassere i en 185mm tunnel fra Sleipner, så velger du den, kan du ikke gjøre stort mer innenfor normale budsjetter. Anbefaler også å sørge for at du får minst 10,5V frem til thrusteren. Jeg hadde først kabling i nedre anbefalte sjikt, og endte da opp med 1,6V spenningsfall fra batteri til thruster. Ved å doble denne kablingen halverte jeg spenningsfallet, og ligger nå aldri under 10,5V når jeg thruster, selv ved langvarig thrusting. Det skjer ett eller annet med thrusteren når spenningen går nedover mot 9,5V. Jeg hadde vel ned mot 9,7V på det laveste, og det gav rimelig dårlig skyvekraft sammenlignet med 10,5-11V som jeg ligger på idag.    

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...