Roger og Olina Startet 30.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 30.Januar.2016 Har hatt båten på sjøen i vinter. Hadde kjøpt meg en brukt ispropell, men den blåste ut både sikringer og jordfeilbyter. Men etter gode tips fra medlemmer her, så ble det ett par pumper fra Jula som holdt isen unna. Vel, så til poenget. Nå har isen smeltet her i Bamble. Da har det klødd både her og der med å få startet og hørt på godlyden fra motoren. Fikk krabbet meg inn under presenning og unngikk så vidt å tryne i sjøen pga ymse kabler til pumpene, ovner osv. Låste meg inn og satt i strømbryterne. Så var det å gi litt gass, vri rundt nøkkelen og høre godlyden komme. Bedforden startet etter ikke alt for mange turn. Men det var ingen godlyd jeg kjente igjen. Skulle til å kvele motoren, da det smalt så inn i hampen Jæ... at jeg holdt på å gå rett på baken. Fikk stoppet motoren og lurte på hva i svarte som hadde skjedd. Men før jeg fikk spekulert noe mer om det, så velet røyken ut fra akterkabinen. Jeg så knapt hånden for meg på vei ut. Vel, tenkte jeg, det var den motoren. Det tok en god time før jeg kunne se så mye. Så startet jobben med å finne ut hva som i svarte nissen hadde skjedd. Løftet av begge lukene og gransket motoren med lykt. Men kunne ikke spore noe spess. Så fikk jeg se at det lå en del vann under motoren og jakten på hvor vannet kom inn startet. Det tok ikke så lang tid før jeg så at vannet kom inn akter. Nemlig igjennom eksos-slangen. Jeg skrudde opp dørken og måtte åle meg inn (er 187 og vekta sier jeg ikke så mye om) i ett trangt hull med hodelykt. Der var synderen. Bilde vedlagt. For å gjøre en lang historie kort. Det var is i den utvendige delen av eksos-stussen som hadde tettet hele sulamitten. Jobben var nå å få dette på plass igjen og det var ingen enkel sak. Men nå er den nå tett da og jeg har lært en ny lekse.. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 30.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2016 Godt du fikk stoppet motoren relativt kjapt, så du slapp for mye sot og søl :-) Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 30.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2016 Greiere med opplag på land; -) Godt det gikk bra. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
sailorboy Svart 30.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2016 Dumt spørsmål i denne sammenheng ... Hvorfor startet du egentlig motoren? Sailorboy Sitér dette innlegget Link to post
Osten56 Svart 30.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2016 Dumt svar: "Da har det klødd både her og der med å få startet og hørt på godlyden fra motoren. " Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Tett igjen pottene med isopor fra utsiden, om du har utløp over vannlinjen da Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Pequod Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 (redigert) Selv har jeg, etter tips fra havnesjefen, en frostvakt liggende akter ved eksosutløpet. Han sa at de fleste glemmer at det kan fryse til der også. Redigert 31.Januar.2016 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Roger og Olina Svart 31.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Greiere med opplag på land; -) Godt det gikk bra. Takk for det Inter Tenker det klør litt hos deg i år også? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 31.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Tett igjen pottene med isopor fra utsiden, om du har utløp over vannlinjen da Høres ut som en meget god plan ja Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Du kan jo sjekke denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/123966-kan-båten-synke-ved-at-den-har-frosset-fast-i-isen Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Inter 9000 Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Takk for det Inter Tenker det klør litt hos deg i år også? O yes :-) vi gleder oss som bare det. Mye is igjen hos dere. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Roger og Olina Svart 31.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 O yes :-) vi gleder oss som bare det. Mye is igjen hos dere. Er ikke is igjen her Inter... Har veldig lyst til å ta av stativ og pressening. Men herr vinter kommer vel bare med noe mer hvitt da skulle jeg tro... Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 31.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Du kan jo sjekke denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/123966-kan-båten-synke-ved-at-den-har-frosset-fast-i-isen Leste den Bisse... Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Er ikke is igjen her Inter... Har veldig lyst til å ta av stativ og pressening. Men herr vinter kommer vel bare med noe mer hvitt da skulle jeg tro... Ja vi skal vel straffes mer. Ikke lenge igjen Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Chris284 Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Det er meldt kuldegrader og snø over helgen. Ellers så kan du få salve av fastlegen mot forskjellig kløe. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Faxen Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Salve mot båtkløe????? Hva med 3 fotsyke? Smøre med tusenlapper..... Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Roger og Olina Svart 31.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Det er meldt kuldegrader og snø over helgen. Ellers så kan du få salve av fastlegen mot forskjellig kløe. Pølseprat Chris284. De bare tøyser igjen (håper jeg) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Pølseprat Chris284. De bare tøyser igjen (håper jeg) Pølsevev, ha ha. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Roger jo Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 (redigert) Når jeg venter kuldeperiode og ikke skal kjøre på en stund, stenger jeg sjøvannsventilen starter opp og heller 6 l frostveskeblanding i filteret. Så er hele sjøvannsdelen sikret. Redigert 31.Januar.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
RSL Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Greiere med opplag på land; -) Godt det gikk bra. Fordelen med å ligge i opplag på land, er vel at man ikke får den kløen med å starte motor. De som ligger på land, trenger tross alt ikke tenke på den slags kløe før listene for utsetting settes opp. For oss som ligger klare på sjøen, er ting litt annerledes. Dager som i dag med 14+ i sola, vindstille og store deler av fjorden isfri gjør at vi seriøst vuderer å brette burka til side og tøffe utpå fjorden. Jeg så to snekker og en seilbåt på tur i dag og jeg var nære ved å begynne å kle av bakre del av burkaen. Jeg har forøvring intet problem med ising i eksosutløpet, så sist jeg startet motoren var det -16 grader. Godlyden er balsam for sjelen :-) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
nordan family 27 Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Pass på at motoren ikke fylte eksosen med vann, så du fikk vann inn i motoren Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 1.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Pass på at motoren ikke fylte eksosen med vann, så du fikk vann inn i motoren Hei Nordan. Motoren har blitt startet opp i etterkant når ting og tang var i orden og alt var strålende. Men takk for godt tips Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.