Jump to content

Tæring #2


BEG

Recommended Posts

Har en Perkins motor, som kanskje en del vet bruker denne leverandøren 2 polet El-opplegg. Det vil si at motoren ikke er en del av strømkretsen, altså ikke "jord" som man finner på de fleste andre motorer.

 

I motoren er det 2 zink-anoder. Propellanlegget er ustyrt med flexi-kopling. I sum gjør dette at det ikke skal være mulig for strøm å gå fra motor / el-opplegg og ut i sjøen. Altså skal galvanisk tæring via 230V opplegg ikke være mulig (?)

 

Men, så finner jeg en forbindelse mellom motoren og en gjennomgående bolt til flyndrejernet hvor på dette er montert en zink-anode. (det er trukket en ledning mellom motoren og denne bolten)

 

Mitt spørsmål er; Jeg har lyst til å kappe denne ledningen som forbinder motoren "elektrisk" til det våte element. (for å sikre meg mot galvanisk tæring). Men, kan dette innebære noen risiki?

 

Håper noen har et svar.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Vi har også topolet anlegg med en liknende kabel som forbinder alt med hverandre. Siden båten er fabrikkbygd på et større europeisk verft antar vi de vet hva de driver med.

 

Derfor - la det være - det skal være slik.

 

 

Jolla

Link to post
. Siden båten er fabrikkbygd på et større europeisk verft antar vi de vet hva de driver med.

 

Hei

Mitt problem er at jeg ikke vet om ledningsforbindelsen er original. Neste problem er at jeg har sett såpass mye rart originalt montert, at jeg ikke bestandig tar for gitt at løsningen er den beste. (i de fleste tilfeller sikkert ok, men.....)

 

Noen av våre elektro-guruer som har synspunkter??

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...