Jump to content

Skrukker i gelcoat

ezach

Recommended Posts

Hei.

Jeg lager nytt overbygg ved å støpe plater, der jeg begynner med å rulle noen lag med gelcoat.

På strøk 2 har jeg fått klumper eller skrukker i gelcoaten i løpet av de første par timene.

Se bildet.

bilde

Hva kan årsaken være?

Forbehandling:

Strøk 1 herdet ferdig (11 timer ved 20,5 grader) og ble slipt lett og vasket lett med aceton før påføring av strøk 2.

På den første platen jeg støpte, ble laget med gelcoat for tynt. Nå la jeg på tykkere lag. Kan det ha innvirkning?

Takknemlig for svar.

Hei ! Kjent fenomen. På fagsproget "krymp eller krokodille    :wink:

Du skriver at du  legger på gelcoat og så sliper du lett etterpå ? Sikker på at du ikke bruker topcoat ? gelcoat skal ikke  pusses men overmales innen 12 timer med neste strøk. Aceton er fy !

Håper det er en H. kvalitet du jobber med !

Uansett så er problemet at lag 2 løser opp lag 1. Det kan hende om 1 laget er for tynt.... For lite herder i lag 2.... For lav temperatur på lag 2.... eller at du ikke blir kvitt styren gassen. Bruk vifte om det er tvil.....

Poenget er at ting skal gå litt fort.

Når jeg legger på gelcoat så bruker jeg alltid bred flat pensel. Legg på ved å smøre vertikalt et strøk / horisontalt / osv. Siste strøket skal innblandes 4% voksløsning (styrenbasert). Legges tykt med 1,5 % herder ved max. 19 grader. Da skal det ikke gå så fort siden voksen må få tid til å stige til overflaten. Men litt fort !!

Håper dette var svar på det du lurte på .

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...