ezach Startet 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 1.Februar.2016 Hei. Jeg lager nytt overbygg ved å støpe plater, der jeg begynner med å rulle noen lag med gelcoat. På strøk 2 har jeg fått klumper eller skrukker i gelcoaten i løpet av de første par timene. Se bildet. Hva kan årsaken være? Forbehandling: Strøk 1 herdet ferdig (11 timer ved 20,5 grader) og ble slipt lett og vasket lett med aceton før påføring av strøk 2. På den første platen jeg støpte, ble laget med gelcoat for tynt. Nå la jeg på tykkere lag. Kan det ha innvirkning? Takknemlig for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Hei ! Kjent fenomen. På fagsproget "krymp eller krokodille Du skriver at du legger på gelcoat og så sliper du lett etterpå ? Sikker på at du ikke bruker topcoat ? gelcoat skal ikke pusses men overmales innen 12 timer med neste strøk. Aceton er fy ! Håper det er en H. kvalitet du jobber med ! Uansett så er problemet at lag 2 løser opp lag 1. Det kan hende om 1 laget er for tynt.... For lite herder i lag 2.... For lav temperatur på lag 2.... eller at du ikke blir kvitt styren gassen. Bruk vifte om det er tvil..... Poenget er at ting skal gå litt fort. Når jeg legger på gelcoat så bruker jeg alltid bred flat pensel. Legg på ved å smøre vertikalt et strøk / horisontalt / osv. Siste strøket skal innblandes 4% voksløsning (styrenbasert). Legges tykt med 1,5 % herder ved max. 19 grader. Da skal det ikke gå så fort siden voksen må få tid til å stige til overflaten. Men litt fort !! Håper dette var svar på det du lurte på . Knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
ezach Svart 1.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Takker. Aceton etter mer enn 12 timer fikk jeg aksept for hos en fagmann...? Det har gått fint med to andre flater. Trolig for tynt lag + glemte avtrekk + litt lav temp. Det er garantert gelcoat uten voks. Flekket av alt og begynte på nytt, med to-timers intervaller. Ser for meg 4 lag. Det betyr siste strøk 01.30 i natt. Gjesp. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Bra ! Kjør på..... å lykke til ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
ezach Svart 1.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Txs. Tror jeg trenger det... Går nok tom for gelcoat. Bør jeg blande bokser ved innkjøp av nytt parti for å unngå ulike nyanser av off white? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.