navid Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 ..Det geniale med SGB1000 er at den kan setes til kjent kurs før turen starter da er den stabil etter 10min. Men det er jo er digert dråg av en kompass hadde den sist i drift i i en 35 fot cruser jeg hadde for 10 år siden. Da jorde den en fantastisk jobb når ingen andre kompass fikk båten til å styre skikkelig bra i høy fart... Hvor mye må man betale for et slikt mekanisk gyrokompass som SGB1000? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Vel SGB1000 gikk vel ut av produksjon for 20 år siden men kostet da flere hundrede tusen. Den var vist nokk opprinnelig laget for bruk i stridsvogner og tåler svært mye slag og vibrasjoner. Var forsvarets standardkompass i mange år. Sist jeg styrte med den slags var den erstattet av en som het Meredian eller noe slikt og var en god del billigere. Du får høre med ProNav de hadde i alle fall SG Brovn kompasser tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Her er et annet GPS kompass.... Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 (redigert) Vel SGB1000 gikk vel ut av produksjon for 20 år siden men kostet da flere hundrede tusen. Ja, jeg vil også tro at mekaniske gyrokompasser er avleggs i dag. Er vel lasergyroer som har tatt over. Og til den prisen er det vel ikke noe vi finner i de fleste fritidsbåter. Hva med en mail til Nor-tech, Cape Coral Florida, Gutta med de raske båtene som var på TV-2 her for noen dager siden? Regner med de har autopiloter i de superraske båtene sine som takler 35 knop og vel så det... Redigert 2.Februar.2016 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Her er et annet GPS kompass.... Nei; Dette er en heading sensor med gps mottaker, og kan ikke sammenlignes med gps kompass. Heading sensor som denne og Airmar H2183 benytter magnetisme for heading, mens gps kompass kun benytter gps signaler. Rotet bort noen båtlapper på en Airmar heading sensor før jeg bet i meg et skikkelig gps kompass fra Simrad. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Dette ble nokk en avsporing av tråden. Men mitt poeng er at når en skal kjøpe ny autopilot, er det viktig at den kan ta kursreferanse fra eksterne kilder og helst på flere formater. Så slipper en å ende opp som meg med en Håpløs pilot. Prate med plottere kan jo alle autopiloter det er en selvfølge. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Jeg hadde Simrad hs70 gps kompass og Raymarin spx pilot og det fungerte helt fint i høy fart. koblet i sammen via nmea 2000 Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.Februar.2016 Del på Facebook Svart 4.Februar.2016 For et par år siden skiftet jeg ut en gammel velbrukt autopilot med en ny Simrad AP70, og den må jeg si imponerer stort på flere måter. Her er en fyldig beskrivelse: http://www.pronav.no/download.php?FilID=73 Det første året brukte jeg et gammelt gyrokompass som input og det arbeidet helt fint. I høst fikk jeg montert ombord et nytt kompass som er under utvikling, og nå er det dette som er giver. Det er lite og nett - og det funker helt prima. https://lepper-marine.de/navigationsgeraete/autopiloten/simrad-autopiloten/23794/simrad-precision-9-kompass-kurs-und-drehrate-nmea-2000 I løpet av våren regner jeg med å skifte over til et JRC GPS-kompass som kursgiver: http://www.jrcamerica.com/img/products/jlr21/brochure/JLR-21_brochure.pdf - og da kan det vel neppe bli stort bedre :saint: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
dsm Svart 5.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2016 Takk for mye info Poseidon: Fikk ikke Pronav linken til å fungere, men leser meg opp på Simrad. Kompasset du har i bruk minner om Raymarine sitt uten at jeg har fått sammenlignet spesifikasjonene. Skulle gjerne samme oppsett som deg i båten, ink den flotte Jrc-en Har en bryggenabo med Viknes 1030 og Raymarine AP. Jeg antar krefter og fysiske forhold er i noenlunde nærhet av det som er på min båt, Samme motorstørrelse, dypgående og fartsområde. Skal se om jeg får tatt en sjekk på den. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 5.Februar.2016 Del på Facebook Svart 5.Februar.2016 installerte Simrad for 5-6 år siden RC42 kompas , AC12 computer , RPU80 pumpe og AP28 kontroller. Kjøpte og betalte i januar måned . sendte e-mail til flere forhandlere og fikk en kjempegod pris ( godt under listepris ) I begynnelsen lagde jeg ruter og Simrad brakte meg eksakt frem til målet. Nå går det mest i å gå fra nes til nes og gjøre kursendringer selv. har også en OP10 fjernkontroller ( bruker NMEA 2000 kabel ) for å styre fra akterenden når jeg dorger. Er også kommet en trådløs versjon - WR10 fjernkontroll. Jeg har ingen peiling på de andre merkene , men tror Simrad er best, og er 110 % fornøyd selv ! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.Februar.2016 Del på Facebook Svart 5.Februar.2016 ..... Her er en fyldig beskrivelse: http://www.pronav.no/download.php?FilID=73 Linken ovenfor var dessverre ikke helt OK, men her finner dere dokumentasjon på hele rekken med autopiloter: http://www.navico-commercial.com/en-US/Support/Downloads/Manuals-and-Literature/ Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Medusa Svart 5.Februar.2016 Del på Facebook Svart 5.Februar.2016 installerte Simrad for 5-6 år siden Kjøpte og betalte i januar måned . sendte e-mail til flere forhandlere og fikk en kjempegod pris ( godt under listepris ) Jeg har ingen peiling på de andre merkene , men tror Simrad er best, og er 110 % fornøyd selv ! Det skulle ikke være Høcom du handlet hos? Jeg kjøper all elektronikk derfra pga. gode priser og god service. Er også veldig godt fornøyd med Simrad... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.Februar.2016 Del på Facebook Svart 7.Februar.2016 Jeg anbefaler også Simrad, jeg har AP24 på begge båtene mine. Jeg har erfaring med Maretron SSC200, Simrad RC42 og HS60 kompasser. Alle er selvsagt ratekompasser, de to første basert på magnetiske sensorer og HS60 er et veldig kompakt GPS kompass. Båtene mine gjør maks henholdsvis 30 og 37 knop, jeg kan ikke si jeg merker forskjell på autopilotytelsen med de forskjellige kompassene. Hadde nok valgt GPS kompass for en ny installasjon i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 7.Februar.2016 Del på Facebook Svart 7.Februar.2016 Kan varmt anbefalle Høcom og Mjøsservice. Har brukt dei begge, men mest Høcom siden den ligg nærast. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.