Jump to content

Kjøling vp ad41b


FantNo

Recommended Posts

Kommer jo an på skroget, jeg marsjer på ca 32-3300 rpm med to motorer (41B) og har da litt over 80 grader. Toppturtall er 3900 rpm og de skal fortsatt ikke overstige 90 grader da i temp.

Jeg har hatt samme problem som deg på den ene motoren. Jeg har brukt systemrens både på saltvannsiden og ferskvannsiden. Er en del arbeid med det, men du får virkelig renset motorene for grums. De byttene du har gjort hjelper ikke mye på gjengroing som antakelig er problemet her. Både VV (varmeveksler) og oljekjøler er utsatt for gjengroing over årenes løp. Da må det litt "hard lut" til for å få de rene. Kan starte med systemrens, hjelper ikke det må de demonteres og syrevaskes + stakes opp f.eks.

 

Mange tråder om hvordan systemrens brukes innpå her, inklusive meg selv har laget tråd om det på samme motor som deg. Jeg ville startet der, men aller først SJEKK BEGGE TERMOSTATENE. At de løser ut på 80 grader når du koker vann f.eks. Dvs de bør begynne åpne på rundt 70 grader, være nesten helt åpne på 80 grader

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post

Kan jo også være selve tempmåler som viser feil. Din motor har vel både måler og alarm med hver sin giver. Så hvis du får 100 gr. så burde alarmen også blitt utløst. Gjør den ikke det så kan det være feil på instrumentet eller giveren til dette. Får du alarm også så er det mest sannsynlig at den høye tempen er reell.

 

Utfordringen her er at mange kobler ut alarmen. Den vil ,løse ut på 93-94 grader, fortsatt er jo det en temperatur man kan leve med på motor. Det som da gjøres er at man tar bare av en ledning på uleren som sitter bak i instrumentpanelet. T.S. har du kjøpt båten brukt bør du sjekke for dette. Riktig som hegra sier at på 100 grader bør også alarm ule. Men er ikke så ofte at den tempmåleren tar kvelden, jeg har vært borti alt dert andre nevnt her, men tempmåleren har vært ok. (Har også selv koblet ut uleren, løste jo saken en sesong, så er problemet bare større)

Link to post

Mener å erindre at "marsjturtall" anbefalt av Volvo Penta er maks oppnådd turtall minus 200 rpm. Vær også klar over at de fleste motorinstrumenter for måling av trykk og temperaturer på lystbåt er voltmeter som måler spenningsfall over en variabel motstand i giveren slik at visning kan endre seg ved endring av tilført spenning til instrumentet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...