FantNo Startet 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 1.Februar.2016 Heisann! Jeg lurer på hva som er vanlig marsj rpm på denne motoren uten å gå over 100grader. Jeg kan ikke ligge noe særlig over 3400rpm før den legger seg på 100grader. Har byttet filtre, olje, kjølevæske, impeller. Er det noe mer jeg kan gjøre for å senke temperaturen? Hva er egentlig vanlig marsj rpm? Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 sjekk termostat rens olje kjøler og varmeveksler Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 (redigert) Kommer jo an på skroget, jeg marsjer på ca 32-3300 rpm med to motorer (41B) og har da litt over 80 grader. Toppturtall er 3900 rpm og de skal fortsatt ikke overstige 90 grader da i temp. Jeg har hatt samme problem som deg på den ene motoren. Jeg har brukt systemrens både på saltvannsiden og ferskvannsiden. Er en del arbeid med det, men du får virkelig renset motorene for grums. De byttene du har gjort hjelper ikke mye på gjengroing som antakelig er problemet her. Både VV (varmeveksler) og oljekjøler er utsatt for gjengroing over årenes løp. Da må det litt "hard lut" til for å få de rene. Kan starte med systemrens, hjelper ikke det må de demonteres og syrevaskes + stakes opp f.eks. Mange tråder om hvordan systemrens brukes innpå her, inklusive meg selv har laget tråd om det på samme motor som deg. Jeg ville startet der, men aller først SJEKK BEGGE TERMOSTATENE. At de løser ut på 80 grader når du koker vann f.eks. Dvs de bør begynne åpne på rundt 70 grader, være nesten helt åpne på 80 grader Redigert 1.Februar.2016 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 tror marsj er er fullt pådrag minus 10 -15 prosent Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 har du kontroll på eksos krøken, skifta begge hos meg med senka temp som resultat Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Kan tænke mig din varmevæksler er stoppet til eller thermostaten ikke virker. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Kan jo også være selve tempmåler som viser feil. Din motor har vel både måler og alarm med hver sin giver. Så hvis du får 100 gr. så burde alarmen også blitt utløst. Gjør den ikke det så kan det være feil på instrumentet eller giveren til dette. Får du alarm også så er det mest sannsynlig at den høye tempen er reell. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Kan jo også være selve tempmåler som viser feil. Din motor har vel både måler og alarm med hver sin giver. Så hvis du får 100 gr. så burde alarmen også blitt utløst. Gjør den ikke det så kan det være feil på instrumentet eller giveren til dette. Får du alarm også så er det mest sannsynlig at den høye tempen er reell. Utfordringen her er at mange kobler ut alarmen. Den vil ,løse ut på 93-94 grader, fortsatt er jo det en temperatur man kan leve med på motor. Det som da gjøres er at man tar bare av en ledning på uleren som sitter bak i instrumentpanelet. T.S. har du kjøpt båten brukt bør du sjekke for dette. Riktig som hegra sier at på 100 grader bør også alarm ule. Men er ikke så ofte at den tempmåleren tar kvelden, jeg har vært borti alt dert andre nevnt her, men tempmåleren har vært ok. (Har også selv koblet ut uleren, løste jo saken en sesong, så er problemet bare større) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Var borti samme problemet på en 40 motor for mange år siden. Ferskvannskjøler, oljekjøler og ladeluftkjøler ble da demontert, og kjølerørene ble rengjort med rørbørster(piperenser med stålbust). En tredjedel til halvparten av rørene var da tette. Prøv gjerne systemrens først slik som andre har nevnt, mange har gode erfaringer med det. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 2.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 Mener å erindre at "marsjturtall" anbefalt av Volvo Penta er maks oppnådd turtall minus 200 rpm. Vær også klar over at de fleste motorinstrumenter for måling av trykk og temperaturer på lystbåt er voltmeter som måler spenningsfall over en variabel motstand i giveren slik at visning kan endre seg ved endring av tilført spenning til instrumentet. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 2.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 Volvo AQAD40 serien opp til KAD300 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Gudrun Svart 2.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 Hvis du har sjøvanninntak via drevet ville jeg og sjekket den såkate "S slangen". Ikke få som har oppdaget at den er deformert /tett invendig mens den ser helt ok ut utvendig... Sitér dette innlegget Link to post
FantNo Svart 6.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2016 Takk for alle svar:) Kommer en som skal gå over de fleste tingene nevnt over her! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.