Joltus Startet 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 1.Februar.2016 Eg tenkte å koble til lader til start og forbruk. Ha disse permanent tilkoblet, en på hvert batteri og har noen spørsmål vedr. det. 1. På billaderen min står det at den ikke skal kobles til batteriet mens motoren går. Men gjelder det hvis den er koblet til batteri, men ikke til landstrøm? Altså, kan eg kjøre med laderene koblet til batteriene? 2. Eg har to batterier, må eg ha to ladere? Har jo to brytere, men begge batteriene lades jo under gange, så da burde de vel det fra en lader også? Eller er det sikrere med to ladere, direkte koblet til hvert enkelt batteri, og sa utenom denne dingsen som sorterer lading under gange? 3 . tenkte å bruke to sånne smarte ladere. De har 7A ladestrøm, vil de klare å drifte ting i båten min, samtidig som de lader? Kjøleskuff, vannpumpe, diverse lading og vannpumpe, samt start av motor.... Men regner med start batteriet ikke trenger rare skvetten, da dette ikke skal bli tappet under normal bruk. Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 1. Du kan godt have laderen på batterierne når motoren går, men bare ikke sammen med landstrøm. 2. Nej du behøver ikke 2 ladere. Du skal have et skillerelæ evt enTyster eller et fra biltema. Så kan du lade på 2 batterier med en lader. Søg på Google. Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 (redigert) Har du dynamo på på motoren som lader startbatteri. Trenger du strengt talt ikke lader på startbatteri. Lading fra dynamo til forbruksbank ordner du med skillerele. Finnes flere løsninger. Hvor stor lader du trenger avhenger av ditt forbruk. Skal du få ladet batteriene må du ha en lader som kan dytte inn mer strøm en du tar ut. Redigert 2.Februar.2016 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 5.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 Tanken er å slippe å starte motor for lading av forbruk når eg ligger lenge til kai. Feks en helg. Men dere er nok ikke på noe, trenger sikkert kun å lade forbruket, for det andre lades nok under kjøring, og det er sånn system for å unngå at startbatteri blir tappet tomt av forbruk. Litt usikker på funksjonen. Men for å være sikker går det jo an å koble lading foran den dingsen som fordeler ladingen fra dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 Du skriver ikke hva slags båt det er eller forbruk, strømbehov, overnatting i båten? Skal du gjøre det skikkelig, så kjøper du en enkel landstrømpakkeløsning ala plug and play. Da får du stikkontakter ombord og sikringsskap med brytere samt landstrømkabel ment til bruken. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 5.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 Den biten lager eg selv. Enklest mulig. Det er en uttern d66. Forbruk aner eg ikke, men ikke spesielt stort. Tenker på galvaniske strømmer og slike skumle ting. Vil det være tryggere med tilkobling rett på batteriet? Altså bak disse enhetene som styrer dynamostrømmen, og bak hovedbrytere? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 (redigert) Nettopp derfor du kan sette inn et sikringsskap med galvanisk isolator... Og såfremt du ikke er elektriker, eller leier inn en, så må du kjøpe ferdig pakke. Lag det du vil du, men ikke kom trekkende med kabeltrommel for hjemmebruk over min båt... :) Laderen, dobbelt isolert, kobler du rett på forbruksbatteriet. Men nå tror jeg kanskje du fort drar opp en større diskusjon enn du aner. -fordi det er lenge til sesongstart og strøm engasjerer ( og er noe kompliserte greier) Redigert 5.Februar.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 6.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2016 (redigert) Er elektro utdannet, så vi fikser det meste greit. Men kan litt lite om dette temaet. Og det er fort gjort å glemme en viktig ting som kan få konsekvenser. Men det jo som du sier, bare å isolere galvanisk så er det problemet eliminert. Utfordringer er litt med plass. Litt usikker på hvor stor plass en sånn ferdig sak tar? For har få muligheter til svære bokser. Er nesten ingen plasser å plassere slike ting i disse båtene. Og de plassene som er tilgjengelige skal selvsagt brukes til andre mer prekære ting.... Redigert 6.Februar.2016 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 6.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2016 Joltus :Tenker på galvaniske strømmer og slike skumle ting. Hvis det kun er snakk om batterilader hadde jeg ikke ofret en krone på et fast opplegg i båten. Det er vel da de skumle tingene dukker opp. En godkjent skjøteledning for utendørs bruk og rett i laderen så er vel problemet løst, i stedet for å innstalere problemer. Jeg har selv fast 220 volt anlegg om bord , men bruker det bevisst ikke ved ladning, og er dermed nesten ikke brukt. Joltus : Men for å være sikker går det jo an å koble lading foran den dingsen som fordeler ladingen fra dynamoen. Hvis denne dingsen er en skillediode så bør du ikke koble laderen rett på her. Laderen vil neppe starte, men om den skulle gjøre det så er det også farlig fordi den får ingen referanse fra batteriene om tilstanden da strømmen bare går inn på batteriene og ikke ut. Sett heller laderen direkte på forbruksbatteri, så får du heller flytte den over på startbatteri de få gangene det er nødvendig på vinterstid. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 7.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Takk for gode svar. Grunnen til at eg ønsker litt form for fast installasjon er at eg ikke ønsker å koble fra og til laderen. Men den må vel uansett startes, for de fleste laderene starter vel kanskje ikke automatisk.... Drømmen er jo å koble en ledning i et støpsel i båt og et i land og starte lading automatisk. Om eg samtidig får mulighet til å bruke 230v utstyr av typen løse ting i båten så er vel det ingen ulempe? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.