Marwin Startet 2.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 2.Februar.2016 Vurderer å montere inspeksjonstunell over propellen på en Viknes 880. Noen her som har erfaring med slik innretning på halvplanere? (Fart / egenskaper ++ ?) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Regina III Svart 2.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 Sett på en http://www.spursmarine.com/ propellkniv istedet. Mye enklere å la motoren kutte enn å stå der og fomle med en kniv på lang stang gjennom et lite hull. Sprus har skikkelige haker som fanger inn tauget og lar motoren kute for deg. Kan ikke sammenlines med kniver uten haker. Jeg har disse. Kjørte inn i grov linefortøying utenfor Lista. Bøyen lå under vann. Jeg merket at båten var fanget, hørte på motorlyden at den jobbet, og opp spratt bøyen bak. God tur videre og får håpe for fiskerens skyld at han hadde en bøye til!! Jeg har prøvd det samme med hummerteinetau, det merket jeg nesten ikke noe til. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 Har inspeksjon luke på vår viknes. Fungerer bra. Går like fort som dem uten. Har reddet meg flere ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 2.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 Jeg hadde en slik inspeksjonstunell på en Viknes 770, den hadde ingen innvirkning på fart eller andre egenskaper. Rett og slett fordi den utskjærte skutebunnen hang fast i lokket på tunnellen, via en gjengestang, tror eg det var. Men poenget er vel at skutebunnen var tilnærmet lik den uten tunell. Hadde glede av tunnellen en gang, bakket meg opp i noe garnrester. I det tilfellet, med sakte fart og mye garn, tror jeg ikke kniver hadde fungert. Men i mange tilfeller vil nok kniver fungere godt, gitt at det er tilstrekkelig plass på akslingen til motering. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 2.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 Regina III går med 7 knop. Med det vrimomentet den akslingen har, fungerer det sikkert utmerket. Med 17 knop er jeg redd det ikke går så bra. Dessuten, knivene vil vel hemme fart og kanskje øke kavitasjon ved 17 knop? hanto1: Hadde du slikt deksel som Johannes beskriver? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
hanto1 Svart 2.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 Ja har ei plate i bunnen slik at det ikke er hull helt opp Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 2.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 Jeg har også tunell men har aldri hatt bruk for den. Hva gjør man så når tauet fester seg? Bare stikker man armen ned der med kniv og håper man kutter på rett sted? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 3.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 Nei. Stikker en kniv på et langt skaft ned og skjærer over det som har tvinnet seg på... Trur eg... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
NilsPils Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 . . .eller hopper over bord og kutter med brødkniven. Har gjort det noen ganger, også i november. Derfor vurderer jeg taukutter. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
LM 605 Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 Jeg har også tunell men har aldri hatt bruk for den. Hva gjør man så når tauet fester seg? Bare stikker man armen ned der med kniv og håper man kutter på rett sted? Hadde en slik tunell over propellen på et par snekker som jeg eide på 80-tallet, bl.a. en Diana 700. Dette er/var for meg en ufattelig lur løsning. Hadde bruk for denne både tre og fire ganger, i forbindelse med tau/plast i propellen. Var jo et gjennomsiktig glass på toppen, så man kunne se hele propellen innen ifra. Ellers var det jo bare å løsne noen vinge-muttere og fjerne lokket slik at man fint rakk ned med en kniv i handa. Dette var en helt ypperlig løsning. Slapp å ligge på brygga/badeplattform, etc og knote med en stokk med kniv på, og lignende Det er jo heller ikke fristende å hoppe i sjøen tidlig April med iskaldt vann for å fjerne ting fra propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.