mikaels Startet 2.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 2.Februar.2016 Vi har kikat och provkört Khamsin 34 och 35 under hösten. Fantastisk båt! Har även varit och tittat på en 32 Grand Tornado nyligen som alternativ. Ni som har bättre erfarenhet av 32 Grand Tornado - hur är den att köra? Några issues med dubbla D4-260 med tanke på vikt, planingströskel etc? Hur tar hon vågor osv? Toppfart? Smartare val med en D6-370 kontra dubbla D4-260? Tacksam för hjälp :) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 Send en IM til Bonus. Han vet. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bonus Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 Bonus vet alt ? Jeg har ikke erfaring med 32 Grand Tornado. Men jeg har nærmere 10 års erfaring med 1xD6 og 2xD4 i 33 Scirocco og nå 37 Grand Mistral. Og, for meg er svaret enkelt; Windy 33 Scirocco og 37 Grand Mistral er bygget for to motorer. Begge går raskt, uten høy baug, opp i plan. Stabiliteten er bedre med to motorer enn en. Drivstoff forbruket er nesten det samme i litt hastighet. Vedlikeholdskostnadene er selvfølgelig høyere. Vi hadde båt med en motor før, nå to, og bytter aldri tilbake. Sikkerheten, og spesielt den "følte" tryggheten gjør den beslutningen enkel for oss. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 (redigert) Har kjørt 32GT med 2 x KAD 300 som når det gjelder ytelse blir omtrent som 2x D4 260 (som vel er noe tyngre?). Den går meget bra (ca44 kn om jeg husker rett), men synes den ble for tung i hekken. Spesielt merkbart var dette i endel sjø når man måtte ned i 16-22 kn. Over 23-24 knop merket man ikke så mye til dette. Ideel marsjfart synes jeg var 25-35 kn. Tror 32 GT er mest egnet med singel D6 370. Tror det blir litt som med 32 vs 33 Scirocco hvor førstnevnte kunne leveres med 2x KAD 44/300. Da var den tung i hekken, og selv Windy innrømmet vel i stille stunder at det ikke var den mest velkjørende båten de laget. Når den ble til W33 ble skroget strekt akterover under vannlinjen for å gi mer bæring og dermed bedre takle vekten av 2 D4. Og det ble en helt annen verden, noe jeg er sikker på at Bonus også vil underskrive på :-) Redigert 3.Februar.2016 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bonus Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 ... Den går meget bra (ca44 kn om jeg husker rett), men synes den ble for tung i hekken. Spesielt merkbart var dette i endel sjø når man måtte ned i 16-22 kn. Over 23-24 knop merket man ikke så mye til dette. Tror det blir litt som med 32 vs 33 Scirocco hvor førstnevnte kunne leveres med 2x KAD 44/300. Da var den tung i hekken, og selv Windy innrømmet vel i stille stunder at det ikke var den mest velkjørende båten de laget. Når den ble til W33 ble skroget strekt akterover under vannlinjen for å gi mer bæring og dermed bedre takle vekten av 2 D4. Og det ble en helt annen verden, noe jeg er sikker på at Bonus også vil underskrive på :-) Har ikke kjørt W32 Scirocco, men jeg kan underskrive på at W33 Scirocco med 2xD4 oppfører seg veldig bra. Også i endel sjø når man må ned i de 16-22kn du anfører, sap_2000 Jeg merker, når jeg skriver dette, at det verker og sliter i skrotten etter å få skuta på vannet og få opplevd båtlivet (eller livet ...) igjen :-) Sitér dette innlegget Link to post
mikaels Svart 3.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 (redigert) Just planingströskeln och hög sjö gör mig lite osäker..Vi kommer nog tillbringa en del tid i Danmark som är lite mer oskyddat än svenska västkusten. 32 GT är väl dessutom smalare än W33 vilket borde göra den extra baktung? Å andra sidan kanske cockpitlösningen med solbädd i aktern borde medföra att besättningen torde sitta lite längre fram i båten än på W33 vid färd? Redigert 3.Februar.2016 av mikaels (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 4.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2016 mikaels, det finnes en gruppe som heter "Windyklubben på Facebook". Der er det en som har en W32 Grand Tornado. Jeg har sendt ham en melding og bedt ham svare her :-) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2016 Om man ønsker dobbelt utgifter og stor tyngde bak så er 2 motorer tingen. Kan man greie seg med en motor og litt lavere toppfart har man stort sett bare fordeler. Dobbelt motor sett er like mye dobbelt sett til potensielle problemer, kontra dobbelt trygghet Sitér dette innlegget Link to post
mikaels Svart 4.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2016 mikaels, det finnes en gruppe som heter "Windyklubben på Facebook". Der er det en som har en W32 Grand Tornado. Jeg har sendt ham en melding og bedt ham svare her :-) Tack Bonus det var snällt! Tack även till övriga! Mikael Sitér dette innlegget Link to post
Haddock_ Svart 4.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2016 Jag har en Khamsin 34 med dubbla KAD300 och är supernöjd med den drivlinan, ok...en del underhåll...men småmanövrering i trånga hamnar med lite sidvind är helt underbart med dubbla maskiner. Vidare kommer vi i år våga oss ut på öppet hav just tack vare säkerheten med dubbelt i maskinrummet. Sitér dette innlegget Link to post
mikaels Svart 4.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2016 Ja Khamsin är en fin båt! Det enda som vi tyckte var mindre bra var själva layouten i sittbrunnen, dvs att man hamnar väldigt långt bak i båten i hamn. Provkörde en Khamsin med KAD 300 i höstas och lite senare även en med dubbla D6 350 men som per automatik också ger ett par hundratusen dyrare båt. Så det känns som det står lite mellan en Khamsin 34 med KAD 300 eller 32GT (med en eller två motorer...) Sitér dette innlegget Link to post
Haddock_ Svart 5.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 Beroende på layout ja...om du har sport layout, vi har sun lounge där man hamnar längre fram och har en stor solbädd längst bak :) Sitér dette innlegget Link to post
mikaels Svart 22.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 Nu är vi nära att slå till på en Grand Tornado! Vi tänkte intallera en värmare ex Eberspächer D4. Hur många, och vart bör man sätta utblåsen? Lämplig dragning av rör? Har sett bå bilder på andra båtar och det verkar som att värmaren normalt installeras på babord skrovsida i motorrummet. Kan man även eftermontera defroster? Någon som har erfarenhet av detta eller som vet hur dragning och montage ser ut på båtar som redan har detts installerat? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 22.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 Kjenner som sagt tidligere, ikke Grand Tornado så veldig godt. Men, det er en veldig lekker båt! Vi har Eberspächer D4 i vår båt, og er veldig godt fornøyd med den. Et godt råd er å isolere alle varmeslangene. Det gir veldig god effekt. Normalt skal et av varmeuttakene være fast åpent. Originalt i W37 GM var dette uttaket nede i kabinen. På kalde dager da vi ønsket god varme ute i cockpit (der vi oppholder oss), ble det badstuvarmt nede. Så, vi byttet om slik at varmeuttaket ute var det fast åpne, og monterte et lukkbart uttak i cabinen nede. Lykke til med prosessen videre, mikaels :-) Sitér dette innlegget Link to post
mikaels Svart 22.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 Tack Bonus! När hag köpt min båt ska jag se till att försöka dela med mig av mina egna erfarenheter av den också :) Bra tips med isoleringen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.