Jump to content

Aluminiumsjolle - tips?


ko-stens

Recommended Posts

Har et par år hatt planer om å skaffe meg en liten aluminiumsbåt til ymse bruk på mindre vann og et og annet større. Fast plass blir stort sett Osensjøen, pluss at Mjøsa er i nærheten om jeg ikke gidder å drive på Osensjøen (er jo fanken omtrent ikke fisk i den digre sjøen...). Bakpå skal det henge en Tohatsu 9,8 hk firetakter (har den i garasjen).

Mye av tiden kommer til å gå med til fiske i dorgefart med motor, mens på småvann blir det jo roing.

Det jeg har lyst på er en båt på fra ca 370 til 430 cm, altså ca 13 - 14 fot. Den skal ha plass til inntil tre personer, være lett, være noenlunde stabil i vind (Osensjøen har jeg personlig omdøpt til Blåsensjøen...). Jeg gidder sjelden/aldri reise ut i kraftig vind og i dårlig vær. Har blitt forfengelig... Den skal ellers være så rask som mulig med motor på.

Er det noen som har erfaring med slike joller?

Har egentlig plukket meg ut et par alternativer, som ligger på mellom 15 og 20 000,-.

Alumarine 14', til 16 990,- er det ene. Denne veier utrolig lite, 59 kg. Den tar motorer opp til 15 hk og skal gi veldig god fart, inntil 35 knop (høres mye ut) med det alternativet. med 9,8 er den selvsagt tregere, men 25 knop kan den kanskje klare? Om vekten er en fordel på enkelte områder, er det vel en ulempe i vind og bølger, noe det fort blir på Mjøsa og Osensjøen. Imidlertid er den jo ypperlig å håndtere alene når man skal ha den på land, feks. Kan jo ha den på biltaket om så skal være, selv om man da bør være to. Uansett, jeg har båthenger som passer. Den har ellers nokså lavt fribord, men jeg løper jo ikke rundt i båten heller, så det har ikke så mye praktisk betydning. Ser kanskje dumt ut med å sitte mer eller mindre oppå båten i stedet for i den... Det ser ellers ut til at den har fire tofter å sitte på. Ser forseggjort ut og virker ikke av det billigste slaget. Alumarine 400U, med langsgående tofte bak ser veldig fin ut, men den koster litt mer enn den smaker.

Oceanrunner 14', til 14 990,- er et annet alternativ. Denne veier hele 95 kg. Tar motorer opp til 15 hk, men det anbefales inntil 10. Fordel der det er mer vind, høyere fribord og etter alt å dømme mer solid, da den er veldig mye tyngre enn Alumarine.

Kimple Catch 370, til 17 990,- (B-vare, kosmetisk. På Finn.no nå. Normalpris er 20 990,-) kan være et godt alternativ. Kanskje den beste båten? Denne er litt mindre, men innenfor det jeg tenker (370 cm). Den veier 82 kg og tar båtmotorer opp til 10 hk. Helsveiset i følge reklamen og egner seg godt for roing. Det jeg liker best ved den er at den har rom i bakre tofte for oppbevaring. Den har greit fribord. Virker forseggjort og ser ut til å ha god finish.

Viking 370, til 12 990,- (B-vare, kosmetisk. På Finn.no nå. Normalpris er 15 990,-) er et rimelig alternativ. Denne veier bare 55 kg. Den har ganske høyt fribord (uten at det nødvendigvis er noen fordel i vind). Er neppe i samme kvalitet som de andre og ser ikke helsveiset ut. Ser skikkelig basic ut, grovmekk. Liker ikke at det er rund rekke på den, da jeg kan tenke meg å montere "håndrekke" (hva heter disse rails'ene? for å ha noe å holde fast i når det går fort.

Slik jeg ser det, er det egentlig Alumarine 14' og Kimple Catch 13' som kan være de beste alternativene, med liten fordel i pris for Alumarine. Imidlertid er jeg usikker på om det er smart å velge en så lett båt.

Noen som har/har hatt en av båtene og kan si litt om erfaringer?

Alufish, Linder og Buster er uaktuelle da de gjerne koster det dobbelte, rett og slett. Vil ikke gi opp mot 30 000,- for en liten stusselig alubåt som jeg neppe vil ha mer glede av uansett. Glassfiber er uaktuelt da jeg ikke lenger gidder reparere skader etter å ha dratt båten på land. Kjedelig å se fine lakkspor på skarpe steiner hver gang en gjør det...

Pr i dag har jeg en ørliten tifoter i glassfiber, men den har jeg tenkt å legge fra meg ved et lite, privat vann for krepsing og småfisking i blant. Det er en type kjekk-å-ha-båt. Den går faktisk ganske dårlig med 10 hk, ca 18 knop, mest på grunn av step helt bakerst som antakeligvis er der for rask planing. Imidlertid øker det friksjonen. Vanvittig stødig i full fart og i svinger, men tung firetakter fører til treg planing. Ubrukelig som robåt og er mest en lekebåt/båt for de virkelig små vannene.

Link to post
  • 8 måneder senere...

Hei, ja det ble en Viking 370. Det var mest en tilfeldighet. Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe en Alumarine etter å ha klådd på en på båtmessa på Lillestrøm, men så kom jeg over denne hos en lokal forretning utenfor Hamar. Den lå i bakgården og så litt stusselig ut. så fikk den til en pris jeg ble fornøyd med, 11 000,-.

 

Hadde først tenkt å sette på en Tohatsu 9,8 som stod ubrukt i garasjen, men for å gjøre en lang historie kort, det endte i stedet med en helt ny Tohatsu 6 hk etter at jeg hadde solgt både 10-foter og motor.

 

Fikk ikke brukt båten så mye som planlagt i sommer, men et par turer ble det da. Innkjøring foregikk på Osensjøen i Trysil. Der blåser det ALLTID, men småen viste seg å være helt kurant i passe store bølger. Endte med litt full gass og moro innimellom. Båten er utrolig lett, så den flyter som en dupp på vannet. Den er også ganske så flatbunnet og planer lett. Toppfarten med meg alene (i overkant av 90 kg) er drøyt 15 knop. Ikke ille med 6 hesters firetakt det, synes jeg.

 

Var ellers en langhelg på Jølstervannet med en kamerat. Det gikk bra med over 200 kg mannskap pluss utstyr (og en haug ørret). Toppfarten ble skrale 8 knop eller så, men det spiller ingen rolle.

 

I ettertid har jeg malt bunnen med antisklimaling. Aluminium er glatt når det er bløtt og når man bruker gummistøvler.

 

Har ellers laget en liten pluss- og minusliste:

 

+ Billig båt (16 900,- var veiledende)

+ Robust (båten heter faktisk det, og ikke Viking, men det er samme båt)

+ Fantastisk letthåndterlig. 55 kilo pluss 25 kilo båtmotor er ingen problem å håndtere alene, selv når man skal ha båten oppå en varehenger (se bilde under).

+ Kjapt i plan og går godt selv med liten motor. 6 hk må være bortimot perfekt om man vil ha noe letthåndterlig. 9,8, som jeg først skulle ha på, blir 12 kilo til. Kan ha maks 15 hk på den. Tipper morofaktoren er ganske høy da.

+ Man sitter ganske godt i båten. I små joller er toftene ofte lave. Her er det akseptabel høyde. Fribordet er heller ikke for lavt. Får litt trygg følelse i hvert fall.

+ Særlig mer vedlikeholdsfri båt får en ikke. Vinterklargjøringen er å velte den opp mot husveggen...

 

- Ingen robåt, det her. Har ikke årer selv, men har rodd en 440-utgave. Den blåste i alle retninger. Den er 78 kilo, men er også enormt mye større faktisk. Skikkelig balje i forhold til lillebror, så den tar nok i mot en god del mer vind.

- Ingen båt for større sjøer/grovere sjø. Den flyter, men det føles ikke så veldig trygt. Man sitter jo i en dupp!

- Billig finish. Dette er ikke noe for den som vil kose seg med båtpuss. Dette er båten man dr..er i etter bruk.

 

Sum: Nesten perfekt for meg. Vedlikeholdsfri sak som jeg bare vipper oppetter veggen og sier det er vinterklargjøring. Finfin båt å drive alene i dersom det ikke blåser for mye. Jeg ville ha båt for litt mindre vann med mulighet for motorbruk. Skal man ro er det ikke noe å satse på. Da må man se på Linder Fishing eller noe slik. Skal man ha en "sømløs" alubåt, må man også se på Linder eller andre, dyre, båter. Båten funket fint i Jølstervannet (Kjøsnesfjorden - lang og smal).

 

Et par bilder:

bilde

Klar for langtur til Jølster. Enkelt og greit på varehenger. Trenger ikke spa ut ti høvdinger på båthenger til noe slik! Motoren er nærmest totalavholds, for øvrig. Den vil ikke drikke bensin. Den går like god uten, virker det som. :-)

 

bilde

Nymalt med antisklimaling. Må bruke solbriller nå, for dette skinner godt i sola! Ingen hadde mørkere farge, så det ble hvit. Blir nok pent på sikt... Ellers, gode tofter. Bakre tofte er såpass langt frem at man kan ha både 12-liters tank der, ute av veien, og man kan sitte skrevs over og styre motoren. Kjekt med tanke på rygg og nakke. Limte fast liggeunderlag på toftene med dobbeltsidig tape for å få det litt mer komfortabelt, men styr i hvert fall unna de her (fra Feiltema - andre har maken), for de blir ufattelig glatte når de er bløte. Holdt på å seile over bord et par ganger når jeg satte meg ned... Liker for øvrig at fremre tofte går helt frem i baugen. Da får en i det minste et sted man kan legge fra seg fiskeveska uten at den blir bløt i bunnen av båten.

 

Kimple og Alumarine er nok penere og kanskje bedre båt for penga, men om det stod mellom de to, ville jeg nok sett nærmest på Kimple. Legg merke til hvor lavt fribordet er på Alumarine. En sitter jo oppå båten, ikke i den. Tror 12-foteren er hakket bedre der. Mulig det ikke er så ille i virkeligheten, men det ser ille ut på bilder, i hvert fall.

 

Edit: skriveleifer...

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...