Jump to content

Indra 28 fra 1968: Prosjekt oppussing!


Indra 28

Recommended Posts

Jeg har fått meg seilbåt! Min første båt. Det er en ganske stilig Indra 28 fra 1968 tror jeg, tegnet av Olle Enderlein og ifølge første eier, den første glassfiber-seilbåten i Oslofjorden. Den går an å bruke som den er, men er veldig slitt i overflatene. Rigg og motor er ca 15 år gammelt er jeg blitt fortalt, så det skal være i grei stand. Målet er å kunne seile litt i sommer, dvs få den i godt fungerende stand. Vi må ikke dra på overnattingsturer på død og liv, så innvendig er det ikke fullt så viktig å få ting i topp stand. Viktigere enn båten er tross alt mitt forhold til min samboer, noe som betyr at jeg ikke kan bruke ubegrenset med tid på dette prosjektet. Her gjelder løsninger som er "gode nok" og effektive.

 

Jeg er som sagt ny som båteier, men er erfaren på bil og med god teknisk forståelse. Dere må gjerne rette på ord og begreper jeg bruker feil. Jeg blir utrolig glad for alle tips og svar! Håper det blir en lang tråd, så spesifiser gjerne hva du svarer på!

 

Dekk: Målet er å få en tett båt, som tåler vær og seiltur.

 

Gelcoat/glassfiber: Noen steder er den bare matt, andre steder sprukket opp og flasset av. Det drypper og inn vann i båten på mange steder. Det kommer nok fra flere steder, blant annet fra gjennomføringer til bardunene (?) til masten og diverse beslag og ting. Jeg vurderer å fjerne så mye som mulig av dette, slipe og sparkle og male, for så å montere det på nytt. Dette for å få en jevn flate og for å kunne tette ting bedre. Hva tror dere om det? Det ser ut til at det meste er festet i treklosser på undersiden av dekk. Noe jeg har tenkt på er hvordan jeg skal finne igjen riktig plassering etter å ha sparklet over alt av hull…

Mastfestet er liksom i en grop på dekk, det er jo litt teit… Når jeg løsner bardunene, vil masten velte da, eller kan den stå uten de noen måneder på land?

 

Har tenkt til å gå på med trykkluftdrevet sliperondell på 150mm. Hva bruker jeg av kornstørrelse på papir, hvor dypt skal jeg slipe? Hva bruker jeg av produkter for å bygge opp igjen? Bruker jeg silikon til å tette gjennomføringer?

 

Teak: Har tenkt til å slipe i overflaten for så å bruke Boracol Teak Special for å få en grålig tone som ikke krever fryktelig vedlikehold.

 

Skrog:

Han jeg kjøpte den av hadde slipt den ned (under vannlinjen tror jeg) og malt den med antipest for et par år siden. Når jeg tok den opp i høst så jeg at det på noen utsatte steder så ut til å være bart inn til glassfiberen. Kan jeg pusse ned områdene rundt og legge på ny antipest? Så legger jeg bare bunnstoff utenpå det? Skal alt gammelt bunnstoff fjernes?

Over vannlinjen ser det egentlig ok ut, bortsett fra en del rustprikker i overflaten (gelcoaten?), og noen steder hvor det er overfladisk skrapt litt av. Hva gjør jeg med dette? Sliper overflaten med finere korn ser jeg for meg, for så å legge på ny… hva? Skal det rulles, pensles, sprøytes? Eller må jeg slipe meg lenger ned?

 

Innvendig:

Her er det egentlig litt uggent…

 

Motor: Har tenkt til å ta ut motoren for å få fjernet mest mulig rust. Det jeg lurer mest på her er hvordan jeg løsner den fra akslingen og om det er vanskelig å få på plass igjen (om koblingen til akslingen trenger spesiell justering). Motoren er en Nanni N2.14 tror jeg. Den er litt vond å få start på, men går greit. Når jeg kjørte den i sommer sprutet det vann inn i båten fra "anti-siphon"-ventilen, hva kan forårsake det?

 

Innside av kjøl og skrog: Jeg tror uansett det ville være lurt å få vasket innsiden av skroget og kjølen litt grundig når jeg får ut motoren, det er mye dritt her, diesel og "vanlig" møkk som kommer med årene. Både i rommet bak motoren og ellers i båten. Hva bruker jeg til å vaske her? Salmiakk? Bør jeg male dette med noe? I tilfelle hva?

 

Tak innvendig: Her er det en fantastisk stygg sennepsgul farge som har dannet en ruglete overflate av millimetersmå fjelltopper som er noe myke eller elastiske. Hva kan ha skjedd her? Ønsker å male det, men slipper gjerne å slipe vekk all malingen, håper at det holder med å slipe ned fjelltoppene. Hva maler jeg med?

 

Innredning i tre (teak tipper jeg): Her spørs det… Skal jeg gå for en original-look, eller male en del av interiøret i hvitt? Jeg synes det kan bli litt voldsomt med masse mørk teak. Dessuten frykter jeg at det vil kreve fryktelig mye arbeid å få det til å se fint ut. Er det en styggelse å male teak hvitt på en så gammel båt? Uansett: hvordan gjør jeg dette uten at det tar altfor mye tid? Jeg frykter at det plutselig kan gå med altfor mye tid innvendig.

Redigert av Indra 28 (see edit history)
Link to post

Prøver å legge ved noen bilder for å illustrere:

 

bilde

 

Teak og glassfiber på dekk

 

 

bilde

Teak Innvendig

 

 

bilde

Glassfiber på dekk

 

 

bilde

Mastfeste innvendig

 

bilde

Mastfeste utvendig

 

bilde

Prikker i gelcoat over vannlinjen

 

bilde

Innside av skrog, kraftig møkkete

 

bilde

Løsnet antipest?

Link to post

Veldig mange spørsmål på en gang; ).  Rustprikkene fjerner du med saltsyre. Påfør, vent noen minutter og spyl av.

 

Glassfiber på dekk: Her må du nok slipe vekk at som er svakt, og legge ny duk og polyester og avslutte med maling.

 

Under vannlinjen: Bare slip rent der det flasser, påfør ny antipest og påfør bunnstoff over det hele. Ingen grunn til å fjerne gammelt bunnstoff så lenge det ikke er veldig tykt og ujevnt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jepp! Innvendig ville jeg ha malt hvitt der platen er stygge eller du føler det blir for mørkt med teak, og skrapt og oljet resten. Vær obs på at det er fryktelig lett å pusse gjennom teakfineren, så puss forsiktig! Varmepistol og scrape/sikling er kanskje bedre. Jeg ville heller ikke brukt helt hvit, men heller f.eks bomull/eggeskall. Det er behageligere å se på.

 

Taket innvendig ville jeg bare vasket, mattslipt og malt med f.eks Shipolin I lys farge.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ja, jeg regnet med at alt svakt og løst må bort. Men er det nødvendig med ny duk? Det ser ut til at det er laget over glassfiberen, beskyttelseslaget, som krakkelerer. Håpet det holdt med sparkel og mailng.

 

Mulig det bare er maling og gelcoat som flasser. Slip vekk det skadde, og se hvordan det ser ut.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Gratulerer med båt! Her har du mye godt arbeid å ta tak i :)

 

Og du har skjønt mye av det viktige. Beskriv og publiser bilder.

 

Først som sist: "bardunene" er som følger:

Wire på mast som går ut på siden heter "vant". -det finnes toppvant og undervant, alt etter som hvor på masten de er festet. Vatnet er fester i et "røstjern" som er en solid metalldel som går gjennom dekket. Den er igjen festet i "røstjernfester", som hos deg er i tre. Ofte også i jern.

Der hvor røstjernet er ført gjennom dekket/ dollbord, kan det bli lekkasje om det ikke er tett. Tettes med sikaflex eller tek7. Viktig at slikt er i marin kvalitet. Silikon er fy i båt, og årsaken til det kan vi komme tilbake til om ønskelig. :)

Så, kjøp inn tek7-patron. Grå farge er bra, og holder fargen bedre mtp uv og missfarging.

... Dersom en røstjerngjennomføring er utett, så vil det lekke vann inn i båten og skade treverk. Men om selve hullet i gjennomføringen ikke er helstøpt, kan det lekke vann i eventuelt distansematerialet i dekket. Om det er balsatre, så fører det til råte, frostsprengning og delaminering med påfølgende svikt i dekket.

-finn ut om det er distansemateriale i dekket.

 

Wire som går fra mast og fremover, heter forstag. Det er det du fester forseilet på.

Wire bakover heter akterstag.

 

Det er svært viktig å få en tørr og ren/ luktfri båt.

Skal du få med sambo på tur, så er det nødvendig. :)

 

Zalovann funker bra til første vask. Gamle håndklær og hullete t-skjorter brukes og kastes etterpå.

Husk å aldri, aldri, aldri blande klorin og salmiak. Det gir giftig gass.

 

Tøm båten for alt løst, først som sist. Vask ned.

Vask over motor. Riv ut eventuell soter, oljebefengt motorromsisolasjon. Det lukter. Sjekk for mulige diesellekk.

 

Få oversikt og dekksgjennomføringer. Rekkestøtter og beslag er typiske lekkasjepunkt. Må tettes.

Demonter, skrap vekk gammel tettning. Puss over området som skal ha kontakt med tettemiddel, med våtslipepapir. Vask med aceton. Forstå hva som skal tettes og hvordan.

Til bolter og slikt er det veldig greit å jobbe med butyl-tape. Det er en tettemasse på rull, som aldri herder og blir hardt.

 

Rustprikkene på skroget kommer nok av at noen har brukt vinkelsliper ved båten som har spruter... Så, mao, ikke slip eller borr i karbonstål ved båten :)

 

At motoren er tungstartet, kan like godt komme av dårlige batteri. Frem med multimeter :)

 

Sjekk innholdet på dieseltanken. Et ikke uvanlig problem er vann som medfører oppvekst av dieseldyr og drit fra dem. Sjekk filter.

 

Den greia som spruter vann inn i båten, er vel en antihevertventil. Sikkert noen som har gode råd til å løse det.

 

Jeg har en prosjekttråd her ang min comfort 30. Mye av det du skal gå løs på, har jeg vært igjennom. Jeg begynte for 4 år siden, med min første seilbåt. Fått uvurderlig hjelp her på forumet. Fortsett med å poste med bilder. Begrens deg i hvor mange "problemer" du tar opp i hvert innlegg :) kjør alt inn i denne tråden. Da blir det lettere å følge opp over tid.

 

Ang maling av interiør: behold naturlig farge, puss den ned og lakk eller olje etterpå. Velg heller å trekk opp puter i lys farge og ha lyse pledd. Jeg synes ikke det er pent når en klassiker seilbåt ser ut som innsiden av et kjøkkenskap.

Link to post

Ok!

 

Når du sier olje teaken, er det olje som trekker inn, eller olje som danner en lakk-lignende film utenpå?

 

Fritt valg. Jeg foretrekker Owatrol teakolje, denne trekker inn og gir en silkematt overflate. Vil du ha det blankt kan du bruke Owatrol Edelolje f.eks. Jeg har denne på benkeplater etc, og den er rimelig slitesterk til olje å være.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Der ja, nå snakker vi :)

Riggen er montert på marina for ca 15 år siden, så tenker at røstjernfestene til vantene er montert på en god måte. tenker at jeg går over, bytter ut det som er dårlig, men beholder samme prinsipp. Jeg tenker at jeg vil fjerne mest mulig på dekk for å lage en tettest mulig overflate, er det lurt? Spørsmålet er om det er dumt med tanke på å finne tilbake til festehull og lignende? Du skriver "om hullet i gjennomføringen ikke er helstøpt" hvordan mener du da?

Link to post

Greia som spruter vann er en vakumventil. Det skal være en liten gummipakning som hindrer at det kommer vann ut når motoren kjører, men som slipper luft inn når du stopper motoren. Dette er for at det ikke skal bli hevertvirkning i slangen som fører til at motoren fylles med vann.

 

Den fungerer fint slik den er, og du kan sette en bøtte under slangen som du tømmer av og til. Jeg har ikke funnet noen som selger nye gummipakning til denne.

 

Du kan eventuellt bytte den ut med en ny:

https://baatplassen.no/i/topic/59467-alternativ-til-volvo-vakuumventil/

Link to post

Et dekk er oftest en sandwichkonstruksjon. Ytterlag med glassfiber, mellomlag i tre eller divinycell, og underlag med glassfiber. Til sammen er dette en sterk konstruksjon. Setter man hull gjennom i dette, feks ved røstjernet, så vil det være en "sårflate" i i konstruksjonen med bart ubeskyttet kjernemateriale som kan bli eksponert for vann dersom yttre tettning ikke er tett.

Dersom hull er gjort skikkelig, så lages det en glassfiberstøp i hullet, slik at det ikke er noen sårflate innvendig i hullet.

Når jeg kommer hjem fra jobb i kveld, så skal jeg finne noen gode linker til sider du kan studere.

Link to post

Her er link til min prosjekttråd.

https://baatplassen.no/i/topic/91398-comfort30-mitt-prosjekt/

 

og her kan du lese til øyet blir tørt og sårt.

http://www.pbase.com/mainecruising/boat_projects

 

Vel, det er nok gjort mye forskjellig når det kommer til hvordan gjennomføringer i dekk/ ved sandwichkonstruksjon er laget. Langt på vei de fleste rimelig og normal-kvalitetsbåter er det nok ikke lager "tette" og forsegla gjennomføring. Heller ikke på nye båter i dag. Men dyre båter som HR ig Najad etc tipper jeg det er gjort skikkelig. ( men hvem lagde vel båter som skulle vare i 30 år) husk, da plastbåtproduksjonen skøyt fart på 60 og 70 tallet, så antok man at båtene ikke skulle vare lengre en 20-25 år. Men jaggu flyter de ikke fortsatt. Det var ikke ment at din båt fra 60-tallet fortsatt skulle eksistere i dag.

 

Du trenger ikke stresse med å lage forsegla gjennomføringer. Tett med ny tettemasse. Det holder. Du har mye annet å jobbe med :)

 

Løsner du et vant alene, så blir masta skjevbelastet. Du bør nok isåfall løsne parallelle vant samtidig. -og i stille vær. Det er jo disse som holder masta. Men når du har løsna noe, så må det strammes riktig igjen også!

 

Så, ta noen nærbilder, utvendig, hvor røstjernet er. Ny yttre tettning holder enn så lenge.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Angående dekket ditt, som ser ut til å ha blitt overmalt, så blir det nok ikke superfint igjen men ny maling. Er veldig godt alternativ er å legge syntetisk teak. Det er et slags mykt plastmateriale som limes på. Går under flere merkenavn. Flexiteek er vel ett. Søker du på finn, så finner du flere produsenter. -men det koster jo litt...

 

Har du noe budsjett?

Link to post

Ja, jeg har definitivt et budsjett. Det defineres av en minimums-funksjon ;) Her holder vi stramme tøyler. Isiteek, så jo greit ut det, men jeg må uansett ta jobben med dekket, så det får ev komme en annen sesong hvis det ikke blir bra.

 

Det var en utførlig tråd du har der. Er spent på hvordan røstjernfestene mine ser ut, håper ikke jeg og bruker 1,25 dager per jern... Har og tenkt å bytte ut innholdet i alt av puter med madrasser. Tenker at jeg maler innertaket og tar en meget grundig vask innvendig, så ser vi hvordan det ser ut da. Vask av lakket og oljet teak - zalo?

 

Lurte dessuten på hvor jeg løsner motor fra aksling. Og er det noe i gjennomføringen som skal vedlikeholdes?

bilde

Link to post

Huffda, en 15 år gammel motor som er full av utvendig rust? Finnes ikke en rustflekk på min 12 år gamle yanmar...

 

Der er vel en klemflens mellom girkasse og aksling.

Bare husk at motoren må rettes opp riktig i forhold til akslingen når du setter den inn igjen. Ikke gap over for mye nå!!! Ha en plan for hvert delprosjekt.

Det er mye som skal læres.

 

Tenker du på "gjennomføringen" der akslingen går igjennom? Kommer ann på hvilken type det er. Ta nærbilder.

Det finnes oljesmurte og vannsmurte mm.

 

I den linken jeg la til, så er det forøvrig god oppskrift på bruk av Butyltape, ompakking av dekksgjennomføringer mm.

 

Grønnsåpevask er greit til rengjøring av tre.

 

Hvordan er det med båtlukt? Lukter det av ting du tar ut av båten, hva med arbeidsklæra etter ei økt? Den er viktig å bli kvitt om du skal få med sambo på tur.

 

Hva med skrogtrekket i båten ?

Om det er mye fukt i båten, så kan det være greit med en avfukter, om du har tilgang på strøm. -men unngå å kjøre den særlig under 50% relativ fuktighet, da det tørker ut tre for mye...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Ja, nei, jo, men jeg prøver å passe meg for ikke å gape over for mye... Men motorer har jeg grei peiling på.

 

Motoren ser ikke ut. Er ikke nødt til å ta den i år, men tenkte at det ville vært greit å få den ut av veien for å komme til å vaske skikkelig og bytte isolasjonsplatene.

 

Er det zalo også til teak innvendig?

Link to post

Ville brukt grønnsåpe på innvendig tre. Alt mitt er lakkert.

Men du har vel en del lakkskader/ fuktmerker i treverket rundt vinduet ihvertfall. Tror ikke det vinduet på bildet er orginalt ihverfall.

 

Kan du motor, så er det det bare å gyve løs. Sjekk samtidig at lageret som holder akslingen utvendig ikke er slitt og har for mye klaring.

 

Du vil ha en båt som skal brukes, og du vil stole på den: sjekk tilstanden i dieseltanken. Sjekk eventuell o-ring på påfyllingslokket.

Om du ikke kan tappe ut fra dieseltanken, så rengjør du en oljesugepumpe og suger opp noen liter fra bunnen av tanken, fra det laveste punktet. Er det vann,urenheter, slam/ gørr fra dieseldyr, så må den tømmes og rengjøres.

 

Drit på tanken er nok en av de største grunnene til motortrøbbel, når ting ellers er i orden. Alltid lurt å sjekke dette når man får en fremmed båt i hendene.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Ikke gjør for mye på en gang, da går du lett lei! Fiks en og en ting skikkelig, og nyt gledena vå få det til. Og sørg for at du kan bruke båten underveis. Jeg ville kanskje ha konsentrert meg om lekkasjene først, så interiør og så det utvendige og motor når du føler du har tid til det. Gjerne neste år.  Båtliv skal være lystbetont;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...