Jump to content

Indra 28 fra 1968: Prosjekt oppussing!

Indra 28

Recommended Posts

Jeg er helt enig med dere begge to! Jeg synes det er vanskelig å gjøre ting halvveis bare. Prøver å begrense meg til vasking og maling av tak innvendig, utbedring av dekk utvendig. Motorn har jeg ikke landet helt enda.

Lukter ganske surt ja. Men det er ikke noe skrogtrekk som jeg kan se. Hadde vært deilig å få litt bedre lukt i den :)

Ja, tenkte på der akslingen går gjennom skroget. Skal ta bilder i helgen.

Redigert av Indra 28 (see edit history)

dette bildet:

bilde

det skremmer meg. Rettnok er det omtrent 40 år siden eg lærde noko lite om slik plast - i forbindelse med sjølvbygging av båt der vi begynte med glassfiber på rull og polyester på fat. Det var då sagt at glassfiberen er hygroskopisk - trekkjer vatn inn i seg, so der MÅ vera gelcoat eller topcoat utenpå. Der var videre sagt at glassfiber som har fått vatn i seg ikkje kan reddast. Mi anbefaling er dermed å slipa vekk all duk som er vannskada og byggja plasten opp att, med topcoat til slutt.

Kan jeg løsne vant og røstjern og la den stå slik på land, eller vil masten falle?

Løsner du et vant alene, så blir masta skjevbelastet. Du bør nok isåfall løsne parallelle vant samtidig. -og i stille vær. Det er jo disse som holder masta. Men når du har løsna noe, så må det strammes riktig igjen også.

Det Eureka mener er nok at du kan slakke vant og/eller stag, ikke løsne de fra røstjernene/dekksfestene. Så vidt jeg kan se av bildene står masta di oppå hyttetaket/dekket, ikke gjennom det og ned på kjølen. Det betyr at dersom du løsner et vant eller et stag er det ganske stor risiko for at masta går over ende.

Men du kan slakke vaktene/stagene så lenge du slakker like mye på hver side av masta, slik at den holder balansen.

Skal du gjøre noe arbeid på røstjernene bør du enten ta ned masta, eventuelt sikre at den blir stående ved å bruke et fall som reservevant før du tar løs vantet.

Redigert av alf-inge (see edit history)

Den gjennomføringen med oljeslange, er tetningen på akslingen. Oljeslangen tilfører smøring for å hindre varmgang. Beholderen må etterfylles ved behov. Jeg har ikke sånn selv, så det får andre forklare mere om.

Røstjernet er i syrefast stål, då det ser nok fint ut i all fremtid. Mine fester under dekk var i vanlig jern som var lakkert, og dermed rustet de. Ville nok lagt på en stripe tek7 utvendig rundt røstjernet, just in case.

Det bilder av dekket med oppsprukket blå maling, er det fast og fint i dekket, eller tegn til svikt når du tråkker på det? Om du banker forsiktig med en hammer, er lyden lik omkringliggende område?

Alf-Inge: Ja, det er sant. Masten vil nok lett kunne gå over ende og rive med seg taket hvis jeg ikke støtter opp. Får finne på en måte å sette opp noen midlertidige vant.

Eureka: nei, har ikke banket, men heller ikke lagt merke til at glassfiberen skulle kjennes annerledes ut enn steder hvor det ikke er løsnet gelcoat.

• 2 uker senere...
  • 5 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...