Jump to content

Fylling av båt via henger?


dotten

Recommended Posts

Hei.

Jeg får ny båt snart og derfor finne en løsning for å fylle.

jada. jeg vet jerrykanner er fint, men med 125 liters tank blir det fort slitsomt.
Sant at ny båt og jerrykanner fort fører til riper i båten..
Jeg har derfor kjøpt en henger for den nette sum av 200 kr, og tenkte å legge et 200 liters oljefat på dette, og fylle med pumpe fra biltema.
Det som er mine bekymringer;
Når jeg fyller, vil jeg unngå statis elektrisitet, må jeg jorde noe?
Da jeg har fyllt, vil det være en del gass på tanken som er lettantennlig, DVS. fyller jeg 125 liter på båten og har 200 liter på hengeren, hvor sikker er dette?

 

 

PS:
Hva som er lov, og hvor dumt dette er trenger jeg ingen leksjon om. Jeg trenger hjelp for å gjøre dette på den sikreste måten smile.png
Håper dere har noe nerfaringer / råd å komme med.DE jerrykannene er dødens.          

Link to post

Jeg har og tank på den størrelsen og tar man med en kanne hvergang man drar i båten og fyller etter er det sjeldent man må til med noe skippertak. Kommer jo selvsagt an på bruksmønsteret, fyller du 125 liter og brenner det av med engang. Eller bruker du båten en time eller 2 hvergang

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Ja, nå har du jo gått til innkjøp av diverse, og du har sikkert brukt mye tid på å spekulere på dette... Så da skal ikke jeg ødelegge morroa :)

 

-men du kan lette litt på påfyllingsøvelsen ved å kjøpe en slange, som er passe stiv, som er akkurat stor nok til å passe nedi påfyllingshullet på båten ( går ut ifra det er av typen utvendig i skrogsiden)

Lengden på slangen skal være slik at du kan sette den nedi påfyllinga samtidig som den er tredd utenpå helletuten på kanna du heller fra, mens kanna står på brygga eller lignende. Så når du løfter kanna, så kan du stå i en naturlig oppreist posisjon, og ikke halvveis bøyd, men en fot på ripa, ute av balanse etc...

 

Lykke til med prosjektet. Personlig stemmer jeg for å fylle tanken fra gang til gang, så slipper du å slite deg ut med 120 i slengen...

Link to post

Eureka; Tenkt mye på det, men gjennomtenkt er det vel ikke. hehe.

Tja, ingen dum ide, men er lei av alt sølet, og kannene tar jeg ikke inn i bilen (el bil som ikke kan dra henger) til over 1 mill.. Da kommer samboern og kapper hode av meg.. :)
Derfor henger, da kan en kompis kjøre den ned en gang i uken. evt. så drar jeg den "uten at noen ser meg" en gang i mnd/uka eller hva det blir

Link to post

Hva med en liten luftkompressor koblet til en nippel montert på fatet istedenfor å bruke pumpe. 

Så får man enkelt bensin dit man vil.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

ingen pumper i randsfjorden :(
Jeg tror fallet fra hengeren er nok til at jeg ikke trenger pumpeoplegget, men kun slange..


Vil det da være fare for at det kan ta fyr?
Det jeg er redd for er all gassen som er på om jeg kjører mye, og det er igjen si 50 l påå fatet, da er det 150 l gass i luftform inne i fatet...

Link to post

Den store tanken i inlegget over med pumpe og telleverk, er beregnet og godkjent for Diesel. UN´koden 1202 betyr Diesel olje.

Skal du frakte bensin på veien er det ADR regelverket som gjelder. ikke noen enkel affære egentlig.

Dersom du alikevel setter igang et slikt prosjek er det viktig at du sørger for potensial utjevning mellom alle deler i systemet slik at det ikke oppstår forskjeller i det elktriske potensialet mellom båt fyllestuss, slange og tank.

Så snart det begynner å flyte bensin i en ikkeledende slange ellr plaske inn i tanken, vil den lades opp statisk. denne ladningen må du bli kvitt ved jordet potensialutjevning.

Mange som har klart å sette fyr på diverse fremkomstmidler på den måten, og i tillegg er det et omfattende forskrifts verk på dette.

Redigert av Polarbear1 (see edit history)
Link to post

Tja, ingen dum ide, men er lei av alt sølet, og kannene tar jeg ikke inn i bilen (el bil som ikke kan dra henger) til over 1 mill.. Da kommer samboern og kapper hode av meg.. :)

Derfor henger, da kan en kompis kjøre den ned en gang i uken. evt. så drar jeg den "uten at noen ser meg" en gang i mnd/uka eller hva det blir

Skjønner godt at du ikke vil ha kanner med bensin inn i bilen din uavhengig av hva den koster eller kjører på Duracell eller fossile brennstoff. Vil ikke ha kanner inn i mine biler heller, Men hva med å ha en større tank på land der du har båten din, å heller fylle den fra tid til annen med mindre kvanta, skulle det skje en ulykke med 200 l bensin på en uregistrert henger så kan det hende du må selge både Duracell en å båten får å dekke inn hva forsikringen ikke utbetaler

Norske båter er best!

Link to post

Blir jo ikke flere en 6 20 liters kanner for å fylle opp. Disse får vel god plass på hengeren og ved å gå til innlegg 6 ser du hvordan du får de på tanken. Greit at du ikke vil høre om lover og regler men de rundt deg har vel krav på tryggheten disse reglene er ment å gi

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Helt uavhengig av hva norsk lov sier - og det er det din lokale lensmann må forholde seg til, så er diesel i samme flammegruppe som parafin - mao, hvis du har en gammel tank for fyringsolje eller parafin, vil det være greit å fylle den med diesel. Eller parafin. I praksis - ikke nødvendigvis lovlig,

 

Bensin er noe helt annet.  Det er fristende å fylle opp gamle parafintanker med bensin nå som den koster ned  mot 10-eren for literen, men alt det kavet, og risikoen det medfører, og ikke minst at det er helt ulovlig (heldigvis) - nei, det gjør jeg ikke. Et par jerrylkanner til båten, kanskje, men ikke noe mer. Man blir ikke rik av å hamstre drivstoff. Og i dag er vel mangel på bensin og diesel ikke akkurat det mest sannsynlige scenariet.

 

Og bensin har begrenset levetid - de lettflyktige stoffene vil fordampe, og man sitter igjen med noen hundre liter ubrukelig brannfarlig væske som ikke kan brukes til noe - hva vil du gjøre med den ?

 

Hvor begrenset er egentlig levetiden til bensin som oppbevares på en lukket tank? Naboen fyller bensin på sin gressklipper fra en 10 liters plastkanne som det går flere år mellom hver gang han fyller. Det betyr selvsagt ikke at bensinen ikke endrer seg med tiden, men i hvilken utstrekning har denne endringen noe å si i praksis?

 

Forresten er det min erfaring med plastkanner fra biltema at overflaten rundt åpningen ofte er for ujevn til at det blir ordentlig tett når man har skrudd på lokket. Det kan derfor anbefales, i hvert fall med nye kanner, at man sliper bort ujevnheter med sandpapir.

 

Ang. statisk elektrisitet: Det skal vel ikke være noe problem med statisk elektrisitet dersom man bruker kanner, slanger og pumper som er beregnet på drivstoff? Eller kan man få problemer med bensin dersom man bruker slanger som er beregnet på f.eks. diesel?

Link to post

Jotto; Takk! det blir to slike tanker..! Og til dere andre; Det er helt fullstendig lovlig å kjøre med opptil 240 l bensin fordelt på 60l tanker.*

Jeg har adr og tank til lastebil, og de førerkortene... Men jeg gidder ikke å smøre alt utover i første tråd, for å få moralpreken av halve verden...

Tusen takk til dere som svarer fornuftig, uavhennig av hvor ufornuftig ideen kanskje er. :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...