Jump to content

Fylling av båt via henger?


dotten

Recommended Posts

jeg skal svare mer etterpå..

 

Men jeg skal ikke hamstre noe bensin.. det er for å få fyllt båten med fuel...

 

Så vær så snill, kom med et råd eller hold de loppebefengte pølsefingrene av tastaturet :P

 

Kan vi fortsette denne tråden med gode råd? :)

Vanskelig å gi råd til noen som tenker å sette meg og andre i fare fordi man ikke gidder å løfte på noen 20 liters dunker

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Bruker to-fire 20 liters dunker som eg fyller når det er billig bensin på bilstasjonen. Bruker den hvert pumpen til clas ohlson som koster 99 kroner. Den bruker ca to minutter på tjue liter tror eg det viste seg. Eller rundt minuttet. Husker ikke helt.

 

Null stress og null fare.

 

Statisk elektrisitet skal du være forsiktig med i disse tilfellene og det er jo som du selv påpeker verst når tanken er tom. For det er gassen som antenner.

 

Du må utjevne forbindelsene mellom alt av stål. Har du en tank stående på en tre henger er eg veldig usikker på koss du skal gjøre det. Hadde da gått for en plastdunk for bensin. Metall hadde eg aldri turt.

 

En liten video som viser hva statisk elektrisitet kan gjøre med bensindamp:

 

Så vet du hva du må forholde deg til. Men det vet jo du allerede som har adr og all nødvendig opplæring.

Link to post

Derfor henger, da kan en kompis kjøre den ned en gang i uken. evt. så drar jeg den "uten at noen ser meg" en gang i mnd/uka eller hva det blir

Du sier dette, og så har du tidlige sagt dette om deg selv:

Audi, hehe, jeg må glise litt, jeg er en mercedes mann, vi liker kvlitet og sikkerhet. ;p

 

Får ikke dette til å rime jeg, men synes absolutt at du skal satse på sikkerhet!

Link to post

Siden du har ny båt og ny Tesla P85D så burde det ikke være noe problem å kjøpe denne.
http://nettbutikk.torpmaskin.no/details/TV10093/bensintank-190l-m-haandpumpe

 

For oss andre som ikke har så fise fin bil at man må ta bussen til bensinstasjonen når man trenger en skvett bensin til gressklipperen eller snøfreserenn

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=66076575

 

Denne elektriske kannepumpen og ønsket antall 20l plast bensinkanner gjør påfyllingen av bensin til en lek.
Hvis man kjøper 20l bennsinkanner av plast av grei kvalitet lekker ikke disse.
Jeg har flere bensinkanner av merket Never Stopp hjemme i båten og på hytta selv etter flere år er de potte tette.
Setter man feks 4 stk bensinkanner oppi dette murertauet er man helt sikker på at det ikke blir noe bensinsøl i bilen.
http://www.noamaskin.no/Shop/Fjosartikler/Fjos-og-Husdyr/Botter-og-stamper/Murertrau-firkantet-65-ltr-%281626168065%29?overcatid=12
 

Link to post

Hvis jeg hadde "arvet" et 200l fat med bensin liggende på en henger og bare måtte fått det over på båten ellers ville den avdøde gå igjen.
Det første hadde vært å få tak i en elektrisk pumpe som var godkjent for bensin.
Dette høres lettere ut en det er.

Det er svært få eksterne pumper som er godkjent for bensin og de som er koster en god del.
Løsningen ville antagelig være å bruke en bensinpumpe til en bil.
Bakdelen er kapasiteten.
Det tar sin tid å fylle 120l ut av en pumpe med 10mm stuss/slange på.
 

Så ville man ha brukt for en fattkran til å kobble bensinslangen inn på.
Denne dimensjonen er mye større enn 10 mm men dette kan sikkert løses med en overgang eller to på en velutstyrt rørlegger butikk.
Antagelig hadde jeg gitt opp her eller litt før så for det heller bli litt spøking....i værste fall kan man ringe Åndenes makt.

De som går videre må reise til Tess for å kjøpe fat lokk verktøy, bensinslanger og sangeklemmer i forskjellige størrelser.
Man vil jo ikke kjøpe billige slanger til et premium prosjekt og desutten står jo sikkerheten i høysetet.
Så går turen til Bilteama for å kjøpe batteri,ledninger og kabelsko fordi man innser at pengene ikke rekker til et GEL batteri på marinaen.
 

Da er man ferdig til å dra til bensinstasjonen men der blir det månelyst når innhaveren ser at man fyller bensin på et oljefatt og han skrur av bensinpumpen tvert.
Kommer man forbi dette hindret med bestikkelser og godprat så treffer man sikkert på UP etter man svinger ut i trafikken med en uregistrert vark av en henger med et 200l oljefatt propp fult av bensin.
Fatet er selvfølgelig godt sikkret i form av et utrangert dreggtau knytt fast med kjerringknuter på et råtent plan så det skal ikke hefte menge minuttene før man igjen er på vei med den hjemmelagde tankbilen for å få seg en velfortjent tur på fjorden.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Reis til et bilverksted. Spør du pent så får du de gamle fatene gearoljen kommer på. 60L. Samme koblingene som parafinfat. Bruke hevert er en ok løsning også.  Bruk av ståltank/kanner minsker faren for statisk elektrisitet. Jeg gir stadig bort sånne fat til kamerater som skal bruke de til ymse.. Jeg ville hatt en form for stengekran, kuleventil el.l i enden av slangen så du kan fylle litt kontrollert.

Link to post

Trådstarter har som han/hun tidligere skrevet a vedkommende har ADR!!! Så å prve å fortelle vedkommende farer osv vedr. bensin er bortkastet:) Mykje er farlig i teorien, men fungerer fint i praksis.

 

Kva er forskjellen på et oljefat og bensintank på bil/jerry kanne? Laget av stål begge deler? (bortsett frå mengda?)

Sett på en lufteventil? Seriøst ville eg ha droppa elektrisk pumpe viss det er litt høgdeforskjell mellom brygga hengeren vil stå og båten. Er uansett greitt å ha fyllepistol med autostopp så man ikkje oerfyller.

 

Eg er ingen ekspert på dette. Har tenkt tanken skjølv, men eg praktiserer heller å ta med meg ei kanne bensin kvar gang eg skal ut til båten. Topper tanken i båten når eg passerer en bensinpumpe ved sjøen:)

Link to post

Men det var vel aldri snakk om å lagre 6 kubikk bensin?

Mere noe ala 0,2 kubikk?

 

Å blande inn Vietnam-krigen, gammal USA-politikk, Libya og Obama i denne diskusjonen er vel en smule off-topic....

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Zitt og pipe; Kjenner dere meg? iogmed dere vet hvordan bil jeg har?

Mange her inne tror bensin er kjempefarlig. Det er helt feil, benisn er ikke så farlig, det er gassen som er farlig.
Og det og komme med lover og regler, er helt ok, men da får mann også komme med en løsning som kan være innenfor disse rammer, istede for å spore av tråden.

Jeg har kommet frem til en løsning (som faktisk også da blir lovlig.

https://www.marineshop.no/Styring-Motor/Drivstoffutstyr/Jerrykanne/Flon-Go-Duramax-m-pumpe-50-liter110345-p0000113627

Kjøper meg to av denne, har de på hengeren. da er det under 60 l pr. beholder, og under 240 liter. Vurderer 3 stk, men tror to holder.
 

Link to post

Zitt og pipe; Kjenner dere meg? iogmed dere vet hvordan bil jeg har?

 

Mange her inne tror bensin er kjempefarlig. Det er helt feil, benisn er ikke så farlig, det er gassen som er farlig.

Og det og komme med lover og regler, er helt ok, men da får mann også komme med en løsning som kan være innenfor disse rammer, istede for å spore av tråden.

 

Jeg har kommet frem til en løsning (som faktisk også da blir lovlig.

 

https://www.marineshop.no/Styring-Motor/Drivstoffutstyr/Jerrykanne/Flon-Go-Duramax-m-pumpe-50-liter110345-p0000113627

 

Kjøper meg to av denne, har de på hengeren. da er det under 60 l pr. beholder, og under 240 liter. Vurderer 3 stk, men tror to holder.

 

Del erfaringene med oss andre da :)

Link to post

Del erfaringene med oss andre da :)

 

Var den tanken jeg referete til i et innlegg tidligere i tråden :)

 

Kan melde om følgende erfaringer:

 

- Hjulene er av typen hardplast og fungerer i realiteten kun på fin asfalt, når tanken er fullasta. I alle andre tilfeller så graver hjulene seg fast og du ender opp med å slepe skiten :)

- Slangen som følger med er av en eller annen årsak utrolig stiv. Den ligger gjerne kveila rundt, så å tappe fra den blir en liten øvelse da hele slangen vil veldig gjerne tilbake til sin opprinnelige "runde form".

- Tappetuten er av enkel plast, og det er ikke noen låse-knapp i for åpen stilling. Man må derfor sitte og holde ventilen åpen på samme måte som når man fyller bensinbilen sin. I utgangspunktet greit med se neste punkt. Har løst dette med liten hyssing i nøye knytt størrelse.

- Tappetid, det går en del minutter på å tømme tanken. Og det krever litt akrobatisk øvelse for å få tømt alle litrene. Blir som regel liggende igjen noen skvetter.

- Du er helt og holdent avhengig av fall.

 

Kort oppsummert, den er begrensa transportabel, det tar litt tid å tømme den, og slangen er uhåndterlig.

MEN du får med deg endel drivstoff, selv om jeg er usikker på om det er bedre enn tilsvarende mengde i 20-literskanner med lufteskrue og tappetut... 5x liter er tungt å løfte/dra, men i en fast rigg på en tilhenger á 3 stk+, så begynner jeg å se nytten. Men da ville jeg nok vurdert å skifta ut tappeslangen.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...