EirikSolvang Startet 5.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 5.Februar.2016 Hei!Eg vil montere en Diesel varmer (har sett på Webasto) i min Omega 34, 84mod.Noen som har tips eller triks til dette? Setter enormt pris på erfaringer og råd!Helsing Ny båteigar Eirik :) Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 5.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 Kjenner ikke Webasto, har selv en Eber d2 som vi er strålende fornøyd med. Men i en 34 foter blir en sånn for liten. Tips og triks må jo bli og forberede jobben skikkelig, slanger og kabler skal trekkes og det må nødvendigvis skjæres og borres noe. Gå gjennom hele strekket hvor du skal legge slanger og kabel og se at du får plass der du tenker og ha det, det er lite tilfredsstillende og erfare at der du skjærte en gjennomføring for en dyse fikk du av en eller annen grunn ikke trekt varmerøret til likevel... Det er vel stort sett bare det og planlegge plassering av selve brenneren, tanken og varmerøra på en grundig måte. Når jeg monterte vår så kunne bokstavelig talt INGENTING om strøm, men manualen var lett og følge. Kjøp isolasjonsstrømper til varmerøra først som sist, så unngår du en del varmetap. Sitér dette innlegget Link to post
EirikSolvang Svart 5.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 Takk for råd :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 Omega er vel som mange andre eldre seilbåter... Tipper du har noen store rom under benkene i cockpit ? Må du rigge alt opp fra bunnen av? -at det ikke har vært varmer der fra før? Ofte er vel eksosutløpet ut gjennom akterspeilet. Sidemontert i skrogsiden er jo dumt mtp sjøvann på le side. Ideelt sett er det jo greit å montere varmeren så det blir minst mulig pumpe og viftestøy inn i salongen.. -altså montering helt akter, siden det også gjerne er max lengde på eksosslangen. Men da blir det til gjengjeld lange strekk med slanger. Isoleringsstrømper på varmluftrør er det vel ingen som angrer på. Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 5.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 Hei, om mulig ville eg ha montert varmeren med "ekte" friskluft inn og ikkje berre luft fra der den vert montert. Vet at dette kan være vanskelig i seglbåt sammenligna med andre båter som ikkje krenger og har oversjø. I mi snekke har vi satt stor pris på at inn-lufta kjem fra utsida av båten gjennom eigen lufteventil. Vi bruker varmeren mykje til å sirkulere friskluft inne i båten, noko som effektivt kjøler på varme dagar, og dessuten får ned luftfuktigheita uten å nødvendigvis heve temperaturen. Sitér dette innlegget Oso Link to post
RSL Svart 5.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 Omega 34 har vel et perfekt rom til montering av varmer helt i hekken. Ikke ulik akterskottet i en Comfortina32, Om din er lik en jeg har sett, så har den bysse på babord side, og stikkøye bak på styrbord side. Jeg ville da sett på muligheten til å montere brenneren på styrbord side bak, trukket varmerøret fremover på styrbord side og endt opp fremme på dass. Jeg ville valgt 3 uttak hvorav den siste var uten mulighet til å stenge. Har du en under stikkøya (som du kan strupe), en et sted i en av endene av under styrbord sofa og en siste på dass, så skulle det holde. (Jeg sier på dass, da jeg mener å huske at dassen vel er nesten det samme som forpigg og at det er lettere å luft ut der enn i kun forpigg.) Viktig at den siste dysen ikke kan strupes. dette for at brenneren ikke skal ha problemer med å kvitte seg med varmluften. Er det strupet, så brenner den ikke rent og vil begynne å kokse og da blir hele varmesaken et tilbakevendende problem du ikke ønsker. Det kommer uansett mest luft ut av de nærmest varmeren, men der kan du sette strupeventiler (enten slike du skrur på eller spjeld du vipper på (jeg ville valgt noen pene i messing som man kan justere med en skrue i midten, men de koster selvfølgelig mest)) Det du IKKE skal spare på, er isolasjon til slangene. De har mer nytte for seg enn du tror. Du skal også passe på at du har stor nok dimensjon på varmerørene av samme årsak som at det ikke skal gå an å stenge alle dysene. Dessuten bråker den mindre om den slipper å slite med å bli kvitt varmluften. En siste ting jeg kommer på, er at denne varmeren har to slanger som blir veldig varme. Tenk på det når du planlegger hvor eksos og varmerøret kommer ut. Skottet bak skal du tross alt bruke til masse annet rart også og du vil ikke at noe kommer borti feks eksosslangen. Alt av plast lukter vondt når det smelter og blir pumpet inn i båten. Litt giftig er det også. Brent hud lukter bedre, men er temmelig ubehagelig for den som bare skulle bøye seg ned for å finne et ekstra fortøyningstau litt langt nedi der bak. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 5.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 (redigert) HER ser du en som har en dyse under kartbordet i en Omega34. RSL Redigert 5.Februar.2016 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
EirikSolvang Svart 10.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Takk for tips RSL!Men kor burde eg ta luft ifrå? innvendig i salongen eller luft frå utsiden av båten? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 10.April.2016 Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Uteluft er frisk og best. Eventuelt kan du hende den fra der brenneren står. Der er luften "litt" oppvarmet og man slipper å montere en skroggjennomføring. Å hente luft fra salongen ville jeg ikke annbefalt. Ved å pumpe frisk luft inn, blir du kvitt gammel luft fra salongen via lufting feks på badet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.