Jump to content

Hva er din beste/verste opplevelse med førerstol?

Båtdesigner

Recommended Posts

Hadde en liten ekspedisjon fra Måløy til Karmøy i kuling i skjærgårdsjeep for noen år siden. Gikk fint til Sognesjøen der ene armlenet løsnet i en litt krapp sjø. Føreren satt plutselig på dørken og så ut som et spørsmålstegn...

Ser ikke helt hva som er poenget i denne tråden men i en skjærgårdsjeep er der ikke mange alternativer til førerstol i en eller annen variant. Selv liker jeg best å stå ved rattet om båten er av en slik type at det passer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Jo jeg kan se poenge med denne tråen.

Har også prøvd å krysse lista i 15++ men det gikk ikke så bra. Jo stolen holdt da det var et eldre bøtte sete fra 80 talle. Men jeg skulle gjerne byttet til et dobbelt sete hvor min datter på 5 år også fikk plass og hvor det var magebelte slik at vi ikke falt ut. Båten gjør ikke mer en 19 knop i fint vær, men den ruller mye og da er det deilig i ikke dette ut av stolen.

Det høres ut som noen skikkelige rusketurer!
Selv har jeg et båtsete som plutselig gikk i stykker, ikke i røff sjø engang. Inne i setet var det en sponplate festet med 2 enkle skruer. Knakk av i skruefestet innvendig så hele plata løsnet.Fikk laget nye skruefester (4 denne gangen!). Må si jeg ble skuffet over konstruksjonen innvendig. Kunne jo ikke se dette utenfra.
Noen som har opplevd noe liknende?

bilde

Opplevde et par ganger i litt sjø at stolen løsnet og bare ble støttet av gassløfteren. Tror faktisk jeg også opplevde en gang vi satt og spiste også. Fortøyd og blikk stille, men stolen løsnet da jeg regulerte høyden. Det er gassløfteren som holder stolen i rett høyde og et rør som holder stolen på plass ellers. Dette røret satt ikke tilstrekkelig fast i stolen og gled nedover litt etter litt, med det resultat at det til slutt løsnet fra stolen. Det er nå sikret med en skrue gjennom plasten i stolen og inn i røret.

Den festeligste historien jeg kjenner til er en kamerat som hadde kjøpt en knallgul liten 13-14 fots vannskibåt med 115 hk en gang på seint 80-tall. Den måtte tas hjem over Sletta og det ble selvsagt litt mer ruskete enn strengt tatt nødvendig. Plutselig knakk førerstol i festet og fører blei liggende bak ved motorbrønnen med rattet i hendene og et lite kutt i hodet (etter rattet som også løsnet veldig lett..). Passasjeren lo så mye at skipperen var temmelig muggen ved ankomst hjemmehavn en del timer senere (med nødstyring).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...