Jump to content

Hvor går båtferien, sommeren 2016 ?

Worry II

Recommended Posts

Vi har en tradisjon med å feriere på Svenskekysten/Danmark det ene året og Norskekysten det andre året. I år blir det Norskekysten fra Drøbaksundet til Egersund. Jeg synes det er greit å veksle fra år til år. Og med 2 nye motorer i båten så ser jeg fram til en sommer uten motortrøbbel... Ja, og så har jeg bestilt pent vær i sommer! ;-)

Lurer litt på Gøta-kanal, men det er steike langt dit fra hjemmehavna (i Grimstad). Lyngør/Tvedestrand er jo selvsagt et område du kan være hele ferien. Masse fine steder. Veldig fin tur fra Lyngør til Arendal også, spesielt den innerste leia. Og derfra til Grimstad er det jo heller ikke langt, og Grimstad er jo den fineste skjæregården i landet..... :yesnod:

Noen som har lyst til å dele noen erfaringer fra Gøta-kanal?

Denne sommeren blir forhåpentligvis en fantastisk båtsommer. Ny båt skal handles, og det blir nok mest i oslofjorden og kanskje litt lenger for å bli kjent med ny båt. Alt etter vær men har et håp om å komme så langt som til Son..... Og går alt etter planen og alt funker drømmer vi om å komme oss helt til söta bror. Uansett skal vi nyte båtlivet....gleder meg veldig.

Lurer litt på Gøta-kanal, men det er steike langt dit fra hjemmehavna (i Grimstad). Lyngør/Tvedestrand er jo selvsagt et område du kan være hele ferien. Masse fine steder. Veldig fin tur fra Lyngør til Arendal også, spesielt den innerste leia. Og derfra til Grimstad er det jo heller ikke langt, og Grimstad er jo den fineste skjæregården i landet..... :yesnod:

Noen som har lyst til å dele noen erfaringer fra Gøta-kanal?

Gøta Kanal kan anbefales, har vært der to ganger. Begge med leid båt, snekke. Første turen gikk vi fra Sjøtorp til Tøreboda og tilbake. (Vi krysset Vener til Dalsland også) Andre gang krysset vi vettern og kjørte Karlsborg - Sjøtorp tur retur. Flott kanal med mye å se på, mange koselige kafeer, superkoselig håndverk og brukskunst butikk i Hajstorp. Kanalavgiften inkluderer gjestehavn, wc/dusj, strøm, vask/tørk. Sykkel/gangsti langs kanalen. Selv om der er er stykke dit anbefaler jeg også canal Medi og elva Charente i Frankrike ☺

Skal man være litt seriøs her, så tenkte jeg på Telemarkskanalen. Men det blir for langt med den lille 15-foteren ned over Jærens rev og forbi Lindesnes, selv i godt sommervær, så det må bli å ta den på henger, enten til Dalen eller til Skien, og seile opp og ned, eller ned og opp, alt ettersom. Hvor er det enklest å ha "base camp", i Dalen eller i Skien ? Det må jo være et sted jeg kan parkere bil og henger et par uker, uten å bli ruinert, og med en grei båtrampe i nærheten. Tips mottas med takk. Og tilbudet om å bli med er fremdeles åpent - for voksne jenter som tør og vil. Jeg er verdens snilleste mann - og den beste elskeren i den kjente delen av universet.

Er ikke så kjent med utsettningsramper i Dalen, men mange rundt Porsgrunn eller Bamble området. Mulig jeg kan hjelpe deg med parkering av bil/henger på en lukket plass, hvis det skulle bli en realitet.. Ang. jenter på turen må du hjelpe deg selv, men ville muligns forsøkt heller "tinder" enn båtplassen, ikke sååå mange jenter her  :giggle:

Vi har planer om å besøke bla. Læsø i år, noen som kan gi tips om vest eller øst-havnen? Er det tider det er vanskelig å få plass i havnen(e)? Vi har tenkt oss sydover siste uke i Juni. Hvilken av havnene som er mest besøkt? Evt. hvilken er best for små  barn? 

I slutten av Juni bør det være greit å få plass. Vi pleier å komme inn mellon 09-11, og har stort sett alltid fått plass. Vår favoritt er Vesterø Havn, men der strides de lærde.

Med barn, kan det godt hende at det er mer å gjøre rundt gjestehavna, men vi syns det er litt "campingplassaktig" i Østerby. Dette er smak og behag, men Læsø som destinasjon, er en av våre absolutte favoritter. Vi har gått rundt hele Danmark, og Læsø står ikke tilbake for noen av de andre plassene vi har besøkt. :-)

Og når vi sitter der på benken i Fjordgrynt, og jeg stryker deg over håret og kysser deg samtidig som jeg hvisker "jeg elsker deg" , og solen går akkruat ned i horisonten, og det er bare du og jeg her ute, og vi skal være sammen for alltid, Da snur du ansiktet mot meg, og sier,nesten lakonisk: Vet du hva ? Jeg tror jeg elsker deg også !

Så vakkert skrevet at selv min kone leser båtplassen nå, kanskje hun får noen av sine single venninner til å lese også :-)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Planleggingen (eller mest kriblingen om å komme igang) startet såvidt i går. I fjor var det stor suksess i Danmark (likte Samsø best), men i år er planen Sørlandet. Vi har som flere en strategi på "annet hvert år" Vestkusten/Danmark og Sørlandet. Men er pragmatisk innstilt og stiller værsystemene seg slik at en kryssning kan gi uavbrutt feriestemning så stå jeg tidlig opp og bruker de 4-5 timene dette tar.

Hovedplanen er imidlertid å bruke god tid fra Moss til Brekkestø. Siden min ferie er noen uker etter Worry II, regner jeg med flere gode statuser. Jeg ble sittende å lese litt om Ula i går. Har aldri vært innom, men det så ut som et sted man kunne stoppe?

Ellers kan jeg anbefale Worry II Stråholmen58°54,4’N 09°39,2’E og Risholmene 58°35,7’N 09°04,7’E

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Fra Koster til Gøteborg er det 85-90 nm om du går innom en 'rimelig' mengde steder på veien. Men du spør egentlig om hvor lang en strikk er:) Holder du 7 kn og ikke stopper er dette 12-13 timer, men da er det vel ikke sommerferie?

Av steder som ikke snakkes så mye om vil jeg anbefale Kalvö (58°45,9’N 11°8,6’E) som et første stopp. (http://www.vastsverige.com/sv/bohuslan-paradiset-vastkusten/products/46391/Kalvo-gasthamn/) En uthavn jeg liker godt er Vasholmarna (58°12,7’N 11°22,6’E) ved Lysekil (http://hittahit.net/segling/harbor.php?id=29&retain=geo&pic=all).

Ellers bør du kjøpe Sxk sin 'Tre veckor i Bohuslen' (http://www.nautiskfritid.no/products/tre-veckor-i-bohusln---norra-delen2). Der finner du alle havner du trenger for planlegging.

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Som jeg skrev tidligere i tråden her er planen vår nedover svenskekysten og gjerne Koster. Så begynte jeg plutselig og lure på om det kunne være mulig og rekke helt ned til Gøteborg. Båten vår er en Albin Vega og vi er en famile på fire. Hvor lang tid bør en regne fra Koster til Gøteborg? 

Kommer jo bare an på hvor lenge du skal være på tur.. Fra Koster til Havstensund, en kort dags etappe, så videre til feks Dannemark sør for Hamburgsund. Videre til Smögen-Kungshamn-Malmön området. Neste stopp Skärhamn, så siste etappe Göteborg. Det blir 4 stopp med relativt korte etapper, bortsett fra den siste..  Siste Etappe ca. 30nm, nest siste ca. 22nm.  Flere uthavner å velge ibland på stedene jeg nevner. Ifjor kjørte vi etappe fra Malmön til Göteborg, mest 7 knop og noen korte strekk i plan, 24knop, ca 50-55nm.

Redigert av Førstefender (see edit history)
  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...