Jump to content

Hva gjør dere for å redusere kraften i storseilet i et vindkast?

magnuje

Recommended Posts

Jeg driver og planlegger nytt skjøtesystem på seilbåten min og har derfor tenkt litt på hva som er best når jeg må ta ut kreftene av storseilet. Det virker som det er to skoler her:

1: Slippe løygangen ned i le. Teorien her er at seilet beholder formen sin og blir ikke dypere, samtidig som vinkelen mot vinden reduseres. Dette beholder mye av den fremoverrettede kraften siden seilet er riktig trimmet, men flytter balansepunktet bakover og gir mindre krengning. Skeptikerene argumenterer med at denne metoden ikke gir tvist i seilet, noe man ønsker for å slippe ut luft i toppen av seilet.

2: slippe ut skjøtet. Dette gir mer tvist i seilet som gjør at vinden slippes ut av seilet på toppen. Dermed reduseres krengningen og balansepunktet flyttes bakover. Skeptikerene argumenteter med at seilet blir dypere, noe som ikke er bra i mye vind da det gir større krengning.

Jeg har ikke løygang på båten min, men har tenkt å lage et bridle system for bedre ytelse for litt regattaseiling. Spørsmålet er her da om jeg skal krysse med stram bomvang eller ikke for å enten følge strategi 1 eller 2.

Redigert av magnuje (see edit history)

Riktig brukt fungerer både metode 1 og 2. For at metode 1 skal fungere godt bør du ha en lang løygang, og mye utveksling på halingen. Hva slags båt er det snakk om? Seilet trenger ikke å bli særlig dypere når du slipper opp på skjøtet. Sørg for at bomvang/kick er satt og at seilet er trimmet flatt i utgangspunktet. Dvs stramt uthal og stramt akterstag (bøyd mast).

Takk for svar! Båten er en beneteau oceanis 323 med rullestor og for tiden er skjøtet festet som et triangel med to fedtepunkter på dekk. Denne løsningen liker jeg dårlig da det er vanskelig å få bommen i senter. Har derfor planer om a lage en bridle løsning som diskutert her:

http://jeanneau.proboards.com/thread/3318/improving-standard-mainsheet-system-00

I forhold til komnentaren over, om vang er satt tight, vil ikke dette hindre tvist når jeg slipper ut skjøtet? Og dette blir da akkyrat det samme som å slippe løperen ned i le?

Det er riktig at du må prøve deg litt fram med strammingen på bomvangen. Hvis den er før løs vil bommen løfte seg for mye når du slipper skjøtet, og da blir seilet lett "en pose".  Med rulleseil har du ikke så mye seilareal i toppen, så det er litt begrenset effekt du har av mye twist. Jeg har ingen erfaring med bridle som du nevner, jeg liker løygang best. Men det er helt riktig at du må prøve å få bommen inn til midten av båten i moderate vindstyrker. Da oppnår du mye bedre høyde på kryss. Storeseilet er ditt høyderor.

Korte vindkast er enklest å håndtere med å slippe litt på skjøtet, eller gå litt opp i vinden. I kastevind sitter jeg ofte med storseilskjøtet i handa. Og som nevnt av andre, dersom man har litt slakk på bomvangen er dette mest effektivt for å unngå mye krenging fordi tvisten i seilet reduserer kreftene der bidrar mest til krenging. Det tar litt lenger tid å slippe skjøtvogna ned på løygangen, så det gjør jeg når vinden øker for litt lengre perioder enn bare et kort vindkast.

Godt poeng ang mindre blafring/slitasje ved å bruke akterstaget, men jeg har ikke justerbart akterstag. Vet det er mulig å lage en taljeløsning som klemmer (de doble) akterstagene sammen på disse båtene, men jeg vet egentlig hvor mye effekt mastebøy har på utflating av rulleseil (noen som vet?).

La oss si jeg bruker skjøtet for å få kontrollere vindkastene, men båten er nå logjerrig. Løsningen er jo ofte å slippe løperen ned i le, men dette har jeg ikke på båten. Kan jeg i stedet rulle noen cm inn på storseilet (rullestor)? Vil dette ha samme effekt som å slippe løperen til le, eller vil formen på storseilet bli ødelagt av slik centimeter reving utenfor faste reveounkter? Altså aktivt reve storseilet til man får perfekt balanse i båten.

Ser vel ut til st jeg får installere løygang og akterstagstrammer først som sist :/

Mye bra tilvakemeldiger her!

Tror vel jeg hadde prøvd det meste før jeg hadde vurdert løygang på denne båten. Den blir uansett aldri noe regattamaskin. Du oppnår mye det samme med kontrollert stramning av kick i kombinasjon med å slippe ut på skjøte. Prøv deg frem med dette i kombinasjon med stramning av akterstag.

Men du bør uansett rigge til et opplegg som gjør det mulig å komme til skjøte fra rorplass. Dette er viktig også rent generelt ved unnamanøver etc. (Ikke noe enkel sak å falle av i sterk vind med fullt storseil.....

Vindkast kommer jo oftest når det blåser bra i utgangspunktet. Da har jeg satt akterstaget ganske hardt i utgangspunktet.

Det enkleste i min båt er å slippe ut på storseilskjøtet, siden det aldri er mer enn 50 cm unna og veldig kjapt å løsne.

Jeg har som regel satt kicken ganske hardt så da blir det egentlig samme effekt som å slippe ut på løygangen.

(Tilsvarer da en veldig lang løygang)

Takk for svar!

Da blir det først å montere en slik bridle løsning som vist under for å få seilet helt i senter. (noen som har noen ide hvordan jeg kan lage slike justerbare øyer uten å spleise eller knyte? Ser ut til at de bruker noe greier i metall?

bilde

Deretter blir det å eksperimentere med vang ift om denne bør være stram eller ikke (enten endre angrepsvinkel eller tviste toppen) under vindkast. Jeg har spiler i toppen av det nye storseilet så derfor tror jeg at jeg kan tviste en god del uten at det blafrer.

Skal også se om det er mulig å bøye rullemasten min, men litt usikker på om hele masten bare lener seg bakover om jeg prøver på det? Har hørt at folk med rullestor vinsjer inn noen cm på forliket for å flate ut hele seilet (i stedet for å stramne opp uthal). Dette burde i teorien ha samme effekt som å stramme uthal samt akterstag? Har ikke fått testet dette selv enda og om det enkelt lar seg gjøre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...