Cheyenne Startet 6.Februar.2016 Del på Facebook Startet 6.Februar.2016 Har muligens tilgang på en del diesel som det har kommet sjøvann i. Lurer på om det er noe problem ang. saltet. Ferskvann i diesel er jo ikke noe problem å skille. Men er litt usikker når det gjelder salt,binder det seg til vannet, eller "blander" det seg ut med dieselen også? Vil jo nødig kjøre dieselpumpa på saltdiesel,tror ikke den har noe godt av det. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 8.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2016 Løfter denne igjen. Ingen som har noe svar på dette med saltvann i diesel? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 8.Februar.2016 Del på Facebook Svart 8.Februar.2016 Hei Eg hadde ikkje nølt med å bruka denne dieselen til pottebrennaren ombord. Det bør vel òg vera råd å bruka dieselen på eberen? Ein moderne dieselmotor derimot... Ask Ask Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 8.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2016 Nå kan vel ikke akkurat en Volvo Penta Tmd70c fra ca 1980 som jeg har akkurat kalles moderne Lurer egentlig bare på om det er noen som har en kjemisk forståelse for dette med salt og diesel. Hvis det er aktuelt, så er det en forholdsvis betydelig mengde jeg kan få tak i (ca.4000-5000 liter) men gidder ikke å gjøre noe med det hvis det ikke er brukendes til motoren også. Vel kjører jeg mye varmeapparat,men det får være grenser Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Februar.2016 Del på Facebook Svart 8.Februar.2016 Ingen vitenskapelig kunnskap frå meg heller, men eg tenker at eg hadde ikkje stussa. Lat det stå på blanke dunker så sig vatnet til bunn og du kan sjå mengden vatn. Og så kan du suge frå toppen til så nært du tør komme vatnsjiktet. Eg veit ikkje om diesel kan trekke saltet til seg slik du er bekymra for, men eg kan ikkje tenke meg det. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jakob T Svart 8.Februar.2016 Del på Facebook Svart 8.Februar.2016 Meiner å huske at U båtane fylte sjøpå bunkerstankane etter forbruk av diesel for å holde trimmen.Kansje det er noken U båtfolk på forumet som kan bekrefte dette Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 8.Februar.2016 Del på Facebook Svart 8.Februar.2016 Dieseltankene i u-båt klassen "Kobben" hadde en stor åpning i bunnen direkte til sjø. Bunkring forgikk fra toppen av tanken. Etterhvert som diesel fyltes så ble sjøvannet presset ut i bunnen. Inne i selve ubåten var der en rad med små tappeventiler nedover tankhøyden der man kunne følge med hvor mye diesel man hadde fått. Man startet med å blø i den øverste tappeventilen. Når der kom diesel ble den stengte og den neste ventilen åpnet for å blø. Når det kom diesel ut av den nederste tappeventilen så var tanken full. Dieselen "fløt" på en pute av sjøvann, og under "snorkling", i periskopsdybde, så var det faktisk sjøvannstrykket som presset diesel bak til de to Mercedes Mayback dieselmotorene som drev likestrømsgeneratorene. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Eureka Svart 8.Februar.2016 Del på Facebook Svart 8.Februar.2016 Mener sjøvann ble brukt i noen store diesellager like ved her jeg bor. Lagerene var tidligere kalkgruver som gikk under havnivå og sjøvann ble pumpet inn for å løfte dieselen opp. Alternativt kan du sikkert sende inn en prøve til analyse. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 8.Februar.2016 Del på Facebook Svart 8.Februar.2016 Da stemmer nok det,saltet blir vel i vatnet. Ville neppe brukt diesel som har vært i kontakt med sjø Ville sikkert gått greit,men jeg ville ikkje gamblet på det Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 8.Februar.2016 Del på Facebook Svart 8.Februar.2016 Her ser du et dieselfly som tanker fra en tysk ubåt under andre verdenskrig, diesel som har vært i kontakt med sjøvann funker altså på finere maskineri enn ubåtmotorer også. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 9.Februar.2016 Del på Facebook Svart 9.Februar.2016 Har aldri hørt om noen problemer med dette på gamle motorer. Har brukt det selv og motoren i fra 82 går fortsatt. Blandet inn litt 2T olje. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 9.Februar.2016 Del på Facebook Svart 9.Februar.2016 Salt oppløses ikke i olje, så bare du får separert vannet kan jeg ikke forstå hva som skal gå galt. Tror det er litt hysteri rundt om kring om hva en "moderne" dieselmotor ikke takler. Jeg ville hvertfall ikke bekymret meg for en motor fra 80-tallet. Fikk ved en feiltakelse toppet opp min dieseltank (bil) på 125 liter med 65 liter bensin. Merket ikke annet enn at den ble litt friskere i frasparket. Dette er 15 år siden, og den sviver fortsatt som før. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Februar.2016 Del på Facebook Svart 9.Februar.2016 Lykke til. kilde Statoil SollysDiesel bør heller ikke utsettes for sollys, noe som er spesielt viktig for biodiesel. Ideelt sett bør diesel oppbevares i et mørkt lokale. Også diesel bør selvsagt oppbevares i en helt tett kanne med helt tett lokk. Det er også en fordel om kannen er full, noe som reduserer kondensproblematikk. Kan raskt forringesHvor lenge kan så diesel oppbevares? Vel, selv ved perfekt oppbevaring er det ifølge Statoil ikke tilrådelig å oppbevare biodiesel lengre enn seks måneder. Hvis biodiesel er utsatt for sollys og høye temperaturer, kan den i verste fall være uegnet for bruk allerede etter en måned.Annleggsdiesel derimot, kan ved korrekt oppbevaring beholde sine egenskaper i "flere år".Både for biodiesel og anleggsdiesel er det imidlertid av avgjørende viktighet at det ikke finnes noe vann i kannen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.