Jump to content

Sjøvann i diesel.


Cheyenne

Recommended Posts

Har muligens tilgang på en del diesel som det har kommet sjøvann i. Lurer på om det er noe problem ang. saltet. Ferskvann i diesel er jo ikke noe problem å skille. Men er litt usikker når det gjelder salt,binder det seg til vannet, eller "blander" det seg ut med dieselen også? Vil jo nødig kjøre dieselpumpa på saltdiesel,tror ikke den har noe godt av det.

Link to post

Nå kan vel ikke akkurat en Volvo Penta Tmd70c fra ca 1980 som jeg har akkurat kalles moderne Lurer egentlig bare på om det er noen som har en kjemisk forståelse for dette med salt og diesel. Hvis det er aktuelt, så er det en forholdsvis betydelig mengde jeg kan få tak i (ca.4000-5000 liter) men gidder ikke å gjøre noe med det hvis det ikke er brukendes til motoren også. Vel kjører jeg mye varmeapparat,men det får være grenser

Link to post

Ingen vitenskapelig kunnskap frå meg heller, men eg tenker at eg hadde ikkje stussa. Lat det stå på blanke dunker så sig vatnet til bunn og du kan sjå mengden vatn. Og så kan du suge frå toppen til så nært du tør komme vatnsjiktet. Eg veit ikkje om diesel kan trekke saltet til seg slik du er bekymra for, men eg kan ikkje tenke meg det.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Dieseltankene i u-båt klassen "Kobben" hadde en stor åpning i bunnen direkte til sjø.

 

Bunkring forgikk fra toppen av tanken. Etterhvert som diesel fyltes så ble sjøvannet presset ut i bunnen. Inne i selve ubåten var der en rad med små tappeventiler nedover tankhøyden der man kunne følge med hvor mye diesel man hadde fått. Man startet med å blø i den øverste tappeventilen. Når der kom diesel ble den stengte og den neste ventilen åpnet for å blø. Når det kom diesel ut av den nederste tappeventilen så var tanken full.

 

Dieselen "fløt" på en pute av sjøvann, og under "snorkling", i periskopsdybde, så var det faktisk sjøvannstrykket som presset diesel bak til de to Mercedes Mayback dieselmotorene som drev likestrømsgeneratorene.

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Salt oppløses ikke i olje, så bare du får separert vannet kan jeg ikke forstå hva som skal gå galt. Tror det er litt hysteri rundt om kring om hva en "moderne" dieselmotor ikke takler. Jeg ville hvertfall ikke bekymret meg for en motor fra 80-tallet. Fikk ved en feiltakelse toppet opp min dieseltank (bil) på 125 liter med 65 liter bensin. Merket ikke annet enn at den ble litt friskere i frasparket. Dette er 15 år siden, og den sviver fortsatt som før. 

Link to post

Lykke til. kilde Statoil

Sollys

Diesel bør heller ikke utsettes for sollys, noe som er spesielt viktig for biodiesel. Ideelt sett bør diesel oppbevares i et mørkt lokale. Også diesel bør selvsagt oppbevares i en helt tett kanne med helt tett lokk. Det er også en fordel om kannen er full, noe som reduserer kondensproblematikk.

Kan raskt forringes

Hvor lenge kan så diesel oppbevares? Vel, selv ved perfekt oppbevaring er det ifølge Statoil ikke tilrådelig å oppbevare biodiesel lengre enn seks måneder. Hvis biodiesel er utsatt for sollys og høye temperaturer, kan den i verste fall være uegnet for bruk allerede etter en måned.

Annleggsdiesel derimot, kan ved korrekt oppbevaring beholde sine egenskaper i "flere år".

Både for biodiesel og anleggsdiesel er det imidlertid av avgjørende viktighet at det ikke finnes noe vann i kannen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...