Nidelv-28 Startet 6.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2016 Hei. Vurderer en 39-42fot Bavaria Seilbåt fra 2005-2009. Har kikket på en 39 fot, og veit at den er ca 206cm på det høyeste innvendig. Har dog blitt fortalt at Bavaria 40fot som kom i 2008 hadde en lavere innvendig høyde. Stemmer det? Hvor mye me tror dere at markedsprisen en på en 40 vis 39 fot? Foruten om uteplassen og badeplattformen er de ganske like innvendig. Har dere noen innspill? På forhånd takk?? Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 6.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2016 Både Bavaria 38 fra 2005, Bavaria 39 fra 2005, og etterfølgeren Bavaria 40 har skrog som er mellom 39.1 og 39.3 fot lange ( ihht. ISO 8666). Det skiller 2 cm på 38 foteren og 39 foteren, mens 40 foteren er lengst med sine 11.99cm, dvs. 8cm lenger enn 38 foteren. Det er bredden og høyden som skiller mest, hvor 38 foteren er 3,87 bred, 39 foteren er 3,93, og 40 foteren er 3,99 cm bred. Cruiser serien som 39 foteren tilhørte var veldig høy innvendig, så 39 og 42 foteren er sannsynligvis høyere enn 40 foteren. Gamle 44 AC er også lavere innvendig enn 42 Cruiser. Man må med andre ord ikke bare lese på skutesiden for å se hvor stor en båt er i denne modell jungelen. 42 foteren er så vidt jeg husker noe høyere enn 39 foteren, men der kan jeg ta feil.... Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv-28 Svart 6.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2016 Tusen takk for fyldig svar.. Har du noen formening om pris på disse båtene? Er 42 foter'n mye mer populær enn 40? Eller er det motsatt pga plattform og mer lys innvendig? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 6.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2016 Er du veldig høg?? Vil jo tru at høyden er bra i alle, men jeg har bare vært i 38 foteren og kan ikke si jeg reagerte på høgden, jeg er 1.84. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv-28 Svart 6.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2016 Er nesten 2M ?. Bavaria 38 blir alt for lav for min del dessverre.,, Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 (redigert) Kan forresten nevne at nye Bavaria 41 også har skroglengde på 39,3 fot, og dermed havner i "klubben" med 39 fots skrog. Når det gjelder 42 Cruiser stemmer 42 fots lengde med iso 8666 ser det ut til , og den måler 12,83 meter i skroglengde. Den er med andre ord en merkbart større båt enn nye 41 cruiser, og resten av knippet med 39 fotere (iso 8666). Hvis du er nesten 2m høy, er det ingen tvil om at Bavaria 39 Cruiser og 42 Cruiser skiller seg ut som ideelle. Mener 39 foteren er noen få cm lavere oppunder dekk, men at den er 2m+, og at 42 Cruiser er omtrent 2,05+. 42 foteren har ikke så veldig mye større innredning enn 39 foteren, fordi mye av plassen i de 3 ekstra fotene brukes for å få stor cockpit med to ratt. Det medfører at det blir et stort tomrom helt akterut i båten bak akterkabinene. 42 foteren er en merkbart tyngre båt enn 39 foteren, og med en lengde som kler volumet bedre enn 39 foteren seiler den også merkbart raskere. 39 foteren skal være den av de nevnte båten som kommer sist i mål om man skal tro ryktene. Det er vel prisen for høyden oppunder dekk.. 38 foteren skal være ett hestehode raskere, men det er kun bryggesnakk fra båteiere av de nevnte båttypene som ligger bak den uttalelsen, og det skiller ikke mye. Prisene på disse båtene henger jeg ikke helt med på da utstyr og tilstand egentlig bør si mer enn et par bilder og en utropspris på finn. Noen av disse båtene har vært charterseilt i mange år, mens andre har vært pusset og stelt. Det er imidlertid mange båter av disse to typene på det norske markedet. Redigert 7.Februar.2016 av Seilars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.