Jump to content

Montere defroster høyere enn motor. Hva med ekspansjonstanken?

Kenneth 81

Recommended Posts

Da begynner det å bli såpass kort tid igjen til våren at det er på tide å skru båt igjen.

Planen er å montere en defroster og muligens en vannvarmer ombord i min Biam 800. Fra før av har jeg en varmtvannstank koblet til motoren. Den mest praktiske plassen å montere defroster og varmer er i rommet helt akter der styringen er montert. Men å monterer jeg defroster og varmer her vil de havne høyere opp en toppen av motoren.

Det store spørsmålet er da: hva med ekspansjonstanken? Jeg regner med at hvis defroster og vannvarmer står høyere enn den, så vil vel den fylles helt opp og ikke gjøre jobben sin? Bør jeg fjærne ekspansjonstanken og blinde slangen til motoren og heller montere den akter sammen med vannvarmer og defroster?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Jeg har montert ekspansjonstanken noe høyre enn dieselvarmeren. Hvis jeg ønsker å bruke dieselvarmeren til å forvarme motoren må jeg isolere ekspansjonstanken i sløyfen. Dette er på grunn av at ekspansjonstanken på motoren er tett og vannet blir derfor trykksatt når det blir varmere. Av samme grunn må jeg isolere ekspansjonstanken når jeg benytter med av motroren til og varme opp sløyfen.

Eneste gangen jeg har bruk for ekspansjonstanken er når jeg bruker dieselvarmeren for å varme opp båten og har isolert hovedmotoren. Men nå har jeg koblet alt i parallell og kan derfor enkelt koble ut deler av sløyfene.

Så her finnes det flere løsninger, det hele kommer an på hvor kompliserte sløyfer du ønsker.

Du kan uansett godt plassere utstyr høyere enn ekspansjonstanken, men da burde det kunne luftes på en enkel måte, da luften gjerne samler seg på det øverste punktet.

Takk for tilbakemeldingene!  :smiley:

Her er en skisse av systemet slik jeg ser det for meg for øyeblikket. Enklest mulig:

bilde

Jeg bør nok ha en mulighet for å koble motoren bort slik at jeg slipper å måtte varme den opp når vi ligger i ro, og så må jeg ha en mulighet for å lufte ved defrosteren og Webastoen. I tillegg så må det vel være en ekspansjonstank i sløyfen når motoren og dens tank er koblet bort?

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Det kan være lurt å montere en liten varmeveksler i mellom motor og vannvarmer, så får du ikke problem med trykkforskjeller og evnt tømme motoren for kjølevann ved en lekkasje på radiator systemet til vannvarmeren. Kjøpes på ebay for noen hundrelapper.

Takk for tipset. Skal definitivt vurdere dette.

Generelt sett bør vel væskeoverflaten i ekspansjonstank være høyeste punkt i et vannsystem for å evakuere evt. luft i systemet. De fleste motorleverandører har som regel en ferdig sats for sine motorer beregnet for dette. Økes væskemengden som blir oppvarmet er det jo også en fordel med større ekspansjonstank for å ta seg av evt. volumøkning på en større mengde kjølevæske som blir varmet opp.

Da har jeg tenkt og skissert litt mer:

bilde

Ved å bruke en varmeveksler mellom motor og resten av varmesystemet så slipper jeg å bruke kraner for å isolere vekk motoren når den ikke går. Men da trengs det en egen ekspansjonstank til kjølevannsiden på "varmer-siden" av varmeveksleren. I tillegg så må jeg enten ha en egen sirkulasjonspumpe som går når motoren er i gang og Webastoen er av, eller så må Webastoen stå på hele tiden slik pumpen på den kan drive kretsen.

Hva tenker dere om dette?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...