Jump to content

Dybdeforhold i Skagerak

fanaholmen

Recommended Posts

Jeg leser en test i siste båtmagasinet hvor det konkluderes med at de testede ekkoloddene er gode nok dersom man ikke skal fiske Brosme på 1000 meters dybde i Skagerak. Jeg fisker no mye både Brosme og Lange men har aldri hatt fantasi til¨å prøve meg på slike dyp? Men jeg skal over Skagerak til sommeren og ble veldig usikker på bølgeforhold nå. Er det virkelig så dypt i Skagerak og hvordan er bølgeforholdene fra Lindesnes og over til Danmark.

Skagerak er vel ikke mye dypere enn 600 meter nei, Lindesnes-Danmark er veldig generelt, skal du til Skagen? Hirtshals? Thyborøn? Uansett kan det være tøffe forhold i området der om det blåser hardt SV. Har hatt noen turer over der hvor vi ikke har hatt tid til å vente på været, og det vil jeg ikke anbefale, har også hatt mange turer i fantastisk flott vær, er mye av det også(hadde en fantastisk nattseilas fra Hirtshals til Kragerø i midten av Januar, nesten ikke bevegelse i havet). Finn et værvindu, sjøen legger seg relativt fort på sommerstid så vinduet trenger ikke være så stort på en såpass kort distanse. Ellers er det ofte tåke når du nærmer deg danskekysten, har vært borti voldsomme tordenvær også der men vet ikke hvor vanlig det er.

Artig at en danske reklamerer for YR.no som en god kilde til vær i Skagerak, selv sverger vi til denne: http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/#skagerrak

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Du er bekymret for bølgeforhold i skagerak? I Skagerak er det havstrømmer fra 0-3knop. Langs norskekysten går strømmen langs land, mot Lindesnes. På den danskekysten går strømmen mot skagensrev, så videre langs svenske vestkysten dreier så over ved ferder og ned sørlandskysten. Avhengig av vindretningen kan strøm og bølger gi ulike bølgeformasjoner. Største dyp er på norske siden av skagerak, mot Danmark og Sverige blir det fort grunt. I SV vind vil bølgene være mest ubehagelige mot Danmark og Sverige

Aileen ll

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...