Jump to content

KAD 32 vs D3-190 vs D4-210 i Bavaria 32 Sport

Streiff

Recommended Posts

Hej!

Jag har läst i ert eminenta forum under lång tid och har nu registrerat mig för att få vara med i diskussionerna.

Just nu är jag nöjd ägare av en Bayliner 2855 men vill byta upp mig till - är jag ganska säker på - en Bavaria 32 Sport då det är en båt som har en bra planlösning och i mina ögon är fin att se på.

Nu till frågan som jag sett diskuterats här på forumet åtskilliga gånger men som jag aldrig sett ett klart svar på: Vilket är det bästa motoralternativet?

Diskussionerna brukar sluta med att dubbla D6 är bra i Windy 37 :flag: och D3 inte är värt aluminiumet den är gjuten av, men sällan vad som faktiskt ger bäst prestanda i Bavaria 32 Sport.

De alternativ som är vanligast i modell 04 - 07 verkar vara KAD 32, D3-190 eller D4-210.

Hittar man en med D4-225 är väl saken avgjord, men det lämnar vi därhän just nu.

KAD 32 (170 hk) är en beprövad konstruktion som väger ca 475 kg inkl drev.

D3-190 har haft sin problem, men väger bara 330 kg inkl drev.

D4-210 väger hela 656 kg om jag inte minns helt fel, men har ju bara 20 hk mer än D3-190.

Vilket alternativ är bäst i en Bavaria 32 Sport sett till kraft / vikt / planingströskel etc.

Är KAD32 mer än nog? Är två tunga D4-210 kraftiga nog för att väga upp för det 0,5 ton dom väger mer än t.ex D3? 

Kända fel och brister på D4-210 som man skall tänka på?

Samma med D3-190 (oj oj oj) samt även KAD32 (den är väl bombsäker..?)

Servicekostnader är inte så noga - jag är maskinist så skruva kan jag göra på alla tre men köpa nytt motorblock eller turbo efter en säsong är jag inte så intresserad av.

Ser fram emot en givande diskussion så jag vet vad jag skall satsa på när det är dags att investera!

Hei!

Har selv en 32 Sport med 2xkad32, og er veldig fornøyd!

Er ikke den raskeste båten på fjorden, men krefter nok til å komme raskt i plan - selv med feriepakket båt.

Marsjer fint på 23-24 knop.

Har ikke testet de andre alternativene, så skal ikke uttale meg om disse :-)

Her er mitt innlegg fra 2010:

Here goes med våre erfaringer med Bavaria32Sport med 2xKAD32:

Bra:
Masse båt for pengene.
Går som et tog i sjøen, vi pleide å gi oss ved ca 1 meter bølgehøyde rett forfra, da tok vi den ut av plan. Fra siden har vi kjørt i 1-2 meter i ca 3 timer(Risør-Strømstad rett over). var ikke ubehagelig
Strømopplegget er over snittet, bra kabelsize rund baut
Skrogtykkelse er meget god (har skjært hull, så det vet jeg)
Treverket er stort sett greit. Lakken er grei, kanskje noe tynne lag? Kun en følelse, ikke noe holdbart :-)
Skroget er meget stabilt.
Med våre motorer (KAD32) er den perfekt å kjøre med. vedlikehold på hver motor er veeeldig billig.
Kjøleskapet inne er rett og slett dritsvært :-)
Bra plassering av vanntanken (i front av båten). Bra mhp planingsterskel. Dieseltanken er også plassert midtskips, så stabilitet er inegn issue uansett.

Svakt:
Utnyttelse av plass i "tomme rom" i skroget. det er masse uutnyttet plass under setene uten. masse. Vi kommer til å lage noe lukegreier her
badeplattformen burde det vært laget luker/oppbevaringsrom i, det er plass til det.
Låsing av luken foran til tauverket/dreggen

Dårlig:
Kalesjen lekker vann inn bak på hver side, okke somm hva vi gjør. Det er rett og slett ikke laget for mye regn..
Støy fra motorrom. Vi har lagt en liten list på toppen av den somer der, det er natt og dag i forskjell. Bør gjøres på alle disse båtene
Kokeapparatet som skal gå på strøm/sprit er en vits på sprit, flott på strøm. Vi har byttet til lampeoljeapparat.

Folks oppfattelse av Bavaria generellt er litt irriterende. Den er ikke på høyde med f.eks Windy, men det er myyyyye båt for penga. Mye. jeg har hatt en Joda 310, norskbygget og ser at noe er bedre på Joda, men f.eks strømopplegget er himmla mye bedre i Bavaria. Samme med motormontering.

Mvh

Windy37GM, tidleger het jeg:  Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Tack för det fredrant! 

23-24 knop är inte illa med semesterpackning. Det är ändå en relativt stor båt.

Med min Bayliner (Mercruiser 7.4 MPI) ligger jag runt 24-26 i marschfart och lastad båt, så det låter ju bra med tanke på storleken.

Då har du kraft kvar i händelse av mot/medsjö och vind etc? Vad ligger du på i WOT?

Edit: Och tack för det Windy37GM - har läst det du skrivit innan och det låter som bra erfarenheter av KAD32!

Redigert av Streiff (see edit history)

WOT skal være 3700-3900 og 32 knop på den båten.  Helt tom, kanskje litt fuel :-)

Vi klarte 32,3 med 1/4 tank og 2 mnan i båten.

Jeg marsjet i 26-27 knop med den, lå på rundt 3350-3400rpm.  Det var "helgepakket, med jolla bakpå og påhenger på den.

25-26 stappfull feriepakket :-)  2 nye turober på den vi hadde.

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

WOT skal være 3700-3900 og 32 knop på den båten.  Helt tom, kanskje litt fuel :-)

Vi klarte 32,3 med 1/4 tank og 2 mnan i båten.

Jeg marsjet i 26-27 knop med den, lå på rundt 3350-3400rpm

Menar du marsch 26-27 knop med feriepackat eller samma som ovan, med 1/4 tank och 2 pers?

Fuel är ett nödvändigt ont tyvärr... Om man inte köper en Cruiser =)

26-27 close-to feriepakket :-)

Vi opplevde KAD32 som fine motorer til den.  Vi kunne ta den nesten ut av plan (legge baugen høyt), møte bølger og bare gi på igjen så gikk den i plan.  Aldri opplevd at det var for lite kraft.

Tack för det fredrant! 

23-24 knop är inte illa med semesterpackning. Det är ändå en relativt stor båt.

Med min Bayliner (Mercruiser 7.4 MPI) ligger jag runt 24-26 i marschfart och lastad båt, så det låter ju bra med tanke på storleken.

Då har du kraft kvar i händelse av mot/medsjö och vind etc? Vad ligger du på i WOT?

Edit: Och tack för det Windy37GM - har läst det du skrivit innan och det låter som bra erfarenheter av KAD32!

Ligger tett opp til 3900.

Motsjø er ingen problem. Er litt tung i "oppoverbakke" i stor medsjø...

Er ellers enig med Windy37GM's vurdering av båten. Teknisk opplegg meget ryddig!

Ungene krever snart separate køyer i stikkluggar, så må nok vurdere å gå et hakk opp i størrelse.

Litt synd, for båten er perfekt på alle måter ellers :-)

Ok det låter som att KAD32 är ett bra val till den båten. Synd att dom ersatte den med D3 på senare modeller...

Finns en del KAD32 i Norge men då det enda som är tullfritt mellan våra stora nationer är Västerbottensost så får man snällt betala 25% i moms i Sverige.  :thumbsdown:

Återstår att se om någon har erfarenhet av D4-210 / 225  :thumbsup:

• 3 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...