FreCE Startet 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2016 Hei På tide med vårt første innlegg her. Vi solgte vår flotte gamle dame i august i fjor. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=62077352&ref=favorites&favoriteListId=671727 Trodde det ville gå raskt å finne en ny, men det ble det ikke. Jeg(fruen) ønsker en nor star 290. Fra 2007 og oppover. Mens mannen snakker om Scand Baltic. Jeg ønsker virkelig ikke en halvplanende båt. Og føler ikke uteplassen er optimal, føler man sitter nedi en balje. Ikke meningen å såre noen;) Ønsker en helplanende båt med utgang til badeplattform. Og så ny motor som mulig. Helst D4 eller D6 Største kravet vårt er at vi får dør til stikkabin. Vi har vurdert marex 300, men sengen i stikkabinen er 20cm smalere enn i nor star og den har ikke dollbord rundt. Vi har ikke budsjett til den nyeste marexen med forlenget badeplattform. Jeg er fra Sørlandet (Arendal) så utenlandske båter utgår;) Selv om vi er Osloboere nå. Denne syntes jeg hadde vært perfekt http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=46175185&ref=favorites&favoriteListId=6899365 Drømmebåten vår er windy grand mistral. Vurdert scirocco også, men sengen blir for kort for mannen. Og må opp i eldre modell for å treffe budsjett. GM er målet til slutt:) Noen som har noen tips/råd til oss? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Velkommen til forumet! Spennende prosess dere har foran dere. Har vel ingen spesielle råd, men om dere sikter mot Joda - Marex - Nidelv - Windy ++, så blir det nok bra :-) Sitér dette innlegget Link to post
FreCE Svart 7.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Takk Bonus:) Spennende prosess, men har brukt mye tid og diskusjoner til nå. Men har troa på at vi finner Drømmebåten til slutt:) Har du noen erfaring med Nor Star? Halvplanende vs helplanende? Når er best tid å kjøpe båt? Vi fant ikke noe i høst?:( Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Denne kom ut idag. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=70871122 Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Førstefender Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 (redigert) Kommer litt an på hva budsjettet sier.. Men ville vel løftet blikket mot både engelske og tyske båter. Første utgaver av D6 og D4 har et heller frynsete rykte, men har de fulgt servicer og hatt oppgraderinger er de vel greie kjøp. Feks. Bavaria 32 gir deg vel mye av det du søker, med flottere lugarer en i feks Nor Star 290. Selv er jeg blitt helfrelst på engelske båter etter å ha kjørt "Arendals båter" nesten hele mitt liv ;) Ville uten tvil valgt helplaner, vi hadde Master 820 for noen år siden, ble lei av og "klatre" hele ferien opp og ned i trange lugarer og over akterlugar for å komme til badeplattform. Pris eks. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=64346756 Redigert 7.Februar.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Mener jeg leste for en tid tilbake at det var noen Nor Star 290 som var selvbygget og at CE merking var mangelfull, mulig jeg husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
FreCE Svart 8.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Har sett den inter 9000, men ønsker den fra 2007 med de oppgraderinger som kom da. Og prismessig ville jeg heller valgt denne: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=59369606&ref=favorites&favoriteListId=6899365 Sitér dette innlegget Link to post
FreCE Svart 8.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Takk for innspill førstefender. Har vært og sett på tre bavaria, både 29, 32 og 37. Men ingen av disse falt i smak. Ble for enkel plastikk:( Princess er fine båter men for dyre. Sealine er fine båter, men mannen likte de ikke.. Takk for innspill med helplanende båter, skal vise mannen. Enig at man med små barn blir lei av å klatre over, akkurat det jeg har tenkt på selv. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 (redigert) Jeg skønner hva du mener med " enkel plastikk" i Bavaria, men likevel.. med å gå opp et lite hakk i båt-størrelse, spesielt om dere skal feriere med barn, får dere en mye mer anvendelig båt. I feks. Bavaria 32 får dere ferdig oppredde sengeplasser, men likevel en sosial plass under dekk til barna, eller de voksne hvis de vil ha litt privatliv. Når du er på ferie en periode vil du sette pris på en ekstra plass og oppholde seg, gir båten en ekstra dimenson. Våre krav da vi byttet båt var lukket cabin til barna og til oss, samt oppholdsrom under dekk. Nå er det flere båter som gir tilsvarende løsninger, men det er vel helst på båter fra 32fot og oppover. Ang. alder på båt så er jo 2007 snart 10år gammelt og med båt er det alltid ett eller annet, nytt eller gammelt. Siste genrasjon Volvo motorer feks KAD300 har vel et bedre rykte en første genrasjon D serie. men ved et konkret valg ville jeg vel gått for D serie selv. Ved valg av helplaner får du det fordyrende drevet med på kjøpet, som kan være til både frustrasjon og glede ;) Mange skrekk historier her inne ang drev, kan gi store utgifter. En Nor Star 290, begynte vel livet sitt som Biam 800 er 26,5fot, skal du ha et ok ferie båt med barn, tror jeg jeg heller hadde valgt Baltic 29, hvis du ikke vil gå opp i størrelse på den planende båten. Selv om Baltic er en "dinosaur" fra begynnelsen av 80`tallet Redigert 8.Februar.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vikeren Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Selger 2003 Riviera HT, lang type, Yanmar 290hk, fast aksel, meget godt utstyrt. Aldri vært på grunn, kan besiktiges på land foreløpig. Send gjerne pm om det kan være av interesse. Sitér dette innlegget Link to post
FreCE Svart 8.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Hei vikeren. Hadde det ikke vært HT hadde det vært interessant med en titt:) Men har bestemt oss for åpen:) Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Med fare for å være en smule inhabil: Jeg ville mye heller ha valgt en eldre velholdt og kontinuerlig oppgradert W37GM enn en nyere NorStar 290. Du får bare så ufattelig mye mere båt for pengene. Og legger du de to båtene ved siden av hverandre vil Windy'n uansett se ut og oppleves som en nyere og mer moderne båt (selv om den gjerne er 10-15 år eldre). Jeg sto overfor det samme valget som dere, og har ikke angret en dag på at jeg valgte en båt vi kunne vokse inn i ("problemet" nå er at også Windy'n begynner å bli liten for vårt vedkommende). Sitér dette innlegget Link to post
FreCE Svart 8.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Helt enig Frese. Men har ikke funnet noen gm til 1 mill eller helst under:( Sitér dette innlegget Link to post
FreCE Svart 9.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2016 Skal du selge din Windy snart Frese? Hva kommer du til å legge den ut for?;) Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Litt prematurt å svare på - sender deg en IM når/hvis den tid kommer. Er i en konstant kamp med meg selv, der den ene halvparten er klar på at det er veldig fornuftig å bruke mere penger på båt mens den andre halvparten har stemplet meg som en økonomisk idiot som allerede bruker alt for mye penger på båt Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 ... der den ene halvparten er klar på at det er veldig fornuftig å bruke mere penger på båt mens den andre halvparten har stemplet meg som en økonomisk idiot som allerede bruker alt for mye penger på båt Det er noen innlegg på BP jeg kjenner meg igjen i, ja. Ihvertfall dette Sitér dette innlegget Link to post
FreCE Svart 11.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Ser ut som vi har forandret mening og vil gå for Windy Scirocco. Er en i Molde som ikke ble solgt i høst som vi skal reise å se på om noen uker:) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 I Molde? Hey, vi snakker kvalifisert hentetur og hentetråd!! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 (redigert) Disse hentetrådene med sånne 25-knop+ båter, tar jo ikke mer enn 2 dager for tiden Redigert 11.Februar.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FreCE Svart 11.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Vi tenker å ta den på trailer Eureka. Litt langt til Oslo? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Nei, den er perfekt for å ta sjøveien! :) Medlemmet Tom Rør kjøpte båten sin i Molde også, til østlandet. -skjønner at det er praktisk å ta den landeveien. Ting skal jo klaffe. Men det er jo en gylden mulighet til å se Vestlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Ser ut som vi har forandret mening og vil gå for Windy Scirocco. Spennende! Vi har hatt Scirocco. Skrik ut om det er noe vi kan bidra med Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Ser du vil ha NorStar 900, eller Windy Scorocco nå da, mens mannen din vil ha Baltic. Ja, dette er jo ganske forskjellige båter da, og i forhold til det du skriver, så ser det ut til at du vinner. Blir det Windy så får du jo porten ut til badeplattformen. Jeg kjenner igjen "diskusjonen". Fruen ville ha Scand Atlantic, etter at vi solgte vår Fjord 880. Hun ville ha dette med aktercabin og forcabin, altså to ganske godt adskilte cabiner. Jeg liker også det, men ville helst ha f eks Skilsø 33 med AC. Jeg så også på Inter 9000, men kom til at jeg mente den var litt liten. I tillegg mente en kamerat som hadde en Inter 9000 tidligere at den var litt "baljete". Jeg ville også ha Yanmar og aksling, og ikke VP D-serie og drev. Vi ville også ha marsjfart på over 20 knop Fruen vant og fikk sin Atlantic. Jeg vant litt jeg også, og fikk Yanmar og aksling og marsjfart på 22-24 knop. Sannheten er at vi begge er veldig fornøyd. Men ikke si det til fruen da... Ja, det går selvsagt mye diesel i 22 knop med en Atlantic, men faktum er at drivstoffkostnadene ikke blir det verste uansett. Så får vi heller fortsette å klatre når vi skal bade. Sitér dette innlegget Link to post
FreCE Svart 12.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2016 (redigert) Haha Finnmarken. Det er godt vi damer også kan være med å bestemme. Scirocco er det faktisk mannen som ønsket i første omgang. Så tror vi blir fornøyde begge to:) Så noen bilder fra dere var og hentet deres scirocco i Arendal Bonus:) Kommer sikkert mange spm etterhvert:) Redigert 12.Februar.2016 av FreCE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 12.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2016 (redigert) Så noen bilder fra dere var og hentet deres scirocco i Arendal Bonus:) Kommer sikkert mange spm etterhvert:)Bare å fyre løs det, vi sitter klar ? Redigert 12.Februar.2016 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.