Jump to content

Ny båt, valgets kval... (helplanende med utgang til badeplattform)

FreCE

Recommended Posts

Ved valg av helplaner får du det fordyrende drevet med på kjøpet, som kan være til både frustrasjon og glede ;) 

??

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

• 4 uker senere...

FreCe, vi var igjennom denne øvelsen for et par år siden og gjennomgikk alle båter som var i området 30 fot. Det finnes ikke noe klart svar, bare mange prioriteringer og kompromisser. Til slutt satt vi igjen med 2 alternativer:

Grandezza 31 DC/OC

Sealine 29SC

Siklet på den Windyen også, men den ble en del dyrere. Et sted får grensa gå. Jeg kan skrive sidevis med inntrykk, men kan kort oppsummere de 2 finalekandidatene slik:

Grandezza: Pen og med god kvalitet. Bred båt 320 cm. Masse lure stuverom. God kjøre posisjon. Stor front cabin. Liten stikklugar. Faste sitteplasser i kjøreretningen gir liten feksibilitet i cockpit. Relativ liten sittegruppe i cockpit. Absolutt et godt valg som jeg synes totalt sett er bedre enn Marex, Bavaria, Norstar osv.

Sealine: Bred og med stor plass for å være 29 fot. Stort skyvetak gjør åpning og lukking av hele taket til en drøm. Enkel og fin kalesje løsning bak og på sidene bak. Stor fleksibel cockpit med sjeselong babord. Grei plass i cabiner samt stort kjøkken. Mange gode detaljer som vindusspyler, diesel fylling både styrbord og babord, defroster osv er standard. Generell god kvalitet og glimrende formarbeid. På minus siden har vi erfart at innramming av frontrute samt skyvetaket ikke er helt vanntett ved mye vær og sjøsprøyt som slår over båten. Lite stuveplass i cockpit og badeplattform. Noen irriterende løsninger og monteringer.

Valgte den siste mye pga det enkle taket og den fleksible cockpit. Men, ikke alle velger det samme og det er relativt få av denne båten på markedet.

bilde

Sushi

Grandezza 31 er en grei båt det. Alltids et kompromiss det der med faste sengeplasser vs konverterbar salong under dekk.

Synes igrunn salongen oppe er romslig, men det er sikkert ulike meninger om det. Salongen nede er jo fin og interiøret under dekk ligger langt over mye annet og gir et svært eksklusivt preg.

Har brukt en Grandezza 31OC siden 2009... Mine foreldre har brukt den på langtur 6-8 uker nesten hver sommer, fra Ålesund til Sørlandet..

Har sett enkelte ned på 8-900000 kr.. Da fra 2007-2008.

De modellene har D6 310 og den gjør 34 knop på max. Fin marsjfart på 23-27 knop.

Redigert av Eureka (see edit history)

Har også sett på Sealine Billa. Syntes kanskje at 29fot virket litt trang? Men sett på S34, den har to kabiner og sofa nede. Liker også at de fleste Sealiner har komfyr. Praktisk for en småbarnsfamilie:) Den nye 330 er rålekker med den lange badeplattformen, men utenfor vår prisklasse:(

Lite til salgs av Sealine, har snakket med Brian på Formoe og han skulle gi beskjed om han kom over noen:)

Grandezza har vi sett litt på, men syntes de fleste er HT, og vi ønsker åpen :) Men bør kanskje undersøke den båten litt mer...

S34 kommer vel med 2 motorer noe som blir dyrere i drift.

Ellers er C330 og S330 veldig fine men ville ventet litt til den nye fabrikken har laget Sealine en stund.

Det finnes også en fin flybridge båt F34.

Ikke heng deg opp i fot da føtter kommer i ulike størrelser. Se på båtene. SC29 er ca 30 fot pluss baugspydd og er 320 cm bred.

Ellers vil jeg vurdere Marex CC 350 eller forgjengeren 330. Grandezza har en flott 33 fots, men disse blir dyre.

Norstar 350? Rimeligere enn Marex. Fin båt. Scirocco har du nevnt. Bavaria har alle mulige størrelser og priser.

Sushi

S34 kommer vel med 2 motorer noe som blir dyrere i drift.

Ellers er C330 og S330 veldig fine men ville ventet litt til den nye fabrikken har laget Sealine en stund.

Det finnes også en fin flybridge båt F34.

Ikke heng deg opp i fot da føtter kommer i ulike størrelser. Se på båtene. SC29 er ca 30 fot pluss baugspydd og er 320 cm bred.

Ellers vil jeg vurdere Marex CC 350 eller forgjengeren 330. Grandezza har en flott 33 fots, men disse blir dyre.

Norstar 350? Rimeligere enn Marex. Fin båt. Scirocco har du nevnt. Bavaria har alle mulige størrelser og priser.

Det hadde jeg ikke fått med meg, at Sealine har byttet fabrikk.

Du har helt rett med at føtter kommer i alle størrelser:) Vi fikk jo plass til to voksne, to barn og hund i 26fot. Målet er å få nyere og litt større båt. Og dør til kabin.

Vi tapte faktisk er budrunde i august/september i fjor på en marex 350CC. Den er helt nydelig. Ikke kommet ut noen ny i vår prisklasse siden da.

Hva med en nimbus nova 31?

Har ikke sett noen Sealine som din til salgs siden vi begynte å se i fjor. Kun en S28 som var endel eldre. Er kanskje ikke så mange av den? Eller så er folk så fornøyde at de ikke vil selge?;)

Redigert av FreCE (see edit history)

Vi ringte på den Bavarianen for to uker siden Førstefender og han sa da at den var solgt, så vet ikke hvorfor den fortsatt ligger ute!

Hva ca ligger Sealine SC29 i pris Billa?

Vet ikke hva du må rengne med for en SC29 men ca 900 båtlakser er et utgangspunkt.De ble laget fra 2006 til 2008 men det finnes noen 2009 modeller som jeg tror ble produsert i 2008. De første modellene og det meste av importbåtene kom med 2 stk D3 160. Disse ville jeg vært forsiktig med. Til Norge ble det solgt båter med 1 stk D6. Hovedsaklig D6 330 - 350 og 370. D6 310 og mindre blir litt undermotorisert. SC29 gikk ut til fordel for SC35 som ble en kjempeslager fra 2008. Jeg tror rett og slett Sealine tjente mere på SC35 og valgte derfor å fase ut SC29. SC35 er en videreføring av SC29 og er muligens en enda mere gjennomarbeidet båt. Jeg mistenker at SC29 var veldig kostbar å produsere samt at Bavaria pumpet inn rimeligere men gode nok båter i segmentet.

bilde

Sushi

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...