Jump to content

Biltema 4takt utenbordsolje, erfaringer?

Lenasmartin20

Recommended Posts

Hei! Lurer på om noen har noe erfaring med biltemas 4 takt outboard olje! (og eventuelt girolje)  Mange er jo veldig negative til biltema produkter, selv har jeg mest erfaring med biltema når det kommer til bil, og er ganske fornøyd! Men nå skal det sies at mine biler stort set ligger i prisklasse 50.000 så da velger jeg ofte billige løsninger.  Min påhenger derimot, er en 2015 Susuki 200 hk, så selvfølgelig offrer jeg noen kroner ekstra på en dyrere olje hvis det er nødvendig, men dersom biltema oljen er like god som en till 5 ganger prisen ser jeg det som bortkastede penger å velge den dyreste!  I disse priskonkuranse dager, er det jo også mye både billige og dyre produkter som produseres hos samme leverandør!  Motorolje til bil fra biltema får jo ofte veldig høy score i diverse tester!

kom med erfaringeer, meninger uten grunnlag er også velkommene!

mvh Martin :)

Mange er negative til Biltema navnet av en eller annen grunn, men de har stort sett ikke noe som helst faglig eller erfaringsmessig grunnlag for å kunne mene at produktene er dårligere enn andre merker.

Har aldri hørt om problemer på grunn av biltema oljer, og har heller ikke noen egne negative erfaringer så dette er nok bare tull.

Oljen på en utenbordsmotor har gjerne gunstige betingelser, med ren luft og ofte relativt få motortimer mellom skiftene.

Så lenge viskositet og spesifikasjoner forøvrig stemmer med motorprodusentens krav så er det nok bare å kjøre på.

Min nye 115 hk skal ha 10W-30 FC-W og det har jo Biltema her http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/4-takts-utenbordsolje-10W-30-2000023444/

Kommer nok til å bruke denne ved første oljeskift.

Rakk bare 10 timer i høst så tar noen timer til før jeg skifter. Motoren var ferdig fylt med olje fra fabrikken faktisk.

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Guest Kaptein Fredrik

Ene firmabilen vi hadde på jobben gikk 580000 km i vårt eie, og den brukte vi bare olja til Biltema på. Fungerte knall

Biltema har brukt mange forskjellige produsenter på oljene de selger. Det går på anbudsrunder, så det har både vært Statoil, Shell, Castrol, Motorrex osv. som har produsert olje. Jeg ble kvitt ventiltikking på bmw'n min når jeg gikk fra Castrol Magnatec og til Biltemas helsyntetiske med tilsvarende spesifikasjoner, og kaklinga kom tilbake igjen når jeg prøvde Castrol på nytt igjen....

Det som knekker en motor i dag er hvordan den blir brukt. En motor som har gått i daglig drift kun tur/retur butikken på 5 min hver vei, får aldri samme driftstemp som en motor i en taxi, så slitasjen blir mangegangen høyere. Som sagt i tråden her så har båtmotorer korte oljeskiftintervaller, så jeg vill ikke hatt dårlig nattesøvn om jeg hadde brukt BT sin olje. 

Bruker bare BT olje jeg og, bortsett fra når oljeskiftfolka nekter å bruke min medbrakte. På båten (diesel) ble det Castrol sist fra Maritim, den var enda rimeligere enn BT olja tror jeg ☺ så lenge oljen følger spec så...

Forrige bilen fikk aldri noe annet og gikk i 20 år til den var så stygg at ingen ville kjøpe den, så endte opp som vrak selv om den lett hadde passert EU kontroll.

Olje er olje og bensin er bensin. Diesel kan vel være så mangt men ikke vet jeg...☺

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Men hva skjer med garantien når man bytter olje selv på en 2015 modell og ikke i forbindelse med service?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Ok trodde kanskje de var vanskelig og mente det måtte gjøres på verksted i garantid tiden

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg liker å tro at det er samsvar mellom pris på en vare og kvaliteten på denne.
Når man vet BT handler olje der de får den billigst så ville jeg tro at kvaliteten på oljen ikke er bedre enn spesifikasjonene den skal holde.
Feks kan Castrol bruke mere og bedre adjektiver så kvaliteten overgår minimums spesifikasjonene fordi den dyrere prisen gir de rom til en forbedring.
På enn annen side så er jo kvaliteten på BT sin olje tilstrekelig så den holder de spesifikasjonene den skal.
Personlig føler jeg meg som et bedre når jeg gir motoren det beste isteden for tilstrekelig

Ok trodde kanskje de var vanskelig og mente det måtte gjøres på verksted i garantid tiden

DU vil vel uansett ikke miste dine rettigheter i forhold til Forbrukerkjøpsloven og en garanti er bare verdt det den, eventuelt, gir av rettigheter utover Forbrukerkjøpsloven så spørsmålet blir da alltid; hvilke rettigheter gir denne "garantien" meg utover hva loven gir meg av rettigheter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Mener å huske at da de innførte 5-års garanti på ett eller annet motormerke,(mener det var Mercury?) så forutsatte dette at motoren måtte inn på årlig service hos merkeforhandler/verksted for at denne garantien skulle gjelde. Naturligvis kan man jo skifte olje/filter etc. selv, i tillegg til f.eks. frostsikring før vinteropplag, men det står jo også tydelig anmerket i service-manualen som følger motoren hvilke punkter som merkeforhandler/verksted skal utføre.

Redigert av LM 605 (see edit history)

servicedokumentasjon fra verksted er vanligvis det første importøren som skal behandle reklamasjonssaken ber om. ER det den minste ting der de klarer å henge seg opp i blir det ikke godkjent reklamasjon. Det er selvsagt ikke noe i veien for å dokumentere ved å ha med kvittering på olje, men min erfaring som tidligere service og ettermarkedssjef hos en stor båtimportør er at slike ting ikke er tilstrekkelig i en garantisak. At du har kjøpt en kanne olje på biltema dokumenterer ikke at det er skiftet olje på motoren, og heller ikke hvorvidt det er korrekt utført. Ja ,det er ikke så vanskelig å skifte olje, men tro meg når jeg sier at vi har sett det meste blant "hjemmemekkere".

Når det er sagt, så er det forbausende lite problemer med påhengsmotorene. De holder generelt god kvalitet og har utrolig lite problemer sammenliknet med innenbordsmotorer, så garantisaker oppstår sjeldent på disse motorene. Da får du selv vurdere om du gidder å betale for servicene eller ikke. Hvis det er verksmester på et autorisert verksted (som selger den aktuelle motortypen ville jeg i hvertfall sendt en mail og spurt om bekreftelse på at det er ok å skifte olje og ta service selv. Får du da fortsatt til svar at det er "ok, så lenge kvittering på deler foreligger" ville jeg tatt svært godt vare på denne mailen som dokumentasjon tilfelle en garantisak oppstår senere. Hvis du begynner å ta service selv og det skjer noe, så tror jeg du har en veldig svak sak derom du kun kan svare " jammen, verksmesteren sa at det var greit", da er en skriftlig mail mye bedre dokumentasjon på hva som har blitt sagt.

Det er viktig å ikke blande sammen begrepene garanti og reklamsjon.
Selger kan stille som krav at service skal utføres på godkjent verksted for at garantien skal gjelde.
Ved en reklamsjon etter forbrukerkjøpsloven kan ikke selger stille noen krav om utført service for å behandle reklamsjonen.
Selger må bevise at skaden har samsvar mellom ikke utført service og skaden som har oppstått for å avslå en reklamasjon.

Redigert av pipe (see edit history)

Bruker Biltema oljer selv og har ingen bekymringer med det, MEN hadde jeg hatt en nyere motor så hadde jeg brukte "merkeverksted olje" de første sesongene for å være helt sikker. Da tenker jeg også på at hvis jeg skulle selge den så ville ikke dette vært noe som kan trekke ned prisen eller gjøre den vanskelig å selge. Som det skrives lenger oppe. Det føles ikke bra å kjøpe noe som er skrudd på av en privatperson, og det er nettopp det Biltema olje og filter etc signaliserer til neste kjøper. En strøken servicebok med stemplene iorden er veldig beroligende når man skal kjøpe noe brukt til godt over 100 000 kroner. En krøllete Biltema kvittering gir ikke den samme tryggheten.

Jeg liker å tro at det er samsvar mellom pris på en vare og kvaliteten på denne.

Når man vet BT handler olje der de får den billigst så ville jeg tro at kvaliteten på oljen ikke er bedre enn spesifikasjonene den skal holde.

Feks kan Castrol bruke mere og bedre adjektiver så kvaliteten overgår minimums spesifikasjonene fordi den dyrere prisen gir de rom til en forbedring.

På enn annen side så er jo kvaliteten på BT sin olje tilstrekelig så den holder de spesifikasjonene den skal.

Personlig føler jeg meg som et bedre når jeg gir motoren det beste isteden for tilstrekelig

Tro du virkelig at et firma bruker mer penger enn nødvendig på et produkt?

Utsalgsprisen er uinteressant. Det er produksjonskostnad og pris til grossist som er interessant. Castrol som alle andre ønsker størst mulig differanse der. Det er nemlig det som gir fortjeneste. Da kan de ikke bruk all verden dyre tilsetninger for å være bedre enn kravene de må oppfylle. Det vil være å kaste bort overskuddet til aksjonærene. DET vil ikke skje. I allefall ikke i USA!

Nei, de som alle andre bruker bare god nok basisolje og bare akkurat nok tilsetninger for å oppfylle kravene. Det er INGEN olje som er vesentlig bedre enn makskravene den skal oppfylle i følge det som står på boksen. Med vesentlig mener så mye at det ikke utgjør mer enn variasjon i produksjonen.

Leste en seriøs test av oljer for et par år siden. Amerikanske oljer inneholdt mer svovel enn oljer fra resten av verden. De inneholdt også mer av enkelte tilsetninger for å kompensere for en dårligere basisolje. Resultatet i følge den testen var kortere levetid på oljen. De holder kravene ja, men bruker man oljen lengre enn spesifisert i testkravene så er plutselig oljen dårligere enn spesifikasjonene sier. Det var felles for flere dyre oljer fra USA. Jeg kan derfor ikke se NOEN grunn til å bruke Castrol eller andre amerikanske oljer, SELV OM de koster mer og er skrytt opp i skyene.

NB! Castrol er et engelsk merke, etablert i 1909.

Det er viktig å ikke blande sammen begrepene garanti og reklamsjon.

Vel lettere sagt enn gjort for det gjøres igjen og igjen, også her på forumet og i denne tråden, og selv forhandlere synes til tider ikke å vite hva som er forskjell på garanti og reklamasjon i henhold til Forbrukerkjøpsloven, dessverre!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Eneste svaret av virkelighetsrelevans er kaftein øl, alle andre svar angående reklamasjoner og garanti er dessverre bare slik det er på papiret.

Du kan være sikker på at sjansen er stor for at du blir trenert ihjel hvis du ikke har holdt deg til vedlikeholdet som produsenten foreskriver. Pipe skriver om at selger har ansvaret for å bevise sammenhengen mellom ditt valg av biltemaolje og skaden, lykke til med det. Mest sannsynlig vil reklamasjonen bli avvist uten nærmere forklaring.

Har gjennom årene som de fleste andre hatt noen få garanti og reklamasjonssaker. I tilfellene hvor det er snakk om produkter av litt verdi ( og gjerne en liten lokal aktør) er det vanskelig å nå frem med reklamasjoner hvor man ikke kan dokumentere å ha fulgt leverandørens retningslinjer. Så er det jo opp til deg selv om du vil kaste bort masse tid på å forfølge saken videre.

Det er litt interessant dette med olje og kvaliteter. En av de mest brukte motoroljene i båtbransjen, vds-olje som bl.a. brukes på de fleste volvo-maskinene er faktisk langt billigere i innkjøp fra importør enn biltemaolja. Bestiller man litt kvantum ligger prisen gjerne på 18-25 kr litern ex mva, mens utsalgsprisen til kunde ofte ligger på over 100 kr litern. Ikke sikker på om kvaliteten på olja blir så mye bedre med et slikt påslag, min erfaring er i hvertfall at alle oljene som selges holder god kvalitet 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...