Jump to content

Biltema 4takt utenbordsolje, erfaringer?

Lenasmartin20

Recommended Posts

Så ikke den i farten. Marineolje med nesten dobbel literpris og VDS-3 spec.

Er vel en bedre olje da, for de som krever det.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Eneste svaret av virkelighetsrelevans er kaftein øl, alle andre svar angående reklamasjoner og garanti er dessverre bare slik det er på papiret.

Du kan være sikker på at sjansen er stor for at du blir trenert ihjel hvis du ikke har holdt deg til vedlikeholdet som produsenten foreskriver. Pipe skriver om at selger har ansvaret for å bevise sammenhengen mellom ditt valg av biltemaolje og skaden, lykke til med det. Mest sannsynlig vil reklamasjonen bli avvist uten nærmere forklaring.

Har gjennom årene som de fleste andre hatt noen få garanti og reklamasjonssaker. I tilfellene hvor det er snakk om produkter av litt verdi ( og gjerne en liten lokal aktør) er det vanskelig å nå frem med reklamasjoner hvor man ikke kan dokumentere å ha fulgt leverandørens retningslinjer. Så er det jo opp til deg selv om du vil kaste bort masse tid på å forfølge saken videre.

Trist å høre hvor dårlig erfaring du synes å ha hatt med produsenter ogUeller forhandlere, men lurer da nesten på om man vil komme noen vei selv om man skulle ha hatt service hor det verkstedet som forhandler/produsent krever selv om de ikke har rett til å kreve det?

Skjønner vel egentlig heller ikke hvorfor en motor som brukes 50-100 timer i sesongen skulle havarere selv om man IKKE skiftet olje hvert eneste år med mindre det er noe rav ruskende galt med motoren i utgangspunktet? Hvor ofte skjer dette?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Nå har vel motorene,særlig kanskje nye påhengsmotorer, blitt  atskillig mere avanserte, og fulle av tekniske finesser/elektronikk/data etc. enn om man går til bake noen 10- år i tiden, og sammenligner motorene i fra den gang. "Alle" kunne jo skru på en gammel to-takter Evinrude i fra 60-70 tallet. Den tid fantes det vel snaut noen seriøse båt-verksted, så man måtte jo ty til egen eller venners kompetanse. Nye båter/motorer i dag, er vel blitt som med bilen, Flesteparten som kjøper ny båt i dag, leverer båten inn til årlig service, som regel på høsten i forb. med vinterkonserveringen, lik det man gjør med bilen. Det er ikke for hvermansen å begynne å skru på en moderne 250 hesters koloss i dag. Hvem står hjemme i garasjen lenger og skrur på nybilen sin i dag? Tror nok det er en fordel å følge service intervaller som er oppsatt i fra produsent når det gjelder både båt og bil, så slipper man å bli svar skyldig den dagen ett problem oppstår i garanti-tiden.

Redigert av LM 605 (see edit history)

Selvfølgelig kan du bruke BT-olje. Bare sørg for at oljens spesifikasjon minst møter spesifikasjonene som ditt motormerket krever. Min 2010 Suki surrer akkurat like fint med BT-olje som alt annet med samme spesifikasjon. Det samme gjør begge bilene mine, og dorgemotoren min. Jeg har rundt 300 timer på mine båtmotorer til sammen hvert år, 100 på Sukien og 200 på dorgemotoren.

Ymse garantier ser jeg stort sett bort i fra. Som andre påpeker er det sjelden de går ut over reklamasjonsretten og da er de farlig nære null verdt. Ved en reklamasjon er det fortsatt forhandler som skal dokumentere hvorfor de ikke går med på kravet, det er ikke du som skal dokumentere at kravet er legitimt. Jeg ønsker enhver forhandler lykke til med å vise til at bruk av BT-olje (med korrekte spesifikasjoner) er årsaken til et havari. Jeg har aldri levert en motor til service, jeg gjør det selv. Årsaken er enkel, jeg sparer en hel del penger OG jeg vet at ting blir gjort skikkelig. Jeg har hatt noen få reklamasjoner opp gjennom årene, og aldri opplevd at jeg må ty til advokat. Litt diskusjon javisst, men det hører med nær sagt uansett. 

Det er en smal sak å få tak i serviceheftene til de fleste påhengere, dvs den dokumentasjonen som forhandler selv har. Den koster gjerne noen kroner, men i den store sammenhengen er det en mygg når vi snakker om en ny stor påhenger. Er du i tvil, men har lyst til å gjøre servicene selv, er det bare å kjøpe dette. Ser det uoverkommelig ut får man heller innse sin egen begrensing, men for de fleste som er litt mekanisk interessert er det høyst overkommelig. På større motorer kan du også få kjøpt nødvendig software og kobling til PC så du kan lese ut informasjon fra motorens CPU og sensorer. Bortsett fra at det er artig, du kan feks se driftstid per turtallsintervall og litt annen informasjon, er det det siste "kortet" verkstedet har kontra at du gjør ting selv. For Suki finner du nødvendig software og kabel på ebay til en drøy tusenlapp.

Det er heller ikke noe i veien for å skru på moderne påhengere eller biler, men det man i mine øyne skal være ytterst forsiktig med er alt som har med styringssystemene å gjøre. Moderne motorer har en hel haug med elektronikk og sensorer som styrer alt mellom himmel og jord, og de tingen holder jeg meg langt unna som lekmann.

Hadde vært artig å prøve!  Har du mulighet til "live overvåking" av motordata mens du kjører, har medfølgende program grafiskvisning av motordata som turtall, temp bensinforbruk osv?  Fant en som leverer dette, men prisen var over 16 båtlapper ;)

Alle nyere suzuki har mulighet for NMEA2000 tilkobling til digitale instrumenter og/eller kartplotter for visning av mange slags motordata.

Og nei det trenger ikke koster 16 båtlapper  :saint:

Denne er visst utgått:

bilde

bilde

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Bruker Biltema oljer selv og har ingen bekymringer med det, MEN hadde jeg hatt en nyere motor så hadde jeg brukte "merkeverksted olje" de første sesongene for å være helt sikker. Da tenker jeg også på at hvis jeg skulle selge den så ville ikke dette vært noe som kan trekke ned prisen eller gjøre den vanskelig å selge. Som det skrives lenger oppe. Det føles ikke bra å kjøpe noe som er skrudd på av en privatperson, og det er nettopp det Biltema olje og filter etc signaliserer til neste kjøper. En strøken servicebok med stemplene iorden er veldig beroligende når man skal kjøpe noe brukt til godt over 100 000 kroner. En krøllete Biltema kvittering gir ikke den samme tryggheten.

Jeg har faktisk best erfaring med det motsatte, jeg har begynt å bli skeptisk når selger reklamerer med at verksted har gjort alt.

På den båten jeg har nå ble service utført på verksted før overtagelse av meg. De har brukt feil gearolje og ikke byttet filter på girkassa, lekkasje på impellerpumpe og feil motorolje, det meste var feil faktisk....

Bruk den oljetype (oljemerke/produsent/utsalg er lite interessant) beskrevet av motorleverandøren. Alle olje i Europa er i hovedsak merket API og er basert på NATO-godkjennelse. Alle diskusjoner om olje fra hist og pist er egentlig helt meningsløst så lenge en bruker motorlevandørens foreskreve oljespesifikasjon. 

Du kan få opp mye info via NMEA, men ikke driftshistorikk. Det er en og annen utfordring med å ta ut NMEA og samtidig ha analoge motorinstrumenter på Suki, men det går an å komme rundt det også. Har diverse HDS og NMEA selv, men har ikke koblet på Sukien på nettverket. Hovedsakelig fordi jeg synes interfacen er dyr. På min forrige Honda (2008) kostet interfacen 1300, Suki skal ha 2-3 ganger mer for akkurat det samme.

Den varianten av PC-software jeg har ser historikk, ikke løpende data med motoren på. Men min variant er 5-6 år gammel, og i elektronikk- og softwarealderen betyr det at det like gjerne kunne vært steintavler. :)

Redigert av Team Colibri (see edit history)

Du kan få opp mye info via NMEA, men ikke driftshistorikk. Det er en og annen utfordring med å ta ut NMEA og samtidig ha analoge motorinstrumenter på Suki, men det går an å komme rundt det også. Har diverse HDS og NMEA selv, men har ikke koblet på Sukien på nettverket. Hovedsakelig fordi jeg synes interfacen er dyr. På min forrige Honda (2008) kostet interfacen 1300, Suki skal ha 2-3 ganger mer for akkurat det samme.

Den varianten av PC-software jeg har ser historikk, ikke løpende data med motoren på. Men min variant er 5-6 år gammel, og i elektronikk- og softwarealderen betyr det at det like gjerne kunne vært steintavler. :)

HEHE utviklingen går kjappt ja!  Fant en kabel på nettet med SDS 8.0, så regner med jeg går for den og satser på at det ligger noe artig grafikk tilgjengelig i programmet :)  Takk for all info!

Det kitet her? http://www.ebay.com/itm/Professional-Suzuki-Outboard-Marine-Diagnostic-kit-/161395800652?hash=item2593f07a4c:g:CmcAAOSw0HVWBuNy&vxp=mtr

Der får du både live data og historikk iallefall.

Det ligger et par rimeligere kit uten den runde diagnosepluggen til eldre motorer, men kan jo være kjekt å ha den også når man først skal ha.

De fleste andre kitene oppgir ikke programversjon for SDS så det må man jo evt. spørre om først.

For tilkobling til digital instrumentering er det som nevnt er det litt forskjell om man skal ha både de standard analoge instrumentene OG NMEA2000 data/instrumenter samtidig, eller kun digitalt.

Muligens er det også litt forskjell om det er en DF200A eller DF200AP (elektronisk gir/gass, keyless start osv.).

Suzuki NMEA2000 (SMIS) engine interface-kabelen trenger ikke koste så mye, ca $100 her med software ver. 3.5 som er temmelig oppdatert: 

http://www.brownspoint.com/store/pc/SMIS-Engine-Interface-Cable-p67182.htm

Les erfaringer under varen. 990C0-88149 skal vel være oppdatert varenr. men må alltid sjekkes. Nye utgaver hele tiden.

Skal man ha tankmåler inn på digitalt trenger man et interface for det også (husk rett motstand på giveren, er vel 240-30 ohm den funker med.)

http://www.ebay.com/itm/OEM-Suzuki-Marine-Outboard-Fluid-Level-Sender-Sensor-990C0-88116-/311498837735?hash=item4886c70ee7:g:EmAAAOSwnH1WYZLH&vxp=mtr

http://www.brownspoint.com/store/pc/Fluid-Level-Sensor-2p63570.htm

http://www.lowrance.com/Root/Lowrance-Documents/EP-65R-Fluid-Level_0154-372_82707.pdf

I tillegg trenger man NMEA2000 backbone startkit, det koster ikke manger kroner. Holdt litt på med dette i fjor men man glemmer fort alle detaljer.

På DF200AP og DF300AP var det noen terminatorer som måtte stå på spesielle steder i ledningsnettet. Mangler det en så funker det ikke.

Om det samme gjelder DF200A husker jeg ikke i farten, men man finner jo info om det meste på nett.

Her litt info fra Lowrance (som leverer SMIS digitale instrumenter til Suzuki, som ikke så mange liker...).

NB! ikke sikkert tabellen stemmer for DF200A/AP siden den modellen er så ny (og DF300 skiller seg litt fra de andre modellene)

http://www.lowrance.com/Global/Lowrance/Documents/NMEA/Suzuki_Engine_NMEA2000_Connection.pdf

For de som finner det maktpåliggende å ha stempel i service heftet er jo valget enkelt.

Få oljeskiftet utført av noen med stempel.

For de som utfører service på egenhånd handler det om å benytte olje av den kvalitet som motorprodusenten har beskrevet i sin manual.

Sannsynligvis vil Biltema møte de spesifikasjoner som er aktuell og til en konkurransedyktig pris.

Noen opplever at kvalitet bedres linjert med at prisen øker, fint nok. Kjøp dyr olje da vel.

Men er det noen som har uavhengig dokumentasjon som viser at typisk kostbare oljer har overlegne egenskaper?

HEHE utviklingen går kjappt ja!  Fant en kabel på nettet med SDS 8.0, så regner med jeg går for den og satser på at det ligger noe artig grafikk tilgjengelig i programmet :)  Takk for all info!

Fikk svar fra denne selger. Det er versjon 8.0 men man man få eldre versjoner om ønskelig (hvorfor man nå skulle ønske det...).

http://www.ebay.com/itm/201009629003?euid=41743842a3b34fd0b08e831c480db587&cp=1&exe=11473&ext=27979&sojTags=exe=exe,ext=ext

Se forøvrig mitt svar på forrige side.

Nå først så jeg at det var fri frakt på den jeg linket til der  :saint:

For de som finner det maktpåliggende å ha stempel i service heftet er jo valget enkelt.

Få oljeskiftet utført av noen med stempel.

For de som utfører service på egenhånd handler det om å benytte olje av den kvalitet som motorprodusenten har beskrevet i sin manual.

Sannsynligvis vil Biltema møte de spesifikasjoner som er aktuell og til en konkurransedyktig pris.

Noen opplever at kvalitet bedres linjert med at prisen øker, fint nok. Kjøp dyr olje da vel.

Men er det noen som har uavhengig dokumentasjon som viser at typisk kostbare oljer har overlegne egenskapeH

Et stempel på utført olje skift hjelper vel ikke så mye, en service på en ny outboard  består vel av atskillig mer enn det. I manualen som følger motoren  er der jo oppført div.vedlikeholds rutiner etter så og så mange timer/årlig som skal utføres. Der er jo også merket hva som et verksted/forhandler skal utføre.

• 2 uker senere...

Forhørte meg med FUCHS som er vår oljeleverandørpå jobb, han anbefalte en TITAN SYN MC sae 10W-40 Den er på kampanjetilbud 1190 for 4x 5 liter så den blirjo strengt tatt billigere enn biltema oljen, MEN sae betyr vel at den er SA SB SC SD SE godkjent!? Susuki anbefaler fra SE og oppover (husker ikke hvor langt)

så strengt tatt er vel denne innenfor, men er den da i "nedre sjiktet"?  Nå har jeg sjelden motoren over 3000 rpm, da jeg har den på en 27 foter på 2tonn pluss, så er egentlig ikke så engstelig, men fint hvis noen har noen formeninger om dette sae - seg greine, om hva det innebærer og hvor viktig det er...

MEN sae betyr vel at den er SA SB SC SD SE godkjent!?   

Nei, 

fra wikipedia:

SAE-graden (SAE=Society of Automotive Engineers) angir oljens viskositetsklasse eller tykkelsesgrad.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Alt jeg eier og har jeg fylt med Castrol olje de 25 siste årene.
Ingen havarier på komponenter eller mekaniske motorproblemer var fasisten inntil i høst.
Da fikk båt motoren rådebank og nå har den hydraulisk styrte automat gearkassen i Mercedesen sluttet å gire opp i fra første gear.
Har tenkt at min total mangel på tekniske problemer har skyldes gode olje bytte rutiner og bra olje men karma og flaks er sikkert vel så store faktorer kan det virke som.

Redigert av pipe (see edit history)

Ikke vanskelig å finne olje som er innenfor i API klasse, men de fleste/alle utenbordsprodusenter spesifiserer i tillegg NMMA FC-W olje.

https://www.nmma.org/certification/oil/fc-w

Derfor har bl.a. Biltema egen utenbords 4-T olje.

Og Suzuki får Motul til å lage seg en lekker olje.

bilde

Mercury har ymse viskositeter også tilpasset Verado

bilde

Litt av vitsen med et oljeklassifiseringssystem er at oljene skal kunne niveleres etter forskjellige egenskaper og kvaliteter. Biltema sine oljer er "as good shit as any other shit". Med det mener jeg at oljene deres er godt innen kravspec for de forskjellige klasser. Det er tross alt bare et begrenset antall raffinerier som lager motor olje. Biltema kjøper fra de samme grossister som øvrige leverandører. Forskjellene inne de respektive klasser kan være additiver. Videre har det liten hensikt å diskutere kvalitet på oljen. Motorfabrikantene har laget en motor med krav til en klasse/type olje("godt nok") Så lenge du holder deg til det er det "godt nok" og du får ingen ekstra bonus for å ha på olje av såkalt superior kvalitet. Motoren klarer ikke godtgjøre forskjellen likevel. Det viktige er å følge Motorfabrikantenes anvisninger,med "godt nok" olje, og service ettersyn til riktige intervaller. Se forøvrig disse sidene for oljeklassifisering;

http://www.oilspecifications.org/api.php

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...