Jump to content

Biltema 4takt utenbordsolje, erfaringer?

Lenasmartin20

Recommended Posts

Det er bare å fylle til det renner over  :smiley: Ja det skal man jo uansett da.

Du kommer jo langt med 1 liter men ikke helt i mål, da det er 1,1 liter på de større suzuki motorene.

Ifølge tabellen her så er det 1,1 liter på DF150-DF300 og 1,05 liter på DT200.

http://www.suzukimarine.com/~/media/Marine/Accessories/Care%20and%20Maintenance/care_PDF.ashx

Du har ikke nevnt om det er en 2-takt eller 4-takt V6 eller 4-takt 4-syl det er snakk om, men det er jo ganske likt på alle sammen.

Brukerhåndbok finner du nok på nett om du ikke har en.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Da ble det høykvalitets motorolje fra FUCHS, som faktisk ved kjøp av kartong (4x5 liter) endte opp endel rimligere enn biltemas olje!  1190 for 20 liter som gir literpris på under 60 kr /liter!  Anbefaller folk å sjekke oljelageret.no

• 6 måneder senere...

Er det bedre å bytte motorolje på høst enn vår?

På høy tid å konservere båten, da fare for snø oker dag for dag!  Velger å bytte olje årlig på min 2015 Suzuki DF200, Ser mange velger å gjøre det på høsten!  Skjønner at det kan være lurt å bytte giroljen på høsten i tilfelle salyvann har kommet inn i.l.a sesongen, men er det "must" å bytte motorolje også, eller kan jeg ta det til våren!?

PS  Har en liten reise/film konkurranse gående om noen er interessert ;)

Oljebytte høst eller vår? Tror ikke det finnes noe facit svar på det... om du har sjekka peilepinnen og påfyllingslokket og ikke ser hvitt skum eller annet tegn til vann i olja vil jeg mene at det gjør liten forskjell. Mener det er mye viktigere å tørne motoren noen ganger gjennom vinteren for å opprettholde en oljefilm på vitale deler.

For egen del så bytter jeg på våren på det som lagres (fordi det vil gå så mange ganger gjennom 0 graderC og da blir det mye kondens) Du har vel din ved Tokke og der er det stabilt kaldt og trolig ikke så utsatt for kondens.

De motorene jeg har inne får oljeskift på høsten, men de koser seg i 10 varme hele vinteren.

Den kondensen du får i løpet av vinteren er uansett ikke mange dråpene, og det fordamper første gang du kjører den varm etter oplag. Ikke noe problem.

Jeg bruker båten året rundt, og skifter når jeg føler at det begynner å bli lenge siden sist. Ikke nødvendigvis årlig, men gjerne på vårparten for å få e frisk start på året....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg liker å tro at det er samsvar mellom pris på en vare og kvaliteten på denne.

Når man vet BT handler olje der de får den billigst så ville jeg tro at kvaliteten på oljen ikke er bedre enn spesifikasjonene den skal holde.

Feks kan Castrol bruke mere og bedre adjektiver så kvaliteten overgår minimums spesifikasjonene fordi den dyrere prisen gir de rom til en forbedring.

På enn annen side så er jo kvaliteten på BT sin olje tilstrekelig så den holder de spesifikasjonene den skal.

Personlig føler jeg meg som et bedre når jeg gir motoren det beste isteden for tilstrekelig

Elsker at skrivefeil blir det som faktisk er riktig! Castrol bruker vesentlig flere og bedre adjektiver enn Biltema. Hvorvidt det tilsettes flere eller bedre additiver vet vel kun Castrol. Olje er enkelt - kjøp den du stoler på (og som gjør at du sover godt). Så lenge oljen tilfredsstiller specs så er den god nok.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

• 1 måned senere...

Oljebytte høst eller vår? Tror ikke det finnes noe facit svar på det... om du har sjekka peilepinnen og påfyllingslokket og ikke ser hvitt skum eller annet tegn til vann i olja vil jeg mene at det gjør liten forskjell. Mener det er mye viktigere å tørne motoren noen ganger gjennom vinteren for å opprettholde en oljefilm på vitale deler.

For egen del så bytter jeg på våren på det som lagres (fordi det vil gå så mange ganger gjennom 0 graderC og da blir det mye kondens) Du har vel din ved Tokke og der er det stabilt kaldt og trolig ikke så utsatt for kondens.

De motorene jeg har inne får oljeskift på høsten, men de koser seg i 10 varme hele vinteren.

Takk for tilbakemeldingene!  Har riktignok bodd i drangedal kommune i 13 år men har fortsatt tilgode å ha båttur på tokke ;)  Er oppvokst i Kragerø, så det er skjærgården som gjelder for meg :)

Ser folk er så skeptiske til alt bortset fra merke varer og merkeverksteder .Den østeuropeeren som har sommer jobb på merkeverkstedet som tar serviser er egentlig leca murer med fagbrev i alt , Bortsett fra motor fag.

Og ja jeg vet hva jeg prater om etter mange år i bransjen for så å bli sagt opp pga omorganisering til billig arbeidskraft .

Ps Bruker bt produkter på alt -

Og en liten artig sak til slutt ; jeg kjøpte to kalesje kroker med 4 skruer på den lokale båtsjappa for 120 .- nk  Made in kina

så på biltema i dag set på to helt like lagrt i kina  26,-

Lurt ?

Bernt

Takk for tilbakemeldingene!  Har riktignok bodd i drangedal kommune i 13 år men har fortsatt tilgode å ha båttur på tokke ;)  Er oppvokst i Kragerø, så det er skjærgården som gjelder for meg :)

...men da burde du ha klart denne...   https://baatplassen.no/i/topic/7408-hvor-er-dette/?p=1878587

...scroll ned til 18897

Redigert av dieselfan (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...