Teerex Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 (redigert) Det er bare å fylle til det renner over Ja det skal man jo uansett da. Du kommer jo langt med 1 liter men ikke helt i mål, da det er 1,1 liter på de større suzuki motorene. Ifølge tabellen her så er det 1,1 liter på DF150-DF300 og 1,05 liter på DT200. http://www.suzukimarine.com/~/media/Marine/Accessories/Care%20and%20Maintenance/care_PDF.ashx Du har ikke nevnt om det er en 2-takt eller 4-takt V6 eller 4-takt 4-syl det er snakk om, men det er jo ganske likt på alle sammen. Brukerhåndbok finner du nok på nett om du ikke har en. Redigert 4.April.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lenasmartin20 Svart 4.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Takk for info! Det er en 4 takt rekke 4! Bare ville vite sann ca om det går en liter eller 3, men da burde vel 1,5 liter holde med lit svinn ;) Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 7.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Da ble det høykvalitets motorolje fra FUCHS, som faktisk ved kjøp av kartong (4x5 liter) endte opp endel rimligere enn biltemas olje! 1190 for 20 liter som gir literpris på under 60 kr /liter! Anbefaller folk å sjekke oljelageret.no Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 2.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2016 Er det bedre å bytte motorolje på høst enn vår? På høy tid å konservere båten, da fare for snø oker dag for dag! Velger å bytte olje årlig på min 2015 Suzuki DF200, Ser mange velger å gjøre det på høsten! Skjønner at det kan være lurt å bytte giroljen på høsten i tilfelle salyvann har kommet inn i.l.a sesongen, men er det "must" å bytte motorolje også, eller kan jeg ta det til våren!? PS Har en liten reise/film konkurranse gående om noen er interessert ;) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.November.2016 Link til dette innlegget Svart 2.November.2016 Oljebytte høst eller vår? Tror ikke det finnes noe facit svar på det... om du har sjekka peilepinnen og påfyllingslokket og ikke ser hvitt skum eller annet tegn til vann i olja vil jeg mene at det gjør liten forskjell. Mener det er mye viktigere å tørne motoren noen ganger gjennom vinteren for å opprettholde en oljefilm på vitale deler. For egen del så bytter jeg på våren på det som lagres (fordi det vil gå så mange ganger gjennom 0 graderC og da blir det mye kondens) Du har vel din ved Tokke og der er det stabilt kaldt og trolig ikke så utsatt for kondens. De motorene jeg har inne får oljeskift på høsten, men de koser seg i 10 varme hele vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Den kondensen du får i løpet av vinteren er uansett ikke mange dråpene, og det fordamper første gang du kjører den varm etter oplag. Ikke noe problem. Jeg bruker båten året rundt, og skifter når jeg føler at det begynner å bli lenge siden sist. Ikke nødvendigvis årlig, men gjerne på vårparten for å få e frisk start på året.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Napoli Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Jeg liker å tro at det er samsvar mellom pris på en vare og kvaliteten på denne. Når man vet BT handler olje der de får den billigst så ville jeg tro at kvaliteten på oljen ikke er bedre enn spesifikasjonene den skal holde. Feks kan Castrol bruke mere og bedre adjektiver så kvaliteten overgår minimums spesifikasjonene fordi den dyrere prisen gir de rom til en forbedring. På enn annen side så er jo kvaliteten på BT sin olje tilstrekelig så den holder de spesifikasjonene den skal. Personlig føler jeg meg som et bedre når jeg gir motoren det beste isteden for tilstrekelig Elsker at skrivefeil blir det som faktisk er riktig! Castrol bruker vesentlig flere og bedre adjektiver enn Biltema. Hvorvidt det tilsettes flere eller bedre additiver vet vel kun Castrol. Olje er enkelt - kjøp den du stoler på (og som gjør at du sover godt). Så lenge oljen tilfredsstiller specs så er den god nok. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Lenasmartin20 Svart 6.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2016 (redigert) Takk for tilbakemeldingene! Redigert 6.Desember.2016 av Lenasmartin20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 6.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2016 Oljebytte høst eller vår? Tror ikke det finnes noe facit svar på det... om du har sjekka peilepinnen og påfyllingslokket og ikke ser hvitt skum eller annet tegn til vann i olja vil jeg mene at det gjør liten forskjell. Mener det er mye viktigere å tørne motoren noen ganger gjennom vinteren for å opprettholde en oljefilm på vitale deler. For egen del så bytter jeg på våren på det som lagres (fordi det vil gå så mange ganger gjennom 0 graderC og da blir det mye kondens) Du har vel din ved Tokke og der er det stabilt kaldt og trolig ikke så utsatt for kondens. De motorene jeg har inne får oljeskift på høsten, men de koser seg i 10 varme hele vinteren. Takk for tilbakemeldingene! Har riktignok bodd i drangedal kommune i 13 år men har fortsatt tilgode å ha båttur på tokke ;) Er oppvokst i Kragerø, så det er skjærgården som gjelder for meg :) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Men er det noen som har uavhengig dokumentasjon som viser at typisk kostbare oljer har overlegne egenskaper? Johannes - et av de beste spørsmålene jeg har sett på dette forumet Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Ser folk er så skeptiske til alt bortset fra merke varer og merkeverksteder .Den østeuropeeren som har sommer jobb på merkeverkstedet som tar serviser er egentlig leca murer med fagbrev i alt , Bortsett fra motor fag. Og ja jeg vet hva jeg prater om etter mange år i bransjen for så å bli sagt opp pga omorganisering til billig arbeidskraft . Ps Bruker bt produkter på alt - Og en liten artig sak til slutt ; jeg kjøpte to kalesje kroker med 4 skruer på den lokale båtsjappa for 120 .- nk Made in kina så på biltema i dag set på to helt like lagrt i kina 26,- Lurt ? Bernt Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 de til 120,- er nok 4 ganger bedre enn bt sine Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 (redigert) Takk for tilbakemeldingene! Har riktignok bodd i drangedal kommune i 13 år men har fortsatt tilgode å ha båttur på tokke ;) Er oppvokst i Kragerø, så det er skjærgården som gjelder for meg :) ...men da burde du ha klart denne... https://baatplassen.no/i/topic/7408-hvor-er-dette/?p=1878587 ...scroll ned til 18897 Redigert 7.Desember.2016 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.