Ms Fortuna Startet 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2016 HRS Sør Norge melder i dag Kl 1240:Princess 46ft som ble meldt tapt fra fraktefartøy utenfor Jøssingfjord - Hidra er observert drevet mot land området Stapnes. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Ramla av??? Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 7.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Jeg tolker det dithen ja, melding noe senere: Berging av fartøy ikke mulig på grunn av tung sjø i området. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Det er litt sjukt. Hadde blitt harm hvis båten hadde ramlet av under frakt. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 7.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Det er vel noen som er litt svett på brua på denne fraktebåten og tenker jeg, og som gruer seg til å ta en telefon. Det er forøvrig HRS som legger ut dette på Twitter selv i dag Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 (redigert) Fra fævennen: (Poster ikke link pga abonnementsavis) Brottsjø slo yatchen av lasteskip og ut i sjøen: Lasteskip mistet 46 fots yatch utenfor sørlandskysten En brottsjø gjorde at et lasteskip mistet en Princess 46 fots yatch sør for Hidra i Flekkefjord. Noen timer senere traff yatchen land i Egersund. KJETIL NYGAARD Klokken 05.30 fikkHovedredningssentralen for Sør-Norge (HRS) melding om at en lastebåt hadde mistet en yatch sør for Hidra i Flekkefjord. - Det er en yatch, en Princess 46 fot, som ble meldt tapt fra et fraktefartøy utenfor Hidra. En brottsjø hadde slått yatchen over bord, sier redningsleder Cecilie Øversveen på HRS til Fædrelandsvennen. Tung sjø HRS sendte ut advarsel til alle båter i nærheten, men rykket ikke ut for å prøve å berge det drivende fartøyet. - Berging av båt er ikke noe vi driver med. Rederiets forsikringsselskap sendte ut en bergingsbåt, men det var altfor tung sjø i området til at det var mulig å redde det, forklarer Øversveen. Kan ha sunket Båten traff land ved 12.30-tiden, og ble liggende og slå i fjæresteinene utenfor Stapnes i Egersund. - Om den har sunket eller ligger der fortsatt vet jeg ikke, sier redningslederen klokken 14.00. Uvanlig At rederier frakter fritidsbåter og yatcher på store lasteskip er vanlig, ifølge HRS. - Det hender også at fraktefartøy mister last, men at de har mistet en hel ytatch har jeg ikke vært borti før, forteller Øversveen. Redigert 7.Februar.2016 av knut1955 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Tipper det er en dårlig dag på jobben der ja. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Den må ha vært dårlig sikret. Trodde de ble spent fast? Hvilket rederi var det tro? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 http://www.fvn.no/lokalt/lister/Lasteskip-mistet-46-fots-yacht-utenfor-sorlandskysten-2963788.html Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Uff, så trist! Ikke gøy å sitte på øst- eller sørlandet og vente på nybåten når dette skjer. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Tom Rør Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Blir tankefull når jeg leser sånt Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Du tar vel en prat med noen i rederiet som skal frakte båten din nordover til sommeren, ja. Jeg kan ikke huske å ha hørt om at dette har skjedd tidligere, så det er nok et svært sjeldent fenomen. Men likevel... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Havlengt Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 - Tja, dekkslast er vanskeleg å sikra 100%. Trur ikkje ein skal døma så mykje før ein kjenner detaljane rundt hendinga.. Men trasigt er det absolutt, - for alle partar. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 - Tja, dekkslast er vanskeleg å sikra 100%. Trur ikkje ein skal døma så mykje før ein kjenner detaljane rundt hendinga.. Men trasigt er det absolutt, - for alle partar. Helt enig Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 (redigert) Noen som vet hvor store bølger det var der? For eierne er dette tragisk, men er vel kanskje like greit at den gikk under. Edit, regner med at den har fått rimelig mye juling når den ble skylt av fraktebåte. Kan jo være en del saker som blir slått løs som er vanskelig å få bra igjen senere. Redigert 7.Februar.2016 av Olsen83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 - Tja, dekkslast er vanskeleg å sikra 100%. Trur ikkje ein skal døma så mykje før ein kjenner detaljane rundt hendinga.. Men trasigt er det absolutt, - for alle partar. Enig i denne, sånne ting kan skje, menneskelig feil, feil på utstyr, uansett hva som er grunnen er det veldig surt både for mannskapet og selvfølgelig eieren av båten. Jobber mye med spesialfrakt, vanskelige oppdrag som ikke andre vil ta, og det kan være skikkelig utfordrende til tider, særlig lystfartøyer virker det ofte som konstruktøren ikke har ofret løft og sikring en tanke. Føler med mannskapet her, håper aldri jeg vil oppleve å se lasta forsvinne fra dekket. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Dykker Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Eieren diskuterer saken under "Båtfolk på Facebook" nå. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Da vi transporte Ronja med samme rederiet, Ulvan (med lasteskipet Kristian With), fra Stavanger til Fredrikstad i høst, var transportforsikring obligatorisk. Vi tegnet klasse A forsikring. De lastet ikke båter ombord uten transportforsikring. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Hva sier eier på Facebook for oss som ikke er medlem av den gruppen? I Stavanger aftenblad står det at det var en 10 meter høy bølge som rev båten av skipet. Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Her er bilde av båten, trist syn http://www.nrk.no/sorlandet/lasteskip-mistet-yacht-i-hoye-bolger-_-endte-opp-i-egersund-1.12792668 Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 7.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Tror ikke vi skal dømme noen her, moder natur kan lage noen vanvittige krefter av og til. Denne høsten og vinteren blir vel husket for særdeles mye dårlig vær til sjøs. Noen brottsjøer er som kjent større enn andre, og kommer det en skikkelig en så kan den gjøre stor skade, som det tydeligvis har gjort her. Trist for de som transporterer og trist for de som skal ha lasten. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Utrolig. Det må ha vært stygge forhold der ute i dag om en bølge greide å feie den rett av dekket... Om den hadde bikket seg noe løs tidligere derimot, så er det lettere å forstå at den kan gå overbord. Men det er en ting jeg ikke får til å stemme. Kikket på tracket til Kr With. Får ikke postet bilde da BP ikke godtar filformatet screenshot fra iPad har.... Så ut som både kurs og fart var stabilt på 8 kn hele veien fra Egersund og sydvestover mot Lista. Derimot, lenger sydvest, rett syd av Korshavn ved Lindesnes, endret kursen seg markant mot syd og farten gikk ned til ca 3 knop. Er det mulig at beskrivelsen av hvor båten ramlet av ikke stemmer, og at den kan ha drevet hele veien fra Syd for Lista og likevel endt opp der den gjorde? Forøvrig utrolig at P45'en holdt seg flytende etter at den ramlet av dekket da den må ha truffet noe før den fløt på egenhånd. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
bliss X Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Track: Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 (redigert) Der var tracket, ja :-) Leste at HRS fikk melding 05.30, og da var Kr With utenfor Siragrunnen ved Hidra, så kurs og fartsreduksjonen syd av Korshamn ved Lindesnes må ha vært noe annet. Ser på tracket at Kr With gjorde en liten knekk i kursen ca 05.14 (04.14 UTC), men uten å endre farten. Sikkert ikke noe for mannskapet å gjøre når båten først har gått overbord, men nesten litt rart å ikke sakke litt ned, om ikke annet for å observere og rapportere om havaristen til HRS. Nå vet jeg ikke hvordan vind og bølgeretning var i dag, men området ved Siragrunnen er beryktet for styrtbrenninger under de "rette" forholdene av bølger og strøm. Siragrunnen Redigert 7.Februar.2016 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kenneth82 Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 http://www.nrk.no/rogaland/lasteskip-mistet-yacht-i-hoye-bolger-_-endte-opp-i-egersund-1.12792668 :-( Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.