Jump to content

P46 tapt utenfor Hidra


Ms Fortuna

Recommended Posts

Fra fævennen: (Poster ikke link pga abonnementsavis)

 

Brottsjø slo yatchen av lasteskip og ut i sjøen:

Lasteskip mistet 46 fots yatch utenfor sørlandskysten

 

En brottsjø gjorde at et lasteskip mistet en Princess 46 fots yatch sør for Hidra i Flekkefjord. Noen timer senere traff yatchen land i Egersund.

 

KJETIL NYGAARD

Klokken 05.30 fikkHovedredningssentralen for Sør-Norge (HRS) melding om at en lastebåt hadde mistet en yatch sør for Hidra i Flekkefjord.

 

- Det er en yatch, en Princess 46 fot, som ble meldt tapt fra et fraktefartøy utenfor Hidra. En brottsjø hadde slått yatchen over bord, sier redningsleder Cecilie Øversveen på HRS til Fædrelandsvennen.

 

Tung sjø

 

HRS sendte ut advarsel til alle båter i nærheten, men rykket ikke ut for å prøve å berge det drivende fartøyet.

 

- Berging av båt er ikke noe vi driver med. Rederiets forsikringsselskap sendte ut en bergingsbåt, men det var altfor tung sjø i området til at det var mulig å redde det, forklarer Øversveen.

 

Kan ha sunket

 

Båten traff land ved 12.30-tiden, og ble liggende og slå i fjæresteinene utenfor Stapnes i Egersund.

 

- Om den har sunket eller ligger der fortsatt vet jeg ikke, sier redningslederen klokken 14.00.

 

Uvanlig

 

At rederier frakter fritidsbåter og yatcher på store lasteskip er vanlig, ifølge HRS.

 

- Det hender også at fraktefartøy mister last, men at de har mistet en hel ytatch har jeg ikke vært borti før, forteller Øversveen.

Redigert av knut1955 (see edit history)
Link to post

Noen som vet hvor store bølger det var der? For eierne er dette tragisk, men er vel kanskje like greit at den gikk under.

 

Edit, regner med at den har fått rimelig mye juling når den ble skylt av fraktebåte. Kan jo være en del saker som blir slått løs som er vanskelig å få bra igjen senere.

Redigert av Olsen83 (see edit history)
Link to post

- Tja, dekkslast er vanskeleg å sikra 100%. Trur ikkje ein skal døma så mykje før ein kjenner detaljane rundt hendinga..

Men trasigt er det absolutt, - for alle partar.

 

Enig i denne, sånne ting kan skje, menneskelig feil, feil på utstyr, uansett hva som er grunnen er det veldig surt både for mannskapet og selvfølgelig eieren av båten. Jobber mye med spesialfrakt, vanskelige oppdrag som ikke andre vil ta, og det kan være skikkelig utfordrende til tider, særlig lystfartøyer virker det ofte som konstruktøren ikke har ofret løft og sikring en tanke. Føler med mannskapet her, håper aldri jeg vil oppleve å se lasta forsvinne fra dekket.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Tror ikke vi skal dømme noen her, moder natur kan lage noen vanvittige krefter av og til.

Denne høsten og vinteren blir vel husket for særdeles mye dårlig vær til sjøs. Noen brottsjøer

er som kjent større enn andre, og kommer det en skikkelig en så kan den gjøre stor skade, som det tydeligvis

har gjort her. Trist for de som transporterer og trist for de som skal ha lasten.

Link to post

Utrolig. Det må ha vært stygge forhold der ute i dag om en bølge greide å feie den rett av dekket... Om den hadde bikket seg noe løs tidligere derimot, så er det lettere å forstå at den kan gå overbord.

 

Men det er en ting jeg ikke får til å stemme. Kikket på tracket til Kr With. Får ikke postet bilde da BP ikke godtar filformatet screenshot fra iPad har....

Så ut som både kurs og fart var stabilt på 8 kn hele veien fra Egersund og sydvestover mot Lista.

Derimot, lenger sydvest, rett syd av Korshavn ved Lindesnes, endret kursen seg markant mot syd og farten gikk ned til ca 3 knop.

 

Er det mulig at beskrivelsen av hvor båten ramlet av ikke stemmer, og at den kan ha drevet hele veien fra Syd for Lista og likevel endt opp der den gjorde?

 

Forøvrig utrolig at P45'en holdt seg flytende etter at den ramlet av dekket da den må ha truffet noe før den fløt på egenhånd.

Mvh. SAP

Link to post

Der var tracket, ja :-)

 

Leste at HRS fikk melding 05.30, og da var Kr With utenfor Siragrunnen ved Hidra, så kurs og fartsreduksjonen syd av Korshamn ved Lindesnes må ha vært noe annet.

 

Ser på tracket at Kr With gjorde en liten knekk i kursen ca 05.14 (04.14 UTC), men uten å endre farten.

Sikkert ikke noe for mannskapet å gjøre når båten først har gått overbord, men nesten litt rart å ikke sakke litt ned, om ikke annet for å observere og rapportere om havaristen til HRS.

 

Nå vet jeg ikke hvordan vind og bølgeretning var i dag, men området ved Siragrunnen er beryktet for styrtbrenninger under de "rette" forholdene av bølger og strøm.

 

bilde

 

bilde

 

 

Siragrunnen

 

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...