TICORA Startet 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2016 Da er vi enigeher i heimen, vi blir seilere. Båten, en Bavaria 35 Sport er lagt ut for salg, og vi er i gang med å finne båter. Har seilt noe selv men nå skal vi på kurs sammen til våren. Hva slags båt det blir er nå det store spørsmålet. Vi er enige om at båten vi helst vil ha er Jeanneu Sun Odyssey 46.9 men den er for stor for hjemmehavna i Oppegård. Der er begrensingen 14m, dvs 44fot. Derfor er 44.7 og 41.1 gode alternativ er åpen for andre forslag. Ser også på Beneteau Oceanis som godt alternativ. Våre krav er: - 3 kabiner - rulestorseil helst - ikke eldre enn 2010 modell - helst selvslående fokk - anker foran og bak - god strømløsing Er ikke så veldig erfaren på markedet så vil gjerne ha råd. Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Budsjett? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Denne tråden skal jeg følge med på, Jørn. Spennende ! Hva med Nauticat ? Jeg har en drøm i den retningen, men det er 50-årsgrense på å eie disse :-) Nauticat 441 er drømmebåten, men lillesøsteren er fin den også. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Hadde vært greit med noen tanker om hva slags bruk båten vil få. Turbruk der en knop fra eller til ikke er så nøye, lange ferier, kun innaskjærs i rolig vær, eller er lengre havstrekk et mulig punkt på agendaen etter hvert? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Denne tråden skal jeg følge med på, Jørn. Spennende ! Hva med Nauticat ? Jeg har en drøm i den retningen, men det er 50-årsgrense på å eie disse :-) Nauticat 441 er drømmebåten, men lillesøsteren er fin den også. Du må lese overskriften en gang til, det er seilbåt de ser etter! Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Her er eg samd med Worry II. Den klasiske Nauticaten som vist ovanfor er det ultimate for oss som er vant med motorbåt. Drøymde tidlegare om ein slik. Flott båt! (Dei nyare av samme merke likar eg derimot mindre.) Men for mitt vedkomande vert det motorbåt i framtida og. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 7.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Nauticat er en flott båt men nok ikke helt det vi ser etter Stig:-). Det er først og fremst turseiling vi vil drive med , men med en drøm og plan om å seile jorda rundt etterhvert. Etterhvert vil si om 10-12 år så vi har tid til å lære the tools of the trade. Ferieturer nedover svenske-, danske og norskekysten først og fremst. Budsjett er 1,5-1,8 tenker jeg. Mye er innenfor da. Lettseilt og god plass er nøkkelord. Ønsker å ha mulighet til å seile singlehanded også så alt må kunne gjøres fra cockpit. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 (redigert) Disse Nautcatene er et kompromiss for oss som ikke vil "trekke ned i kjellern". Sitte oppe om en ønsker, trekke ned om en ønsker å være for seg selv. Om det er jordomseiler man ønsker, blir saken en annen. Men jeg vet at det er mange Nauticats som har vert rundt jorda mange ganger. Mulighe for å sitte inne bak rattet... det ville jeg hatt ! Det er jo ikke alltid seilbåtene seiler, har jeg lagt merke til.. Redigert 7.Februar.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Siden man trekker frem pene båter... Regina af Vindö.... :) Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 7.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Ikke uenig Eureka men da blir den litt eldre. Flott båt! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Med frisøk i Google fant jeg en "solgt annonse" fra finn, 35foter fra 2010 til1,9.. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Regina af Vindö. Plasta trebåt. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Hvis det er denne båten dere tenker dere på langtur med er det verdt å legge en del ekstra grublerier i det – utover dette virker kravlisten ganske edruelig, og de fleste moderne båter kan tilfredsstille det meste. En del båter vil utelukke seg pga kombinasjonen av kravet til alder/pris, men det trenger jo ikke være svensk håndverk for å få en ålreit båt. Dere ville nok slitt litt med å finne en dyr svenske med tre kabiner i aktuell størrelse (HR må du opp i 48 centercockpit-føtter før slikt tilbys), men når de uansett har priset seg ut av diskusjonen er saken grei. Brøkdelsrigg med rullemast og relativt lite forseil er ganske normalt, så det bør ikke være alt for vanskelig å få riggønsket oppfylt. Noen tanker det er verdt å ha tenkt før en kjøper båt for å reise langt: hvor det er plass til å montere alt utstyret du kommer til å måtte dra ombord? Mat til noen måneder, dykkerutstyr, watermaker, batterier, solcellepaneler, dieselaggregat, vinkelsliper, et ekstra bryterpanel eller to ... finnes det køyer ombord som duger i mye sjø? kunne du tenke deg å bo i den over noen år? Det er viktig å unngå brakkesyke. er utstyr av det noenlunde kurante slaget? Går det an å få tak i deler og hjelp? center-cockpit eller tradisjonelt design? Mistenker at CC utgår i dette tilfellet – men de fleste seiler rundt med cockpit helt bak. finnes det et bad i nærheten av nedgangen? Formodentlig er svaret klart ja i dette tilfellet; ikke alt vær er egnet for toalett helt foran. Med litt flaks er badet lite nok til at du klarer å finne en vegg å holde deg fast i. er storskjøtet lagt opp så du klarer å finne en god bimini-løsning? kan du seile båten alene på nattevakt uten å forlate cockpit? er det en kurant mengde lett tilgjengelig lagringsplass i nærheten av bysse? Også små båter som min har mer enn nok plass til mat, men det er kjedelig å måtte demontere sofaen hver gang vi skal ha noe litt mer spennende enn en boks tomatbønner. er det greie muligheter for lufting? Sikkert mye annet som kunne vært nevnt også, men det er en start. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 7.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Gode spm Euklid og de fleste har vi heldigvis på radaren. Nei, det er nok ikke denne som blir turbåten, men neste. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Gratulerer med en god beslutning, måtte seilerlivet falle i smak, Hva med noe slikt? http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=69364370 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
TICORA Svart 8.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Jepp Framtia den er på radaren. Vært i kontakt med de og den er innafor. Må bare få solgt Bavaria'n først. Kan hende den blir solgt før det dessverre.. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Som du ser har den klassisk storseil, jeg anbefaler deg absolutt å satse på det fremfor rullestor. Det er heller ingen grunn til å gå for selvslående fokk, så lenge det er en båt som er satt opp med en kryssfokk som standard (det er få båter i denne størrelsen som nå leveres med en stor genoa. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Erik Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Gikk samme vei for noen år siden, har ikke angret ett sekund. Eneste anger må være at jeg ikke gikk for seilbåt før... Jeg endte opp med en Hanse, mye pga selvslående fokk men likevel bra seilegenskaper. Som aleneseiler de første årene så var det en veldig kjekk ting. Dog er jeg ikke så glad i mange av designvalgene Hanse har gjort i nyere tid, så selv om jeg er veldig glad i 312 2004 modellen min, så er neppe neste båt en Hanse. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Frissy Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Velkommen i klubben.... og da mener jeg at vi er helt i samme klubb. Vi solgte motorbåten vår i høst og går bare og gleder oss til utvalget på finn blir noe større. Vi er på utkikk etter 35 fot, ish da dette blir greit for vår del og ikke minst båtplassen. Så litt mindre enn det du har sett for deg, men ønsker 3 lugarer så det er godt med penger på bok og pågangsmot. Isen og snøen forsvinner jo nå så dette blir bra. Holder selv til inne i Asker og vi ser frem til å gjøre noe vi ikke kan. Kanskje vi sees på seilkurs? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Her er en tråd med masse om konvertering fra motor- til seilbåt En annen tråd: Gode råd om seiling Boka Seil og riggtrim kan absolutt anbefales Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Jeg gikk fra 35 fots cruser til 40 fots seilbåt for en del år siden og angret aldri på det. Men det er en del tin med de fleste seilbåter som jeg ikke likte. Blant annet opphold i kjelleren. Og det å måtte stå ute når det er skikkelig kalt og surt. Men nå skal jeg ha ny seilbåt og da vil jeg eliminere de ulempene den forrige hadde og da blir det en slik. http://www.nordship.dk/en/642 For øvrig glem rullestorseil det er noe drit. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Bårdp, du bør sjekke ut den Luffe 43DS som ligger på finn, det er en svært bra seilbåt. Drømmebåten min for noen år siden, men skiftet senere mening. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bårdp Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 (redigert) Joda Luffe 43DS er sikkert bra den. Men Nordshop 43 DS er en fot breiere og langt mer "DS". Redigert 8.Februar.2016 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Med det budsjettet du nevner er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde brukt de pengene til hvis jeg skulle kjøpt båt idag og hadde fått plass i båthavnen. Den er riktignok eldre enn det du ønsker, men den kan godt være nesten som ny,bortsett fra dekket. Det slites jo. Du må regne med å skifte det når båten er 40 år gammel. Resten er "evigvarende" hvis du tar godt vare på båten. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=70308238 Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.