Jump to content

Fra motorbåt til seilbåt, avgjørelsen er tatt.

TICORA

Recommended Posts

blir vel litt sidespor dette siden en Nordship 43 sikkert koster 3x budsjettrammen til trådstarter :-). Men når vi først er inne på Luffe og Nordship så må det jo anmerkes at det er båter med relativt mange nivå innvendig, og trang cockpit. Selv vil jeg slå et slag for den type cockpit som det er på min båt, med doble ratt og et telt som man lett kan gå rundt på utsiden når båten er tildekket. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Tenk gjennom om det skal være sentercockpit eller "vanlig" cockpit. Båtene med sentercockpit er noe dyrere, men har ofte en flott akterkabin som oppleves som et ekstra rom. 

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Sentercockpit med akterkabin er fine greier – og de fleste båter som er laget slik er i seg selv kvalitetsbåter – men jeg tror det fort kan bli vanskelig å finne varianter innenfor spesifisert pris og størrelse som er oppsatt med tre kabiner. I det hele tatt tror jeg de fleste moderne båter vil kunne tilfredsstille de kravene som er stilt ganske enkelt, sånn bortsett fra diverse dyre båter fra skandinaviske småverft.

Forsøker ikke å mene at det er noe galt med dyrt og skandinavisk – den dagen jeg bytter ut min lille danske blir det nok en 15-30 fot større svenske som står øverst på lista – men jeg klarer ikke se annet enn at det er feil valg med de kravene som er stilt her.

Det litt større spørsmålet er kanskje om det er rett strategi å kjøpe en båt nå som en ikke planlegger å dra på langtur med – for da ville skandinavisk håndverk kanskje bli mer aktuelt – men det blir en helt annen greie.

To båter står frem som aktuelle nå:

1. Jeanneu Sun Odyssey 409 (Går rett inn på nåværende båtplass)

2. Jeanneu Sun Odyssey 439 (Passer oss bedre plassmessig men må leie båtplass ute av hjemmehavna i starten)

3. Beneteau Oceanis 41.1 (Går rett inn på nåværende båtplass)

Samtidig er det liten interesse for motorbåten for tiden men håper på bedre respons etter hvert som temperaturen stiger.

Synspunkt på båtene?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...