Jump to content

Fra motorbåt til seilbåt, avgjørelsen er tatt.

TICORA

Recommended Posts

Hva med denne..?

http://m.finn.no/63690507

Står i annonsen at det er en av fjordens vakreste 42 fotere. Hvis jeg skulle beskrive den hadde det heller blitt en av fjordens styggeste. Alt for praktisk til å være pen, høy hytte, høyere cockpit, cocpittelt. Praktisk ja, vakker nei. Blir litt som å si at en kassebil er penere enn en sportsbil. Om det er en god båt skal jeg ikke mene noe om (har ikke seilt den), reagerer bare på annonsen.

• 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

En passende båt er funnet, og det er bevegelse i salget av motorbåten. Mye kan skje i løpet av et par uker, men... Båten vi ser på er ikke registrert i båtregisteret og vi trenger å få det gjort. Hvordan går en frem når en ikke kjøper av forhandler?

Det kan være en nokså omstendelig prosess, som du vil finne mange beskrivelser av her på forumet.

Vi gjorde dette selv ved kjøp, og det er ganske greit om det ikke har vært for mange eiere, og båten er importert av forhandler i Norge.

En passende båt er funnet, og det er bevegelse i salget av motorbåten. Mye kan skje i løpet av et par uker, men... Båten vi ser på er ikke registrert i båtregisteret og vi trenger å få det gjort. Hvordan går en frem når en ikke kjøper av forhandler?

Da er det egentlig bare å kjøpe den. Passe på å ha båtplass kanskje? Det er ikke noe krav til registrering og så videre. Det man skal passe på - enten man kjøper av forhandler eller privatperson - er at båten enten IKKE er registrert i Skipsregistret, dvs. noe regnr/kallesignal er ikke inngravert i skroget noe sted, og man får intet treff når man søker opp skrog-nummer (HIN?, husker ikke hva det heter i farta), eller- man finner båten i registret med selger registrert som eier og ingen heftelser. I det siste tilfellet må man da omregistrere den. Dette fordi båter registrert i Skipsregistret kan belånes, og man ønsker ikke å kjøpe båt med gjeld, eller at tidligere eier belåner den etter overtagelse (noe det jo er anledning til om man ikke registrerer eierskifte).

Da er det egentlig bare å kjøpe den. Passe på å ha båtplass kanskje? Det er ikke noe krav til registrering og så videre. Det man skal passe på - enten man kjøper av forhandler eller privatperson - er at båten enten IKKE er registrert i Skipsregistret, dvs. noe regnr/kallesignal er ikke inngravert i skroget noe sted, og man får intet treff når man søker opp skrog-nummer (HIN?, husker ikke hva det heter i farta), eller- man finner båten i registret med selger registrert som eier og ingen heftelser. I det siste tilfellet må man da omregistrere den. Dette fordi båter registrert i Skipsregistret kan belånes, og man ønsker ikke å kjøpe båt med gjeld, eller at tidligere eier belåner den etter overtagelse (noe det jo er anledning til om man ikke registrerer eierskifte).

Amen til dette!! 

Fritidsbåtregisteret er et frivillig register. I en del båtforeninger har styre og årsmøte bestemt at de krever at båter skal være registrert her. Dette mener jeg undergraver at registreringen er frivillig. Mange kan ha gode grunner til IKKE å registrere båten, feks vanskelig personlig økonomi. Namsmannen vil jo ellers glatt finne frem til båten og ta beslag i denne. 

Skipsregisteret er i praksis et panteregister for låneopptak. Noen annen grunn til å registrere båten her ser jeg ikke, med mindre man skal på jordomseiling eller av andre grunner trenger eierskapsdokumentasjon på båten utenlands.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Her er noen nyttige lenker for deg:

https://www.sjofartsdir.no/registrering/nyregistrering/nyregistrering-fritid/nyregistrering-nor-innforsel-7-24-meter/ 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/veien-til-skipsregisteret

Som Siglo sier, du har en jobb foran deg. Risikoen er om du greier å fylle alle kravene? Anbefaler at penger ikke skifter eier før registrering er i orden.

Ble selv sterkt anbefalt å finne en ferdig registrert båt hvis jeg ville ha pant i båten..

Guest Avmønstret#

Mange kan ha gode grunner til IKKE å registrere båten, feks vanskelig personlig økonomi. Namsmannen vil jo ellers glatt finne frem til båten og ta beslag i denne. 

Uten å dra det videre så er det den dårligste grunnen jeg har hørt. En vil unngå å betale gjelda si men gjerne bruke pengene på båt i stedet.... :-/

Uten å gå inn på moralen i å la kreditorene seile sin egen sjø mens en selv er på sjøen: når konteksten er kjøp av bruktbåt ville jeg vært mer enn en smule skeptisk til å kjøpe av en selger som unngår å registrere båten for å unngå at den blir beslaglagt. I mange tilfeller kan det være et ganske godt tegn at forholdvis dyre båter ikke er registrert i NOR – om forrige eier hadde økonomi til å ikke belåne båten hadde han formodentlig også råd til å gjøre det nødvendige vedlikeholdet.

Amen til dette!! 

Fritidsbåtregisteret er et frivillig register. I en del båtforeninger har styre og årsmøte bestemt at de krever at båter skal være registrert her. Dette mener jeg undergraver at registreringen er frivillig. Mange kan ha gode grunner til IKKE å registrere båten, feks vanskelig personlig økonomi. Namsmannen vil jo ellers glatt finne frem til båten og ta beslag i denne. 

Skipsregisteret er i praksis et panteregister for låneopptak. Noen annen grunn til å registrere båten her ser jeg ikke, med mindre man skal på jordomseiling eller av andre grunner trenger eierskapsdokumentasjon på båten utenlands.

Fritidsbåtregisteret er et frivillig register og ble i lang tid betjent av 5 personer. Nå har RS tatt over og har 14 ansatte på saken.

De har da også innført en "Avgift" for å stå i dette frivillige registeret og drar inn noe slik som 26 mill i året på dette registeret.

Når du står i dette registeret får du et klistremerke å merke båten med og et båtkort. (Dette klistremerket er ikke veeeldig vanskelig å fjerne)

Er båten registrert i NOR, er det gravert inn et kjennetegn med store tall og bokstaver på dertil egnet sted. (Typisk i kjølsvinet i seilbåter og motorrommet i motorbåter)

Det er litt jobb å få båten registrert i NOR (Norsk Ordinært Skipsregister), men det er har såpass tyngde at du kan belåne båten ved anskaffelse med sikkerhet i båten.

At noen båtforeninger krever medlemsskap i fritidsbåtregisteret og ikke godkjenner NOR-registrerte båter har jeg enda til gode å høre om.

Hos oss må man oppgi forsikringspolisenummer for å få tildelt plass. Hvor båten er registrert er ikke spesifisert.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Fritidsbåtregisteret er et frivillig register og ble i lang tid betjent av 5 personer. Nå har RS tatt over og har 14 ansatte på saken.

De har da også innført en "Avgift" for å stå i dette frivillige registeret og drar inn noe slik som 26 mill i året på dette registeret.

Når du står i dette registeret får du et klistremerke å merke båten med og et båtkort. (Dette klistremerket er ikke veeeldig vanskelig å fjerne)

Er båten registrert i NOR, er det gravert inn et kjennetegn med store tall og bokstaver på dertil egnet sted. (Typisk i kjølsvinet i seilbåter og motorrommet i motorbåter)

Det er litt jobb å få båten registrert i NOR (Norsk Ordinært Skipsregister), men det er har såpass tyngde at du kan belåne båten ved anskaffelse med sikkerhet i båten.

At noen båtforeninger krever medlemsskap i fritidsbåtregisteret og ikke godkjenner NOR-registrerte båter har jeg enda til gode å høre om.

Hos oss må man oppgi forsikringspolisenummer for å få tildelt plass. Hvor båten er registrert er ikke spesifisert.

RSL

Betyr det også at så lenge båten er NOR-registrert så trenger man ikke være i småbåtregisteret også? Kan man da fortsatt være totalmedlem i RS?

Guest Avmønstret#

Betyr det også at så lenge båten er NOR-registrert så trenger man ikke være i småbåtregisteret også? Kan man da fortsatt være totalmedlem i RS?

Man må da vel ikke være i småbatregistereret for å være totalmedlem i RS? Det vil jo være en veldig rar kobling. Godt spørsmål syns jeg. 

Gir jo ingen mening for Nor-registrert båt å stå i småbåtregisteret, heller tvert i mot, det vil bare være forvirrende om en registerer båten i et dårligere register når den er Nor- registrert. 

Uten å dra det videre så er det den dårligste grunnen jeg har hørt. En vil unngå å betale gjelda si men gjerne bruke pengene på båt i stedet.... :-/

Det er opp til deg om du vil drive nedlatende moralisering. Men sett at noen har eid en rimelig båt i alle år, familiens øyensten. Lagt ned hundrevis av timer på den. Så får han økonomiske vanskeligheter. Det sitter langt inne å selge, så det drøyer. Alt annet prøves først. Men Namsmannen er kjapp, og båten spores opp og blir hentet. Overlatt til et auksjonshus, og solgt til spottpris minus noen vannvittige gebyrer og fortjeneste til den som fikk salgsoppdraget. Inndekning til gjelda blir en liten brøkdel av reell salgsverdi. Alt fordi båten stod i Småbåtregisteret frivillig, og forsikret i eiers navn. Gidder du virkelig å tråkke nedover ved å moralisere på vegne av en kreditor? What ever...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...