pacuare Svart 19.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2016 Hva med denne..? http://m.finn.no/63690507 Står i annonsen at det er en av fjordens vakreste 42 fotere. Hvis jeg skulle beskrive den hadde det heller blitt en av fjordens styggeste. Alt for praktisk til å være pen, høy hytte, høyere cockpit, cocpittelt. Praktisk ja, vakker nei. Blir litt som å si at en kassebil er penere enn en sportsbil. Om det er en god båt skal jeg ikke mene noe om (har ikke seilt den), reagerer bare på annonsen. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 (redigert) sett denne?: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=71233790&fks=71233790 Redigert 29.Februar.2016 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
TICORA Svart 29.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Jepp settbog sikla på. Dessverre en 2 kabiner versjon. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Hva med denne..? http://m.finn.no/63690507 Ukjent merke for meg, men jeg liker det jeg ser.. Yanmar motor er jo et pluss. Nærmere 300 000,- i året bare i verditap... Ikke billig med båt... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Artekno Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Jeg vil anbefale å unngå rullestorseil. Lazy Jacks er sikrere og like enkelt, og du får et fullgodt storseil med mye bedre egenskaper. Tips nr 2 er, finn en båt med blykjøl. Igjen bedre seilegenskaper, og mye sikrere ved grunnstøting. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
TICORA Svart 28.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 En passende båt er funnet, og det er bevegelse i salget av motorbåten. Mye kan skje i løpet av et par uker, men... Båten vi ser på er ikke registrert i båtregisteret og vi trenger å få det gjort. Hvordan går en frem når en ikke kjøper av forhandler? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 28.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 Småbåtregisteret? I tilfelle er det kjøpskontrakter som trengs, husker ikke i farten akkurat hvor langt tilbake i tid du trenger dokumentasjon. Helt kurant prosess, og Småbåtregisteret er hjelpsomme. Skal du registrere båten i skipsregisteret er kravene ganske mye høyere. Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 28.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 En passende båt er funnet, og det er bevegelse i salget av motorbåten. Mye kan skje i løpet av et par uker, men... Båten vi ser på er ikke registrert i båtregisteret og vi trenger å få det gjort. Hvordan går en frem når en ikke kjøper av forhandler? Det kan være en nokså omstendelig prosess, som du vil finne mange beskrivelser av her på forumet. Vi gjorde dette selv ved kjøp, og det er ganske greit om det ikke har vært for mange eiere, og båten er importert av forhandler i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 28.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 Får du oppgradert plassen i samme havn, eller må du finne ny havn? Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 28.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 Sjekket på sjofartsdir.no og det ser litt omstendelig ut. Jotto: velger båt sim går inn på samme plassen. Blir ikke kvitt oss så lett:-) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 En passende båt er funnet, og det er bevegelse i salget av motorbåten. Mye kan skje i løpet av et par uker, men... Båten vi ser på er ikke registrert i båtregisteret og vi trenger å få det gjort. Hvordan går en frem når en ikke kjøper av forhandler? Da er det egentlig bare å kjøpe den. Passe på å ha båtplass kanskje? Det er ikke noe krav til registrering og så videre. Det man skal passe på - enten man kjøper av forhandler eller privatperson - er at båten enten IKKE er registrert i Skipsregistret, dvs. noe regnr/kallesignal er ikke inngravert i skroget noe sted, og man får intet treff når man søker opp skrog-nummer (HIN?, husker ikke hva det heter i farta), eller- man finner båten i registret med selger registrert som eier og ingen heftelser. I det siste tilfellet må man da omregistrere den. Dette fordi båter registrert i Skipsregistret kan belånes, og man ønsker ikke å kjøpe båt med gjeld, eller at tidligere eier belåner den etter overtagelse (noe det jo er anledning til om man ikke registrerer eierskifte). Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Da er det egentlig bare å kjøpe den. Passe på å ha båtplass kanskje? Det er ikke noe krav til registrering og så videre. Det man skal passe på - enten man kjøper av forhandler eller privatperson - er at båten enten IKKE er registrert i Skipsregistret, dvs. noe regnr/kallesignal er ikke inngravert i skroget noe sted, og man får intet treff når man søker opp skrog-nummer (HIN?, husker ikke hva det heter i farta), eller- man finner båten i registret med selger registrert som eier og ingen heftelser. I det siste tilfellet må man da omregistrere den. Dette fordi båter registrert i Skipsregistret kan belånes, og man ønsker ikke å kjøpe båt med gjeld, eller at tidligere eier belåner den etter overtagelse (noe det jo er anledning til om man ikke registrerer eierskifte). Amen til dette!! Fritidsbåtregisteret er et frivillig register. I en del båtforeninger har styre og årsmøte bestemt at de krever at båter skal være registrert her. Dette mener jeg undergraver at registreringen er frivillig. Mange kan ha gode grunner til IKKE å registrere båten, feks vanskelig personlig økonomi. Namsmannen vil jo ellers glatt finne frem til båten og ta beslag i denne. Skipsregisteret er i praksis et panteregister for låneopptak. Noen annen grunn til å registrere båten her ser jeg ikke, med mindre man skal på jordomseiling eller av andre grunner trenger eierskapsdokumentasjon på båten utenlands. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
TICORA Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Saken er vel den at jeg trenger å registrere den for å få litt hjlelp av banken. Sitér dette innlegget Link to post
Siglo Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Er det skipsregisteret du skal inn i har du litt jobb foran deg. Du trenger dokumentasjon for alle eierskifter, helt tilbake til verftet. Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Sjøfare Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Her er noen nyttige lenker for deg: https://www.sjofartsdir.no/registrering/nyregistrering/nyregistrering-fritid/nyregistrering-nor-innforsel-7-24-meter/ http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/veien-til-skipsregisteret Som Siglo sier, du har en jobb foran deg. Risikoen er om du greier å fylle alle kravene? Anbefaler at penger ikke skifter eier før registrering er i orden. Ble selv sterkt anbefalt å finne en ferdig registrert båt hvis jeg ville ha pant i båten.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Mange kan ha gode grunner til IKKE å registrere båten, feks vanskelig personlig økonomi. Namsmannen vil jo ellers glatt finne frem til båten og ta beslag i denne. Uten å dra det videre så er det den dårligste grunnen jeg har hørt. En vil unngå å betale gjelda si men gjerne bruke pengene på båt i stedet.... :-/ Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Uten å gå inn på moralen i å la kreditorene seile sin egen sjø mens en selv er på sjøen: når konteksten er kjøp av bruktbåt ville jeg vært mer enn en smule skeptisk til å kjøpe av en selger som unngår å registrere båten for å unngå at den blir beslaglagt. I mange tilfeller kan det være et ganske godt tegn at forholdvis dyre båter ikke er registrert i NOR – om forrige eier hadde økonomi til å ikke belåne båten hadde han formodentlig også råd til å gjøre det nødvendige vedlikeholdet. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Amen til dette!! Fritidsbåtregisteret er et frivillig register. I en del båtforeninger har styre og årsmøte bestemt at de krever at båter skal være registrert her. Dette mener jeg undergraver at registreringen er frivillig. Mange kan ha gode grunner til IKKE å registrere båten, feks vanskelig personlig økonomi. Namsmannen vil jo ellers glatt finne frem til båten og ta beslag i denne. Skipsregisteret er i praksis et panteregister for låneopptak. Noen annen grunn til å registrere båten her ser jeg ikke, med mindre man skal på jordomseiling eller av andre grunner trenger eierskapsdokumentasjon på båten utenlands. Fritidsbåtregisteret er et frivillig register og ble i lang tid betjent av 5 personer. Nå har RS tatt over og har 14 ansatte på saken. De har da også innført en "Avgift" for å stå i dette frivillige registeret og drar inn noe slik som 26 mill i året på dette registeret. Når du står i dette registeret får du et klistremerke å merke båten med og et båtkort. (Dette klistremerket er ikke veeeldig vanskelig å fjerne) Er båten registrert i NOR, er det gravert inn et kjennetegn med store tall og bokstaver på dertil egnet sted. (Typisk i kjølsvinet i seilbåter og motorrommet i motorbåter) Det er litt jobb å få båten registrert i NOR (Norsk Ordinært Skipsregister), men det er har såpass tyngde at du kan belåne båten ved anskaffelse med sikkerhet i båten. At noen båtforeninger krever medlemsskap i fritidsbåtregisteret og ikke godkjenner NOR-registrerte båter har jeg enda til gode å høre om. Hos oss må man oppgi forsikringspolisenummer for å få tildelt plass. Hvor båten er registrert er ikke spesifisert. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bigmac Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Fritidsbåtregisteret er et frivillig register og ble i lang tid betjent av 5 personer. Nå har RS tatt over og har 14 ansatte på saken. De har da også innført en "Avgift" for å stå i dette frivillige registeret og drar inn noe slik som 26 mill i året på dette registeret. Når du står i dette registeret får du et klistremerke å merke båten med og et båtkort. (Dette klistremerket er ikke veeeldig vanskelig å fjerne) Er båten registrert i NOR, er det gravert inn et kjennetegn med store tall og bokstaver på dertil egnet sted. (Typisk i kjølsvinet i seilbåter og motorrommet i motorbåter) Det er litt jobb å få båten registrert i NOR (Norsk Ordinært Skipsregister), men det er har såpass tyngde at du kan belåne båten ved anskaffelse med sikkerhet i båten. At noen båtforeninger krever medlemsskap i fritidsbåtregisteret og ikke godkjenner NOR-registrerte båter har jeg enda til gode å høre om. Hos oss må man oppgi forsikringspolisenummer for å få tildelt plass. Hvor båten er registrert er ikke spesifisert. RSL Betyr det også at så lenge båten er NOR-registrert så trenger man ikke være i småbåtregisteret også? Kan man da fortsatt være totalmedlem i RS? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Betyr det også at så lenge båten er NOR-registrert så trenger man ikke være i småbåtregisteret også? Kan man da fortsatt være totalmedlem i RS? Man må da vel ikke være i småbatregistereret for å være totalmedlem i RS? Det vil jo være en veldig rar kobling. Godt spørsmål syns jeg. Gir jo ingen mening for Nor-registrert båt å stå i småbåtregisteret, heller tvert i mot, det vil bare være forvirrende om en registerer båten i et dårligere register når den er Nor- registrert. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Hulda er reg. i NOR/NIS. Totalmedem i Redningsselskapet og ikke registrert i småbåtregisteret. Redningsselskapet prøvde seg på en spansk en, men fikk valget enten å kutte den koblingen eller å miste en kunde over til svenske sjøredningen. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Uten å dra det videre så er det den dårligste grunnen jeg har hørt. En vil unngå å betale gjelda si men gjerne bruke pengene på båt i stedet.... :-/ Det er opp til deg om du vil drive nedlatende moralisering. Men sett at noen har eid en rimelig båt i alle år, familiens øyensten. Lagt ned hundrevis av timer på den. Så får han økonomiske vanskeligheter. Det sitter langt inne å selge, så det drøyer. Alt annet prøves først. Men Namsmannen er kjapp, og båten spores opp og blir hentet. Overlatt til et auksjonshus, og solgt til spottpris minus noen vannvittige gebyrer og fortjeneste til den som fikk salgsoppdraget. Inndekning til gjelda blir en liten brøkdel av reell salgsverdi. Alt fordi båten stod i Småbåtregisteret frivillig, og forsikret i eiers navn. Gidder du virkelig å tråkke nedover ved å moralisere på vegne av en kreditor? What ever... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
TICORA Svart 30.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Hva er den praktiske forskjellen på bly og jernkjøl? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 (redigert) Fordeler. Bly er tyngre, 11300 kg per kubikk mot 7300 kg/kubikk. Båten tåler mer seil. Bly er nesten vedlikeholdfritt. Ingen rust som renner. Blykjølen demper sammenstøtet skulle du finne moder fjell. Ulemper. Blykjølen er dyrere. Redigert 30.Mars.2016 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Og en ting til: En jernkjøl (som ikke er bakt inn i skroget) vil ruste og kunne sprenge mellom kjøl og skrog. Det gjør ikke en blykjøl. Jeg ville nok foretrukket en blykjøl, om jeg hadde valget. Men det er ikke den helt store greia. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.