Jump to content

Fra motorbåt til seilbåt, avgjørelsen er tatt.

TICORA

Recommended Posts

Hadde blykjøl på Vision 44= 0 arbeide. stoffing

Jernkjøl Cruiser 42= pusse rust, la på epoxy rundt og stoffet. Mye jobb.

Stort sett er jernkjøl festet i båt med større anleggsområde en blykjøl som gjerne er en smal kjøl med torpedo i bunn.

Smeller mindre når du går på grunn med blykjøl.

Skal tillegges at jeg ikke har vært på grunn. Og således ikke tenkt til det heller :lol:

Vi sees!

Guest Avmønstret#

Men Namsmannen er kjapp, og båten spores opp og blir hentet. Overlatt til et auksjonshus, og solgt til spottpris minus noen vannvittige gebyrer og fortjeneste til den som fikk salgsoppdraget. Inndekning til gjelda blir en liten brøkdel av reell salgsverdi. Alt fordi båten stod i Småbåtregisteret frivillig, og forsikret i eiers navn.

Nei, alt fordi eier ikke har håndtert gjelda selv og har latt det gå alt for langt. Alt fordi eier selv ikke har solgt båten til det man måtte mene er riktig pris før det er for seint. Det er sent ut gud vet hvor mange varsel før namsmannen står på døra, dette er ikke noe som skjer plutselig. Namsmannen sniker ikke rundt som en røver om natta og beslaglegger. 

Og hva med kreditor som indirekte skal betale for båten og båtholdet? Har ikke kreditor et liv, en jobb, en inntekt som skal ivaretas? Kanskje noen i bedriften som ikke fikk betalt mistet jobben og måtte selge båten/hytta si. Kanskje hele bedriften gikk konk, skal ikke mye til før småbedrifter går under. Så da skal det offentlige betale ut dagpenger til de som hadde en ærlig jobb fordi kunden ikke gadd å gjøre opp for seg. Og enda bedre, når den som skylder "gir opp", kommer og krever sosialpenger og gjeldsordning, da skal det offentlige gjøre opp regninga der også. 

Nei vet du hva, man skal betjene gjelda si, også om det betyr at båten/hytta/whatever må selges. Det er da ikke moralisering engang. Når ble det moralisering å si at en må gjøre opp det man skylder?

Veldig OT, dette, beklager men når jeg leser noe så irriterende så må jeg gi svar. Skal ikke besudle tråden mer om dette. 

---------

Hadde også blykjøl på forrige båt, absolutt et stort pluss. Skal også ha i bakhodet at blykjøl, som tar av mye krefter om man dunker på, kan være en stor fordel når man kjøper en eldre båt da det reduserer sjansene for strukturelle skader pga tidligere grunnstøtinger. 

Guest Avmønstret#

Hei,

Veldig mange som mener at det gir mindre skader med blykjøl. Snakket med en som jobber på Grimsen, som var verksted for Lunde Båt angående dette.

Han mente det var motsatt, med større skader med blykjøl. Grunnen var at det som oftest er mye mindre anleggsflate mot skroget med blykjøl kontra jernkjøl.

Ja ulik konstruksjon vil utgjøre en forskjell. Men mindre anleggsflate er vel ikke gjengs?

Grunnen var at det som oftest er mye mindre anleggsflate mot skroget med blykjøl kontra jernkjøl.

Det er ikke noen 100% regel at blykjøl har mye mindre anleggsflate enn en jernkjøl. Da snakker vi i så fall om forskjell i kjøldesign (finne kontra mer tradisjonell), ikke materialvalget i kjølen. Det er endel båtmodeller hvor man kan velge mellom bly- eller jernkjøl, og da er neppe innfesting og anleggsflate annerledes, da det ville krevet forskjeller i båtens "indre struktur" (plassering av kjølbolter osv). Det er billigere å produsere ett skrog med en gitt anleggsflate mot kjølen, og så variere kjølmaterialet etter kundens ønske med dette ene skroget.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Men er problemet kjølen og dennes energiabsorpsjon under deformasjon eller styrken til skroget, og bonding til en evt. innerliner, egentlig problemet?

Tror det siste er vel så viktig som det første.

La meg si det på en annen måte. Hvis produsenten har valgt å koste på blykjøl, er det da sannsynlig at de har slurvet med bunnstokkene??

Selvsagt har du helt rett i at bunnens konstruksjon betyr mye. Men selv lettere grunnstøt med stålkjøl sender store krefter rett opp i innfestning. Blyet absorberer svært mye, og belastning på innfestning blir desto mindre.

I TILLEGG kommer altså seilegenskapene. Pluss, pluss ;-)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Nei, alt fordi eier ikke har håndtert gjelda selv og har latt det gå alt for langt. Alt fordi eier selv ikke har solgt båten til det man måtte mene er riktig pris før det er for seint. Det er sent ut gud vet hvor mange varsel før namsmannen står på døra, dette er ikke noe som skjer plutselig. Namsmannen sniker ikke rundt som en røver om natta og beslaglegger.

Og hva med kreditor som indirekte skal betale for båten og båtholdet? Har ikke kreditor et liv, en jobb, en inntekt som skal ivaretas? Kanskje noen i bedriften som ikke fikk betalt mistet jobben og måtte selge båten/hytta si. Kanskje hele bedriften gikk konk, skal ikke mye til før småbedrifter går under. Så da skal det offentlige betale ut dagpenger til de som hadde en ærlig jobb fordi kunden ikke gadd å gjøre opp for seg. Og enda bedre, når den som skylder "gir opp", kommer og krever sosialpenger og gjeldsordning, da skal det offentlige gjøre opp regninga der også.

Nei vet du hva, man skal betjene gjelda si, også om det betyr at båten/hytta/whatever må selges. Det er da ikke moralisering engang. Når ble det moralisering å si at en må gjøre opp det man skylder?

Veldig OT, dette, beklager men når jeg leser noe så irriterende så må jeg gi svar. Skal ikke besudle tråden mer om dette.

---------

Du skriver som en Höiremand... En indignert og gammel Höiremand, som har jobbet hele sitt liv innen bank og finans...

Selv tilhører du altså den øvre middelklasse, som kan prioritere midler til en diger og luksuriøs båt. Fint for deg, men ikke alle er like heldige livet gjennom. Og du sparker og spytter nedover.

Beslag og tvangssalg er stor industri, hvor den aller minste bekymring er hvor mye det blir igjen av de reelle verdier til dekning av debitors gjeld. En ganske usmakelig industri. Et av "hjelpemidlene" denne industrien har er nettopp slike registre over eiendeler og løsøre. Hva er Småbåtregistreret ellers godt for? Tyverisikring?? Nope... Registreringen er ikke verdt mer enn klistrelappen som sitter på båten. RIIITSJ, så er den borte... Opprinnelig funksjon den gangen politiet stod for det, var kun registrering av mulige skatteobjekter. Er det glemt??

Jeg er motstander av registeret fordi det ikke har noen funksjon. Folk lalles inn i troen på at det er viktig å registrere båten, men det har virkelig ingen som helst betydning. Annet enn der hvor altså ymse båtforeninger "krever" det...

-nå blir vel dette med blykjøl en avsporing, som heller fortener å bli tatt opp i egen tråd...

Men en blykjøl vil absorbere mye av kreftene i det seige, myke metallet. Blykjølen vil få noe deformasjon i treffpunktet, og vil her ta opp enorme krefter, i nettopp deformasjonen i treffpunktet. Mindre energi vil forplante seg videre opp i skroget. Deformert bly rettes lett med en tasp, fil og epoxy.

Men båten vil nok likevel bevege seg noe ala jernkjølbåt.

Slå med en hammer på et stykke jern...hammeren spretter opp. Så slår du med hammeren på et tilsvarende stykke bly...

Guest Avmønstret#

Du skriver som en

La oss heller lage en tråd på OT. Men vi må ikke krangle, eller potensielt krangle, eller på andre måter yppe til strid og holde oss saklige til det praktiske rundt temaet uten å komme innom svartelista som gjelder. Kjenner at det ikke blir enkelt å drøfte dette da men vi kan jo prøve fremfor å ødelegge tråden her. 

Takk for det :-)

Det finnes jo båter som seiler svært godt til tross for jernkjøl, f.eks er vel First serien fra Beneteau utstyrt slik. Selv har jeg hatt begge deler, og skal aldri tilbake til stål igjen. Men prismessig kommer jern billigere ut, så det blir et spørsmål om hvor mye penger man vil legge i båten. Når det gjelder fordelene mhp grunnstøting, så tenker jeg at man bare skal unngå å gå på grunn... Det kan koste skjorta enten man har jern eller bly hengende under. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

La oss heller lage en tråd på OT. Men vi må ikke krangle, eller potensielt krangle, eller på andre måter yppe til strid og holde oss saklige til det praktiske rundt temaet uten å komme innom svartelista som gjelder. Kjenner at det ikke blir enkelt å drøfte dette da men vi kan jo prøve fremfor å ødelegge tråden her. 

Ikke uenig!  :-)

Poenget med mitt første innlegg var kun å få frem at det ikke bare er fordeler med å registrere båten i Småbåtregisteret. Faktisk ser jeg bare bakdeler. "Hvem som helst" kan jo gå inn og se hvem som eier (dyre...) båter, og i verste fall bruke dette verktøyet i organisert "kriminalitet". -Enten man nå mener Litauisk mafia, inkasso- og inndrivingsselskapene, eller Namsmannens lakeier.

Så hva vi egentlig trenger et slikt register for skjønner jeg ærlig talt ikke. At en båt er registert betyr kun at noen i det minste har sendt inn kopier av "kjøpekontrakter". Det garanterer ikke for at den IKKE er stjålet, eller på noen måte garanterer for eierforhold slik det er i dag. 

Og at en båt er registrert i Skipsregisteret betyr i de fleste tilfeller at det ER (eller har vært) heftelser på den. Fint lite annet i praksis mtp norske fritidsbåter til bruk i norske farvann. Utopien om billig finansiering med sikkerhet i båten gjelder i beste fall NYE båter, med en meget stor andel egenkapital. Å tro at man får låne på en gammel båt bare fordi den er registrert i Skipsregisteret er som å tro på at Jesus kommer i morgen. Det finner du fort ut at ikke stemmer.

Redigert av H-35 (see edit history)

Takk for det :-)

Når det gjelder fordelene mhp grunnstøting, så tenker jeg at man bare skal unngå å gå på grunn... Det kan koste skjorta enten man har jern eller bly hengende under. 

Det er hva jeg er inne på lenger opp i tråden. Man skal ikke bille seg inn at man kan leve godt i skjæringspunktet mellom jern- og blykjøl om man går på grunn. Stort sett ryker båten uansett. Det er ikke mange moderne seilere som tåler særlig grunnstøting, verken mot kjøl eller ror. Derfor er det helt andre kriterier som bør legges til grunn i valget.

Jeg har selv hatt tre båter med jernkjøl. Den første skar vi opp til skrot da båten var omtrent 80 år gammel. En seilskøyte overtok begeistret jernkjølen, boret inn nye bolter og monterte den. Det var fremdeles et tonn eller så jern igjen. Neste båten hadde jernkjøl, uproblematisk på en trebåt det også. Hulda er helt bygget i jern, fullstendig uproblematisk. Kjølen er glatt og fin, finnes ikke et eneste gram rust. Bunnlinjen er hvordan man håndterer sakene, hvilke kunnskaper man har. Og hvilken evne man har til å ikke irritere seg grønn over detaljer som har null betydning.

Det er hva jeg er inne på lenger opp i tråden. Man skal ikke bille seg inn at man kan leve godt i skjæringspunktet mellom jern- og blykjøl om man går på grunn. Stort sett ryker båten uansett. Det er ikke mange moderne seilere som tåler særlig grunnstøting, verken mot kjøl eller ror. Derfor er det helt andre kriterier som bør legges til grunn i valget.

Jeg har selv hatt tre båter med jernkjøl. Den første skar vi opp til skrot da båten var omtrent 80 år gammel. En seilskøyte overtok begeistret jernkjølen, boret inn nye bolter og monterte den. Det var fremdeles et tonn eller så jern igjen. Neste båten hadde jernkjøl, uproblematisk på en trebåt det også. Hulda er helt bygget i jern, fullstendig uproblematisk. Kjølen er glatt og fin, finnes ikke et eneste gram rust. Bunnlinjen er hvordan man håndterer sakene, hvilke kunnskaper man har. Og hvilken evne man har til å ikke irritere seg grønn over detaljer som har null betydning.

Nå snakker  vi om nyere plastbåter med finnekjøl her. Alt annet blir irrelevant. Ja jøss, man er ikke risikofri med blykjøl! Men det er et VESENTLIG moment for å redusere skadeomfang ved lettere og middels grunnstøting, at kjølens materiale også er i stand til å absorbere krefter. En bulk i blykjølen hamres og plastes fin igjen på kort tid. Selve kjølen blir vel ikke vesentlig skadet, enten det er stål eller bly. Men jeg har selv dundret i fjell i 4 knop med blykjøl (Comfortina 32), og annet enn hakk i kjølen gikk det helt fint. Det smalt godt, men jeg er overbevist om at samme hendelse med lignende båt og stålkjøl ville gitt langt verre skader. 

Stålkjøl er og blir en billigløsning for produsenter (og kjøpere...) der helt andre "kvaliteter" verdsettes. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...