Jump to content

Fra motorbåt til seilbåt, avgjørelsen er tatt.

TICORA

Recommended Posts

Jepp, seilklær blir liggende i båten, støvler likeså,. Hansker er meget godt innspill. Har vester men ser seilere ofte har sånn med stropp i skrittet. Må kanskje oppgradere.

Vest med solid skrittstropp er et must hvis du faller ut av båten og vil bli heist opp i båten ved hjelp av vesten (man kan f.eks. huke et fall i bøylen til sikkerhetsstroppen og da den hjelpe til med å dra deg ombord). Skrittstropp er også påbudt i mange regattaer (deriblant Færdern).

Ikke minst hjelper skrittstroppen til så ikke vesten sklir over hodet ditt når du ligger i vannet.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Vest uten skrittstropp er uaktuelt å bruke... for min del. Spinlock sine vester er ikke så ille. Har en av toppvestene, men koster jo 2500 kr. Dog har den lårreimer/ dobbel skrittstropp, lys, sprayhood som du trekker over deg om du faller i sjøen og det er bølger etc, samt taukutterkniv.

Men går du for spinlock til 1400 kr, så er den bra og men mindre stæsj.

Ellers så er det helt i orden med skalljakker og slikt inntil videre. En enkel Goretex regnbukse er både vind og vanntett. Det blir fort kjølig å seile på kryss og sitte i skyggen av seilet.

Kjøp seilklær når det kommer på tilbud ved sesongslutt. Jeg kjøpte alt mitt fra Musto på 70%. Betalte da ca 3500 for bukse og jakke som ellers kosta over 10tusen.

Gmax på nett hadde nettopp musto støvler til 1000 kr som ellers koster 3000. Men de er utsolgt nå. -så det lønner seg å følge med på de store kjedene om hvem som har hva i sesongen, så handle på salg....

Ellers trenger du en kjekk bok om knuter og knop og litt utstyr for slikt :) det er veldig kjekk kveldskos :)

Litt utstyr for å fixe seil kan du sikkert få med fra Heitmann om de har.

Så må du jo bygge deg opp en liten verktøykasse :)

En god kikkert er viktig.

Dette blir supert, velkommen inn i seilerlivet.

Redningsvest med sele og karabinfeste

Redningsline på dekk. Brukes når du vandrer på dekk.

Lue

Redningsline er veldig viktig på havet, på kystseilas bruker vi ikke det. Ville likevel valgt vest med karabinfeste. Vest bruker vi også bare når foholdene tilsier det, men da ofte med sele.

Lue er veldig nyttig, kaldt på havet. Seilhansker har jeg brukt mye, men på turbåter er tauene så tykke at der trenger jeg det ikke.

Vann og vindtette klær er mer enn godt nok. Skal du stå ute en hel dag i regn og sjøsprøyt er de dyreste seilklærne best, under sprayhooden med autopilot fungerer en varmedress bedre.

Viktigste er å holde seg tørr og varm. Da funker det meste.

Guest Avmønstret#

Som Pacuare nevnte, en varmedress er veldig kjekt når det ikke er vått og fælt men kun kaldt. Og støvler så store at du kan kjøre to lag sokker, vanlig pluss ragg.

Varmedresser av simpel kvalitet er billig, men holder gjerne faktisk overraskende lenge om du ikke har de på absolutt hele tiden.

Du får også tak i helt ok flytedresser, evt flyte bukse (type høy med seler) og jakke relativt billig. Tror de ligger på rundt 1500,- og under tusenlappen på salg, for både bukse og jakke. Men dette er tøy for å sitte utkikk ved motorgange, ikke noe å seile aktivt i da det er tungt å bevege seg og klammhetsfaktoren fort kan bli høy. Men varmt er det. Flytebukse og jakke er helt klart mitt mest brukte plagg i ytterkantene av sesongen. 

Har også seiljakke (faktisk to, en tjukk og varm sak og en tynnere sak), men ofte så spiller kulda førstefiolin og da ender jeg med det varmeste jeg har, som er flytejakka og buksa. Frysing overgår alt annet når jeg må velge. 

---------

Ellers ting jeg kommer på... enkel og kjapp mat. Termos, drikke. Noe å pisse på om du går alene, solbriller og solkrem :-)

Men går du for spinlock til 1400 kr, så er den bra og men mindre stæsj.

Denne er behagelig i bruk som få, men har ikke krokfeste.

Har et agnostisk forhold til seiltøy. Synes ikke materialene er allverden bedre enn vanlige jakker til halve prisen, men store hetter, høy hals og noe i nærheten av en pakning rundt håndleddet har noe for seg når været er begredelig.

Ticora trenger antagelig ikke overlevelsesdrakter med det første.... 

Bundefjorden kan trå til med temmelig kraftig solgangsbris når finværet kommer, men det blir skjelden mye sjø her inne.

I den grad de skal veldig mye lengre i starten av karriæren som seilere, vil jeg tippe de ser an været. Motorbåtfolk er flinke til å sjekke slikt før avreise så de slipper å rydde på salongbordet. (Det er bare å lære seg å erte Ticora... De på gjeldsbrygga (nordhavna...) vil forsøke tyne deg så ofte de kan)

Utover det, så trenger du ny vimpel og en innmeldelse i OSF. Kom bortom svAda på plass 141 så fikser vi det.

Jeg regner også med å klare å overtale deg til å være med på en og annen tirsdagsregatta i tiden som kommer. Da lærer du masse uansett om du starter alene for deg selv, får med deg en av seilerne i havna eller om du blir med en annen båt ut. Vi starter kl. 18:00 når sesongen starter om ikke lenge... (Litt trøbbel i seilforeningen med mangel på formann akkurat nå, men vi håper å få det på plass snart)

Robert svAda

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Ticora trenger antagelig ikke overlevelsesdrakter med det første....

Bundefjorden kan trå til med temmelig kraftig solgangsbris når finværet kommer, men det blir skjelden mye sjø her inne.

I den grad de skal veldig mye lengre i starten av karriæren som seilere, vil jeg tippe de ser an været. Motorbåtfolk er flinke til å sjekke slikt før avreise så de slipper å rydde på salongbordet. (Det er bare å lære seg å erte Ticora... De på gjeldsbrygga (nordhavna...) vil forsøke tyne deg så ofte de kan)

Utover det, så trenger du ny vimpel og en innmeldelse i OSF. Kom bortom svAda på plass 141 så fikser vi det.

Jeg regner også med å klare å overtale deg til å være med på en og annen tirsdagsregatta i tiden som kommer. Da lærer du masse uansett om du starter alene for deg selv, får med deg en av seilerne i havna eller om du blir med en annen båt ut. Vi starter kl. 18:00 når sesongen starter om ikke lenge... (Litt trøbbel i seilforeningen med mangel på formann akkurat nå, men vi håper å få det på plass snart)

Robert svAda

Takk for gode råd. Stikker bortom ved første anledning. Tyn fra Bob er allerede mottatt:-)).

Takk for gode råd. Stikker bortom ved første anledning. Tyn fra Bob er allerede mottatt:-)).

Det er bare å tyne tilbake hehe...

Bob var lengre enn Nesoddtangen 2 ganger i fjor. En gang på Prinsesse-treff (Mon tro om alle kler seg i rosa og har tiara der) på borgen og en tur til Middagsbukta.

Nå har han to båter. Den ene er til salgs og den andre står på land og der skal han ha ut 2 V8'ere og 2 drev som skal overhales....

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

• 3 måneder senere...

Da er årets første sesong som seiler unnagjort. Båten er levert til Heitmann for ustilling på Båter i Sjøen og etterpå i hallen. Neste år seiler vi en 2014 modell Jeanneau SO 469:-).

Denne sesongen gikk usannsylig raskt og det er med stor glede jeg kan si vi nå regne ross som seilere. En bratt læringskurve, en god del feil har vi gjort men vi har nytt det å VÆRE på sjøen, snarere enn å kjøre for å komme frem enormt! Vi er blitt helfrelst og leser alt vi kommer over av litteratur om seileing og spesielt langturseiling. Vi har bestemt oss for å seile langtur, noe vi har tenkt på lenge, men bestemte oss for nå etter å ha fått bekreftet at vi kan seile. Når skal vi dra? Vel, siden vi har en "moderne familie" med alt det innebærer så er vi ikke sikre. Vi har dog satt ett seinest dato og det er 20.06.2025....da er minstemann ferdig på grunnskolen og alt blir litt lettere. Ambisjonen er å komme avgårde tidligere men en del skjær i sjøen må vi forsere da. Time will show!  Mye glede i å planlegge og ikke minst lese om andre. Vi har tenkt å melde oss som mannskap til andre som er på tur for en kortere periode for å å prøvd livet som langturseilere på forhånd!

Vi angrer ikke et sekund! Vi trivdes i motorbåt, men elsker å være i seilbåt. Det kan kalles et vellykket bytte!

Ja her kan vi bare rekke opp handa og si at vi er så enige med dere. Vi har gjennomført første sesong, men for oss er heldigvis ikke sesongen over ennå. Vi satser på en laaaaaang god høst og flere erfaringer utover. Båten har passet oss perfekt og må si at jeg kun kan si at det er en hake.... vi fikk kun en uke sammenhengende båtferie i år. Vi er alle enige om at neste år er det minimum 2 uker og helst mer. Båten har blitt brukt utrolig mye, og tanken med å "være "på sjøen er for alvor kommet på plass. Spesielt kona sier at nå er det en aktivitet for alle og ikke bare for han som sitter bak rattet...... Vi har fått gjennomført seilekurs og fått praktisert en del. Ser at vi har mye å lære, men det er jo bare moro. 

Jeg har allerede begynt å planlegge neste sommers tur.... og som dere kikker på filmer og leser mye om seiling og det som hører til. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...