EHalsne Startet 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2016 Har en gammel johnson påhengsmotor som har stått i ro i 10-15 år uten å være i bruk. Nå er kjølesystemet helt tett av salt. Hvilke muligheter har jeg for å få løsnet saltet? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Ee det heilt tett så må det fjernes mekanisk. Er du heldig så kan du klare å stake/blåse opp deler av de uten for mye demontering. Og så må du fylle systemrens i kanalene og la det spise opp resten. Det beste er om du får start og sirkulasjon på blanding med systemrens slik at alle steder får trykk. Dette tar lang tid. Mest trolig må toppen av for å få det bra. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Diddn Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Har selv brukt en blanding av systemrens, 35%eddiksyre og sitronsyre og staket innimellom. Kjølestålen etter gjentatt kjøring i denne blandingen. Fortsatt kommer og går den innimellom, men hvis den skal bli fri for saltkrystaller og avleiringer fjernes ved å demontere motorblokken. Du kan være heldig at det løsner med systemrens og staking/blåsing med trykkluft. Har du sjekket at termostaten åpner slik den skal og om impelleren er i orden? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Altså, hvis du har litt sirkulasjon så ville jeg startet den opp i ei stor bøtte med saltsyreblanding. Ikke for sterkt. 35% eddik vil også kanskje hjelpe. Uansett syre, så husk at syra blir fort svak når den kommer i kontakt med salt og kalk. Kjør gjennom med ferskvann til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Glemte å nevne at jeg blandet eddikblandingen med ferskvann og til slutt kjørte motor i rent ferskvann. :) Sitér dette innlegget Link to post
EHalsne Svart 8.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Har ikke sjekket termostaten nei, men impelleren er helt fin. Det er altså ikke annet å gjøre enn å begynne å skru opp? Ingen form for kjemikalier som kan løsne opp saltet uten at motoren sviver? Kjølekanalen(e) er helt tette så motoren får ingen kjøling så den kan ikke stå og svive. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Hvordan vet du at den er helt tett? Kommer det ikke noe vann ut av eksosen eller "sladrestrålen? Sitér dette innlegget Link to post
EHalsne Svart 8.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Nei absolutt ingenting.. Jeg har skrudd opp "huset" til impelleren, og når jeg setter trykkluft på røret opp fra impelleren kommer det ikke luft ut noen plass. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 9.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2016 (redigert) Hvilken type Johnson er det snakk om? Jeg ville tatt ut termostaten først før jeg hadde begynt å demontere topp/ deksel til kjølekanaler, deretter prøve å kjøre motor uten termostat for å se om den kjøler da. Termostaten kan du teste ved å legge den i en panne med vann og koke den. Når vannet er varmt nok skal termostaten åpne. Redigert 9.Februar.2016 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sandly Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Om det er helt tett så må du stake opp kanalene. Etterpå bør du flushe systemet med Salt-Away. La det stå et døn mellom hver gang. 3-4 runder pleier å fjerne det meste. La den gjerne stå vinteren over om du kan. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.