Albinisten Startet 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2016 Har tenkt og fjerne innenbordsmotoren fra Vega`n ettersom den likevel ikke går. Planen er få den hjem i kjelleren og se om vi klarer og totalaverhale den selv på fritiden i løpet av et par år. I mellomtiden bruker vi den ledige plassen i motorrommet til forbruksbatterier. Det og få løsne selve motorfestene og fri den fra skroggjennomføring for kjølevann er nok en enkel sak, men det jeg ikke helt klarer og se for meg er hva som skjer med akslinga og gjennomføringa for propellen, regner med at enten må dette også løsnes og fjernes eller det må på en eller annen måte festes og sikres? Om hele akslingen og propellen skal ut, hvordan og med hva tettes hullet etter propellen? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Jeg sto overfor akkurat den samme problemstillingen i min Marieholm. Jeg løftet ut motoren med mastekrana i marinaen og lot akselen stå igjen. Ved neste opptak tok jeg av propellen og slik ble det værende til jeg installerte ny motor i fjor sommer. Jeg lot flensen stå festet i akselen og tjoret den fast godt slik at akselen ikke kunne bevege seg. Tett og greit og med masse midlertidig stueplass der motoren hadde vært Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 7.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Ok, løsne og løfte ut motoren og så på en eller annen måte få satt fast akslinga så den hindres i og gli bakover...? Jeg legger ut bilder og beskrivelser av jobben etterhvert i prosjekttråden også. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Jepp. Jeg festet akselflensen til en planke som så var festet til skottet. Vanntrykket er lavt på så lite dyp, så akselen skytes ikke inn i båten av seg selv. Det er vel et større problem at den kan arbeide seg ut om den ikke sikres (den må åpenbart sikres altså) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Legge en bit av en sykkelskange på akslingen, friksjon, så feste en slangeklemmer utenpå, og la det hvile mot pakkboks. - det må da hindre den i å skli ut ihverfall? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.