Jump to content

bytte o ring mellom dieselpumpe og hus, må pumpen kalibreres?

svendmb

Recommended Posts

Jeg har en liten oljelekkasje mellom dieselpumpa og registerhuset, der hvor pumpa går inn på registeret. Ser at det ligger flere beskrivelser her inne på hvordan justere/kalibrere pumpa etter at den er overhalt, men jeg hadde ikke tenkt til å overhale denne, kun skifte o-ringen. Spørsmålet da er om jeg trenger å justere noe hvis jeg bare tar av hele registerhuset, lar pumpa stå igjen på blokka, skifter o-ring (og pakning på registerhuset) og setter alt tilbake etter kørnermerkene på registeret? Skal ikke da pumpa komme i rett posisjon, eller er den så millimeterfølsom at den likevel må justeres på ny?

Redigert av svendmb (see edit history)

Står ikkje pinneskruene for dieselpumpa gjenga inn I registerhuset på motoren din då?

Ser ikkje for meg at du får skifta o-ringen mellom pumpa og registerhuset utan å demontera pumpa.

edit: du tenkjer å la pumpa henga igjen på støttekonsollane som er skrudd inn I blokka for å unngå innjustering?

isåfall lagar du deg utruleg mykje arbeid og styr for å unngå ein enkel operasjon. Eg ville aldri teke sjangsen på dette utan å kontrollera innstillinga av innsprøytings-tidspunktet etterpå.

Redigert av Havlengt (see edit history)

Glemte å si at det er en tamd 41a, ja ;-) Alt er jo enkelt når man vet hvordan... Er veldig usikker på dette med justering av innsprøytningen. Jeg har allerede tatt av dekselet til registerhuset, og da er det er det bare å ta av kamakselhjulet og løsne dieselpumpa fra huset og drivhjulet så kan jeg ta av hele huset. Tenkte det var enklere en å montere ut pumpa. Hvis det er slik at dette ikke kan gjøres uten å justere innsprøytningen så er det mulig jeg lander på å få hjelp til akkurat det.

Oljelekkasjen din ligger nok heller på pinneskruene enn o-ringen. Pinneskruene er gjennomgående inn i registeret og VP var som regel veldige sparsomme på tetningsmiddel på disse. De bør skrues ut, rengjøres godt, også i hullene de står i og monteres med f. eks. Permatex. tilsvarende lekkasjer kan også forekomme på pinneskruer til innsugsmanifold idet mange av disse også går rett igjennom og inn der oljen renner ned rundt støtstenger. Og ja, fortenning må justeres med dertil egnet spesialverktøy hver gang brennstoffpumpe har blitt løsnet!

Redigert av I.M.S. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...