Regal 233 xl Startet 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 10.Februar.2016 Lurte på og kjøpe batteri fra maritim.no men er usikker på om kvaliteten er brukendes. Noen som har erfaringer med dette. Legger ved en link for info om hvilke batteri jeg vurderer. Evt noen som vet om en plass i Bergen man kan få kjøpt batterier på rundt 110Ah som er bra til en fornuftig pris? https://www.maritim.no/maritim-marinebatteri-110-a#.VrrfsU10yAg Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Jeg installerte fire av dem i fjor som forbruksbank. De har fungert utmerket, men det skal alle batterier gjøre første sesongen. Det sier derfor ikke mye om kvaliteten. Det som gjerne er mer interesant er at da jeg kjøpte dem hadde de ikke fått tid til å sette på klistremerkene med Maritim sin logo. De var merket Sønnak Marine&Multifit Start, SN850. Med andre ord så er det et annerkjent merke, men dessverre er det nok ikke det optimale batteriet for forbruksbanken. Det passer nok bedre som startbatteri. Uansett, til den prisen så er det godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Har to av de batteriene i båten, er vel på tredje året tror jeg. Fungerer godt så langt. Kommende sesong skal batteribanken utvides og da blir det investert i tre nye. Disse to fra Maritim skal likevel være med videre som en reservebank. Solcelle og landstrøm er eneste strømkilden vi har så det er godt og ha litt og gå på... Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Jeg styrte unna fordi batteriet veide flere kilo mindre enn et tilsvarende fra Sønnak i følge dataark.Dette var de grå GEL batteriene de hadde når butikken i Tønsberg drev. På sidene til Maritime i dag ser jeg mange sorte batterier med sort kasse og blå topp.Disse ligner veldig på Sønnak sine batterier men viljen til å kopiere kjente merkevarer er relativt stor og bare untaksvis er kopiene i nærheten kvalitetsmessig.Et dirkete spørsmål om produsent og hvor de er produsert burde gi svaret på det. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Jeg styrte unna fordi batteriet veide flere kilo mindre enn et tilsvarende fra Sønnak i følge dataark. Dette var de grå GEL batteriene de hadde når butikken i Tønsberg drev. På sidene til Maritime i dag ser jeg mange sorte batterier med sort kasse og blå topp. Disse ligner veldig på Sønnak sine batterier men viljen til å kopiere kjente merkevarer er relativt stor og bare untaksvis er kopiene i nærheten kvalitetsmessig. Et dirkete spørsmål om produsent og hvor de er produsert burde gi svaret på det. Det er ingen kopi, i alle fall ikke for et år siden. Det stod en pall full av dem hos Maritim med klistremerker fra Sønnak. Alle så slik ut før de fikk satt på klistremerkene og gikk ut for 995/stk: Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Og produsert i Cina alt saman. Men spesifikasjonane kan vel vere forskjellig, so da så. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2016 Jeg finner ingen batterier på sidene til Maritim som ligner på batterikassen til Sønnak SN850, tilplan.Så derfor kan det være så enkelt som at de var tomme for 110 ah batterier og har støtte kjøpt noen paller med Sønnak for å ha batterier i butikken.Det rimer bedre enn å klistre over et merke navn noe de heller ikke hadde gjort.Men lurer fortsatt på om batteriene med sort kropp og blå topp er Sønnak eller en kopi.Det bør være ekte vare eller synes jeg det er utrolig ræva som Europris sine gule De Watt driller eller hva nå de kaller dem.Selge produkter som er prikk lik orginalen på utsiden unntatt navnet syntes jeg er å forlede kunden på en uærlig måte.Kjøpte foresten i fjor nesten samme batteri som deg,tilplan men det het Sønnak SR850.Betalte kr 1190 på Mekonomen. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2016 (redigert) Fjordguppe, Sønnak har flere egne batteri fabrikker i Europa.Det betyr selvfølgelig ikke at de ikke kan ha egne batteri fabrikker i Kina eller kjøpe fra andre batteri fabrikker.Det siste vet jeg ikke noe om for å være helt ærlig.Ikke har jeg noe i mot varer som er produsert der heller hvis kvaliteten er riktig. Redigert 13.Februar.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 13.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2016 Du har sikkert rett pipe. Men billigbatteria er nok produsert i Kina. Men om spesifikasjonane er dei rette betyr det sikkert lite. Dei eg kjøpte, AGM 130, hos Maritim var produsert i Kina, fekk eg opplyst. Kvaliteten har eg ikkje fått testa, men kvalitet og pris heng nok saman her og. Desse er vel midt på treet kan eg tenkje meg. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 16.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2016 Hva som er rett eller ikke vet jeg ikke, men når jeg ser på sidene til Maritim så er det bilde av tre ulike batterier på samme bildet. Dette gjelder 110Ah til kr 999. Det tyder kanskje på at de shopper batterier der det måtte passe. Akkurat da jeg handlet i fjor var det Sønnak sine de kunne tilby. Han i butikken sa at de skulle sette egne klistremerker på dem, og jeg kom ikke innom senere for å sjekke om det hadde blitt gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 16.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2016 Jeg kjøpte ett batteri der for tre år siden, brukt som startbatteri. Allerede på høsten i fjor var det batteri dårlig, målte kapasitet på det og det var ca 50%. Så jeg var ikke heldig, mitt er merket med maritim. I år ryker alle batteriene ut og jeg prøver meg på GEL, både til forbruk, start og truster. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 22.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 Gel batterier kan belastes med ca 30%, tror du knekker dem fort koblet til store forbrukere om batteribankene blir ikke voldsomme. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Whiskey Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 Jeg kjøpte et par 110Ah i forfjor. De så akkurat ut som Sønnakene på bilder over, men med Maritim klistremerke. Så kan hende de shopper der de får det billigst, kanskje mot at de rebrander. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.