Jump to content

rens av dieseltanker

Gew77

Recommended Posts

Er nok ikke godkjent for brennbar væske, men så lenge det er snakk om diesel i kaldt vær og små mengder er det lite å bekymre seg over.

At en ting ikke er godkjent for noe betyr ikke nødvendigvis at det er farlig å bruke den til en oppgave. Det er ingen som tør å skrive at støvsugeren er godkjent for suging av brennbar væske.

Siden det finnes folk som ikke skjønner forskjellen på å suge 10 liter bensin i solsteika en vindstille juli dag, og suge 0,5 liter diesel en vindfull og sur februar dag.☺

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Slike skvalpeskott har normalt mer enn ett hull til gjennomstrømning mellom skottene. Om du har tilgang på vannslange ville jeg spylt inn av vekselsvis ett og så et annet hull til det sluttet å komme shit.

Når det ser greit ut er det bare å skylle med litt diesel som du også pumper ut.

Du må selvfølgelig pumpe ut vann under veis, men det finner du en løsning på.

feks med en slik fra biltema til den ringe pris av 49,-

bilde

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Problwmet med pumpen du referer til og de fleste andre pumper er at så fort de siger littegrann luft klarer de ikke sige mer.

Du klarer aldri å få ut ALL væske med en slik.

Man kan gjerne bruke den til skyllingen du beskriver, og så "støvsuge" ut vannet til slutt. Da slipper man å være redd for å støvsuge diesel, hvis man er det.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Denne hevertpumpen som den kalles, har den blæren på toppen som man pumper med. Den suger også luft (slurper), så det er veldig lite igjen på tanken når man har pumpet ferdig. Det tar man lett med en svamp og tørkerull.

Jeg har gjort det i både vann og dieseltankene her ombord. Tankene mine er helt nede mot dørken, så selve hevertfunksjonen har jeg aldri fått testet da jeg ikke har kunnet plassere kanner lavere enn bunnen av tanken.

RSL

Hvis ikke du må ha det 100% rent ville jeg sugd ut diesel fra bunnen til det ikke kommer mer guffe. Fest en oppvaskkost på et skaft og skrap løst fra bunnen. La bunnfallet legge seg noen dager før du støvsuger igjen.

Ville ikke benyttet vann el. hvis ikke du kommer til hele tanken eller tar den ut.

Gjenta prosessen neste år.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Jeg kan ikke se noe problem med å bruke vann til vaskingen.

De aller fleste tanker får før eller senere vann på tanken via fylling eller av kondens.

Her skal det jo skylles med diesel (eller parafin/lampeolje e.l.) og så tørkes opp. Om det skulle være igjen 4 vanndråper igjen på tanken før man tanker opp igjen så er ikke det noe problem.

Det skottet du ikke kommer til bør være høyere enn det du får armen nedi. Dette fikser du glatt med å flytte noe som veier en del over til den siden du vil veie ned. Madammen, unger, dregger, kjetting, ølkasser etc etc.

RSL

• 3 uker senere...

Det har jeg prøvd og det virket dårlig! 20l kannen ble sugd flat. Noe som derimot virket er en bensin kanne. Festet en sugeslange til denne og tredde støvsugeren til helletuten. Ingen diesel i støvsugeren :-)

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...