Gew77 Startet 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 10.Februar.2016 Hei. Har begynt å tømme dieseltanker. De er veldig mye ditt i bunnen av de.. har dessverre bare mannhull på en side av skvalpeskottene. Hvordan kan man få renset hele tanken uten å lage nye hull? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
nomen Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Bruk en støvsuger som kan suge væske og sug det ut. Jeg gjør dette hver år. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Eureka Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Er de godkjent for brennbar væske da? Om det er vanskelig å få opp alt, så kan du suge opp med oljelensepumpe, men helt rent blir det ikke med den alene. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 (redigert) Er nok ikke godkjent for brennbar væske, men så lenge det er snakk om diesel i kaldt vær og små mengder er det lite å bekymre seg over. At en ting ikke er godkjent for noe betyr ikke nødvendigvis at det er farlig å bruke den til en oppgave. Det er ingen som tør å skrive at støvsugeren er godkjent for suging av brennbar væske. Siden det finnes folk som ikke skjønner forskjellen på å suge 10 liter bensin i solsteika en vindstille juli dag, og suge 0,5 liter diesel en vindfull og sur februar dag.☺ Redigert 10.Februar.2016 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Gew77 Svart 10.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Takker for tips:) Jeg får se hva jeg får tilgang på av sugeremedier:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
RSL Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Slike skvalpeskott har normalt mer enn ett hull til gjennomstrømning mellom skottene. Om du har tilgang på vannslange ville jeg spylt inn av vekselsvis ett og så et annet hull til det sluttet å komme shit. Når det ser greit ut er det bare å skylle med litt diesel som du også pumper ut. Du må selvfølgelig pumpe ut vann under veis, men det finner du en løsning på. feks med en slik fra biltema til den ringe pris av 49,- Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
nomen Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Problwmet med pumpen du referer til og de fleste andre pumper er at så fort de siger littegrann luft klarer de ikke sige mer. Du klarer aldri å få ut ALL væske med en slik. Man kan gjerne bruke den til skyllingen du beskriver, og så "støvsuge" ut vannet til slutt. Da slipper man å være redd for å støvsuge diesel, hvis man er det. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
RSL Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Denne hevertpumpen som den kalles, har den blæren på toppen som man pumper med. Den suger også luft (slurper), så det er veldig lite igjen på tanken når man har pumpet ferdig. Det tar man lett med en svamp og tørkerull. Jeg har gjort det i både vann og dieseltankene her ombord. Tankene mine er helt nede mot dørken, så selve hevertfunksjonen har jeg aldri fått testet da jeg ikke har kunnet plassere kanner lavere enn bunnen av tanken. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Roger jo Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Hvis en skjøter på hevertpumpa 5-6 cm så rekker den i bunn på en 25 l dunken, så er det 4 pump og 3-4 min senere er dunken tom, hvis en har fall. Det er normalt ikke problem å lage luke i skvalpeskottet. hvis en får en drill ned i tanken og en hullsag. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
-Luna- Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Hvis ikke du må ha det 100% rent ville jeg sugd ut diesel fra bunnen til det ikke kommer mer guffe. Fest en oppvaskkost på et skaft og skrap løst fra bunnen. La bunnfallet legge seg noen dager før du støvsuger igjen. Ville ikke benyttet vann el. hvis ikke du kommer til hele tanken eller tar den ut. Gjenta prosessen neste år. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
RSL Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Jeg kan ikke se noe problem med å bruke vann til vaskingen. De aller fleste tanker får før eller senere vann på tanken via fylling eller av kondens. Her skal det jo skylles med diesel (eller parafin/lampeolje e.l.) og så tørkes opp. Om det skulle være igjen 4 vanndråper igjen på tanken før man tanker opp igjen så er ikke det noe problem. Det skottet du ikke kommer til bør være høyere enn det du får armen nedi. Dette fikser du glatt med å flytte noe som veier en del over til den siden du vil veie ned. Madammen, unger, dregger, kjetting, ølkasser etc etc. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Eureka Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Sjøl brukte jeg en gammel støvsuger som,ved å koble slangen inn på en annen plass, blåste varmluft så jeg tørket tanken helt for vann etter vask. Hårtørker burde også funke... Men sørg for at den er fri for diesel først :) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 (redigert) Tok en oppvaskbørste og tapet på ett skaft. Vasket nedi tanken. Spylte litt med hageslange. Tapet hageslangebit på våtstøvsuger og støvsugde opp rubbel og bit etterpå. Fikk den inn mellom skottet..Tralala ? men klart er jo forskjellig fra tank til tank.. Redigert 11.Februar.2016 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tresfjord28 4108 Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 20liters dunk med hull for lufting. Tape støvsugeren fast i fyllehullet og bruk en hageslange fra luftehullet pp dunken for å suge med. Da kan du bruke vilken som helst støvsuger og alt dritt havner i dunken:) Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Det har jeg prøvd og det virket dårlig! 20l kannen ble sugd flat. Noe som derimot virket er en bensin kanne. Festet en sugeslange til denne og tredde støvsugeren til helletuten. Ingen diesel i støvsugeren :-) Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.