chrisrik Startet 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 10.Februar.2016 Heisann! Da er årets tur for 2016 bestemt. Det blir i grove (s)trekk 1200 nautiske mil for delt over en knappe 3 ukers tid. Vi er 2 ribber på 24 fot med 250 etec på hekken som skal gå oppover, så langt i indre lei som mulig, i bedagelig økonomifart på +/- 24 knop. Båtene planlegges sendt særover i midten av mai med enten Norlines eller Ulvan Rederi (husk å sikre lasten skikkelig, ref. siste fraktnyhet!). Ca to uker bruker de nedover tror jeg. Ved ankomst er planen å få de løftet rett på sjøen mens vi står og ser på. Da er båtene ferdig pakket og vi står klar med proviant klar til å kaste loss. Oppstart blir derfor tidlig mai. Vi tenker å legge opp til etapper pr dag på mellom 50 og 100 nautiske mil. Et forsiktig estimat, men som gir oss muligheten til å ligge på været, gå i land og se samt gå på litt turer underveis og ta noen avstikkere for å klokke inn viktige severdigheter når man først gjennomfører en tur som dette. Ettersom det går med en del penger både til frakt av båter og drivstoff hjem, blir bofasiliteer og slikt begrenset. Vi tar sikte på at overnattingen i all vesentlighet vil foregå i friluft, enten i telt eller om bord i båtene. Vi er derfor nå i gang med å planlegge litt hva gjelder utstyrsbehov, samt organisering for å gjøre livet om bord mest mulig effektivt, enkelt og behagelig. Vi har begge klokket inn flere netter om bord tidligere, selv om denne turen slår alle tidligere kaker. Min båt er allerede utrustet med radar, vhf, ais. Båt nr 2 skal vi også montere ais og vhf i. Ellers er båtene mer eller mindre klare til avgang. Vi tenker å opprette en blogg eller facebookgruppe, ettersom det nok vil være en del hjemme som er interessert i å følge oss på turen også. I første omgang kunne vi veldig gjerne tenke oss tips til kritiske severdigheter, opplevelsesrike «ruter» og gjerne fjellturer som er lett tilgjengelig ved ankomst med båt. Det er veldig lett å rase forbi steder, selv i rolige 20+ knop. Det har jeg litt for god erfaring med fra mine tidligere turer. Tenkte jeg kom til å publisere ei grovplanlagt delstrekning her inne, så håper jeg på gode innspill. Da får jeg samtidig repetert turen i hodet, samt gjort evt justeringer og lagt inn POIs fra dere lokalkjente her inne! I tillegg håper vi jo naturligvis oå en kopp kaffe om noen er ute på sjøen i maitiden! Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Hvor langt Sør skal dere? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
chrisrik Svart 10.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 utgangspunktet var turen oslo til tromsø. men mulig vi må begynne i Larvik (siste anløpshavn til Nordlines visstnok). Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
tuffff Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Da kan du allerede notere første kaffekopp som sikret. 300 hundre meter nord for sjøsettingen din ligger Jugebua vår med varm kaffe. :-) Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 10.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 veldig bra tuffff ? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Burde vel få til en kaffekopp I Arendal og. Har jo et rykte å ta vare på.. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.