Jump to content

18volts solcellepanel.

thomas73

Recommended Posts

Det er vel ganske vanelig. Du skal vel koble det via en regulator ?

Slik oppgis ofte spenningen, så 18 er nok riktig ut av panelet:

- Nominell effekt: 85 Watt
- Systemspenning: 12 Volt
- Effekttoleranse: 3%
- Maks ladestrøm: ca 4,7 A
- Kortsluttningsstrøm: ca 5,2 A
- Spenning ved åpen krets: ca 21,6 Volt
- Spenning ved maks effet: ca 18 Volt
- Størrelse: L120cm x H54cm x B3cm
- Antall celler: 36 stk

Redigert av Worry II (see edit history)

Spenning på et panel du bruker i et 12v system må være høyere enn spenningen på batteriene. 18v er vanlig spenning ut av panel du bruker i 12v-system. Når du kobler panelet til batteriet, og dette ikke er fulladet, så vil det umiddelbart dra ned spenningen til litt over det batterispenningen allerede var.

Du bør også bruke en regulator, ellers må panelet være veldig lite i forhold til batteriet du kobler det til.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Hej

Den här regulatorn fungerar bra, display finns att köpa till.http://solarlab.se/solpanel/tracer-10a-2.html

Hälsningar Ove

Enig med Ove på denne. Monterte denne regulatoren sist vinter, og er veldig fornøyd!

Ta med det eksterne displayet også - så har du fjernavlesning og full kontroll på batteriene til enhver tid :thumbsup:

Redigert av fredrant (see edit history)
Guest Avmønstret#

Jeg kjøpte også på ebay. Fikk MPPT til ca 300,-

Skal ikke si at det gjelder din men hadde en googlerunde på billige mppt regulatoerer for et par år siden. Var kyndige folk som plukket de fra hverande og avdekket at det slettes ikke var mppt.

Så om jeg skulle kjøpt mppt ville jeg faktisk kjøpt et anerkjent merke, eller en som noen uavhengige faktisk har sjekket at holder det den lover.

-------

Jeg kjøpte vanlig billigregulatorer til hytta og båten, og de har gjort jobben fint siden da. Dengang forsvarte ikke prisforskjellen kjøp av mppt. Dvs det ville gi mer strøm å kjøpe mer solcelle for pengene enn å legge pengene i mppt regulator. Vet ikke om regnestykket er slik fortsatt, men skulle ikke forundre meg. 

Skal ikke si at det gjelder din men hadde en googlerunde på billige mppt regulatoerer for et par år siden. Var kyndige folk som plukket de fra hverande og avdekket at det slettes ikke var mppt.

Så om jeg skulle kjøpt mppt ville jeg faktisk kjøpt et anerkjent merke, eller en som noen uavhengige faktisk har sjekket at holder det den lover.

-------

Jeg kjøpte vanlig billigregulatorer til hytta og båten, og de har gjort jobben fint siden da. Dengang forsvarte ikke prisforskjellen kjøp av mppt. Dvs det ville gi mer strøm å kjøpe mer solcelle for pengene enn å legge pengene i mppt regulator. Vet ikke om regnestykket er slik fortsatt, men skulle ikke forundre meg.

Nå er den bestillt og betalt så får vi se om det er den som skal gjøre jobben, eller om det blir en litt dyrere fra en nordisk forhandler.....?

Guest Avmønstret#

Nå er den bestillt og betalt så får vi se om det er den som skal gjøre jobben, eller om det blir en litt dyrere fra en nordisk forhandler.....

Ha i bakhodet at du reelt sett også gambler med batteribanken din. Om du koker ut batteriene så blir det jæ...la dyre sparte kroner.

Og jeg er ikke anti-kina varer generelt. Men jeg innbiller meg at når en kjøper en billig kinakontroller fra en kjent forhandler i Norge så vil de ha sortert ut den værste dritten slik at en i det minste ikke får noe som er helt håpløst. 

Som du skjønner så ville jeg vært litt skeptisk til å sette en trehundrekroners ebaykjøpt kinadings uten referanser mellom solcellene og batteribanken i min egen båt i hvertfall :-)

Med et så lite panel og så stor batteribank, er det ingen fare for overlading eller overspenning Elise. Batteriene vil imidlertid trekke arbeidspenningen ned til normal ladespenning for batteriet. Dermed får du dårlig utnyttelse av panelet som kan gi max effekt når det får jobbe rundt 17volt, se diagrammet under. Derfor er det viktig med en god MPPT regulator som kan overføre denne fulle effekten. En slik regulator sørger for optimal spenning ut av panelet (16 - 18volt) samtidig som den gir optimal ladespenning og max effekt overført til batteriet. Glem kurven for strøm i diagrammet under, den gjelder ikke for din størrelse på panelet, men se på prosentkurven.

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#

Noen indikasjoner på falsk mppt kontroller:

Here's a few things that indictate a controller is not MPPT.
Size & Weight - Fake MPPT controllers are usually just the same size as PWM controllers. Real MPPT controllers are several times larger and heavier.
Voltage Input - Fake MPPT controllers usually have a voltage input of 75V or less. Real MPPT controllers usually accept input over 100V.
Heat Sink - Fake MPPT controllers will usually have a small heat sink on the back, which is not directly connected to the circuit board. 
Voltage Converter - There is no sign of a voltage converter inside. In an MPPT controller this will take up most of the controller and is connected directly to the heat sink.
Price - Fake MPPT controllers are usually very cheap, with some sold for under US$50. However, some retailers buy these and sell them at real MPPT prices.

Ja, som du ser av diagrammet blir effekten uten regulator kun 70 - 80%. Men en ikke MPPT regulator, blir det like ille. Der svies de 20 - 30% av effekten av som varme i regulatoren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#

Med et så lite panel og så stor batteribank, er det ingen fare for overlading eller overspenning Elise. Batteriene vil imidlertid trekke arbeidspenningen ned til normal ladespenning for batteriet. Dermed får du dårlig utnyttelse av panelet som kan gi max effekt når det får jobbe rundt 17volt, se diagrammet under. Derfor er det viktig med en god MPPT regulator som kan overføre denne fulle effekten. En slik regulator sørger for optimal spenning ut av panelet (16 - 18volt) samtidig som den gir optimal ladespenning og max effekt overført til batteriet. Glem kurven for strøm i diagrammet under, den gjelder ikke for din størrelse på panelet, men se på prosentkurven.

Betviler ikke matematikken og fysikken Lars. Men hvis man legger til penger i regnestykket, og forutsetter at man har plass og mulighet til feks ett solcellepanel til og prisdifferansen mellom vanlig regulator og en "ekte" mppt regulator er feks 1000,- (antagelig mye mer) så får man mer strøm på batteriet ved å kjøpe et ekstra panel og en vanlig regulator. 

Men for å makse ut de panel man har så er jo mttp gode greier, eller om man vil ha det beste uten å vri på kronestykkene :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...